Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Tiden er inne for nye fjellski og jeg er litt i villrede.

Skal ha kraftige fjellski som skal brukes til toppturer, men også vanlig fjellturer. Blir derfor rottefella 75mm binding.

Men er litt usikker på ski. Er litt usikker på om jeg skal velge åsnes nansen eller åsnes combat? Man har også fischer E109 som er en mellomting. Combaten er jo litt kraftigere enn nansen men er usikker på om dette er nødvendig? Fordeler og ulemper?

Lurer også litt på lengden, jeg er 180 cm høy.

Andre tips taes gjerne imot!

takk for alle svar! :?

Annonse
Skrevet

Combat bredest og har størst bæreflate.

E109 har minst smørespenn og da den beste av de tre til å svinge med, men holder dårligst på smørningen.

Nansen er lettest med minst bæreflate av de tre.

Begge Åsnesskiene har mulighet for integrert kortfell.

Valgets kvaler? Alle er helt sikkert bra ski med forskjellig fokus mot forskjellig bruk. Jeg kjøpte E109 i fjor og er veldig fornøyd med den til mitt bruk.

Skrevet

Hvis du sjekker finn.no kan du finne åsnes combat skiene som millitæret bruker til 1500 kr med Rottefella M98 binding.

Var det værtfall før den siste militærsaken.

Skrevet

Har hatt Nansen i ti år snart. Det samme paret. Er 1,90 og over 100kg og har ikke hatt problemer selv med stor sekk.

De har fått en del røff behandling, men har holdt.

Lite minus at dersom man våger seg av med fellene må man smøre ofte.

Skrevet

Valgets kvaler? Alle er helt sikkert bra ski med forskjellig fokus mot forskjellig bruk. Jeg kjøpte E109 i fjor og er veldig fornøyd med den til mitt bruk.

Enig!

Test gjerne skiene på forhånd, det som sannsynligvis er uomtvistelig er at alle tre typene er noe med det beste man kan få kjøpt i dag. Så da faller det til slutt på din egen individualisme; her er tre nesten like ski, med litt forskjellige egenskaper. Og da verdsetter jeg noen egenskaper, du kanskje noen andre egenskaper, og OleG og Jakobsen og de andre kanskje litt forskjellig fra det igjen....?

Har selv Nansen, men vurderer salg for å skifte til Combat. Nansen er 'suberb', men vil gjerne teste natoplanken (litt for å sammenligne med Nansen, mest fordi ski er lidenskap og gøy!)

Lykke til!

"Det er bedre å sitte på fjellet og tenke på Gud, enn å sitte i kirka og tenke på fjellet"...

Skrevet

Har selv bruk Combat-skiene under førstegangstjenesten og må si at det er fantastiske ski....to uker med marsj på de skiene gikk nesten som en drøm, en vondt og lang drøm sådan.

Du har full kontroll, selv med 30 kg på ryggen og en AG3 på magan ....:D

Kjøpte meg nansen-ski i fjor vinter, har ikke fått prøvd disse så mye enda men er ganske fornøyd foreløpig....

Eneste med Combat-skia er prisen! men du får det du betaler for...

Og per definisjon er det ikke "Nato-plank" lenger, det negative ryktet fortjener ikke de skia.....

De gamle treskia som du brukte tjære som smøring, det er Nato-plank.....

Det er blitt en ny verden, selv i forsvaret :D

Skrevet

hei

Desverre er det litt vanskeleg å prøve ut de ulike fjellskiene, hvis en ikke har venner (av noenlunde samme vekt!) med presis samme fjellski interesse og ulike typer ski.

På de ulike ski-utleie bedrifter har jeg ennda ikke sett noe kraftigere enn "turski" ellers kunne en jo leie et par dager for å teste ut!

Jeg har selv Fischer snowbound: shortcut variant av fischer 109 og er fornøyd i "villmarken", men de har ikke så veldigt spenn.

Var det noe med at Åsnes Nansen finnes i 2 varianter med og uten smørelomme?? Sjekk Åsnes sin hiemmeside - også fabrikksutsalget for gunstige tilbudd!!

Hilsen Elgen

Skrevet

Takk for respons! :)

Er litt vansklig å teste skia, men hjelper å høre om andres erfaringervalget faller nok på nansen eller E 109. Tror nok jeg blir fornøyd uansett, viktigste var å få bytta ut BC bindingene :wink:

Men åsnes tilbyr med fellelås og uten fellelås. Noen synspunkter på det??

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.