Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Meg og min samboer planlegger en kanotur i Femundsmarka (letter insporert av Monsen :wink: ).

Ønsker å finne rolige områder med fine camp-muligheter og lite folk (som alle andre). Noen som har forslag for område? Noen som har kjennskap til Isteren?

Ps. vi er ikke erfarne kanopadlere - men ellers godt erfarne med fjell- og båtliv.

Annonse
Skrevet

Jeg startet i Kjærringsjøen i Sverige, padlet sjøene derfra og ned til Rogen. En snartur innom Styggjøen / rævsjøen før jeg padlet ned Røa vassdraget til femunden. Lite folk og se før man kom ned i nedre deler av Røa. På denne ruten er det lite bæring, men man må fløte kanoen langs deler av Røa pga stryk og (lite vann når vi var der) Og tro meg det er bedre å fløte kanoen ned RØA i stedet for å bære den opp...

Skrevet

Me var der slutten på August, fin måned, ikkje mygg, og passe varmt. Me hold til i Gunnarsjø i gyltingmarka nasjonalpark (trur det var navnet). Lånte kanoer fra femund canoe camp. Blei kjørt inn til plassen og henta derfra igjen. Kanon uke, mye reinsdyr, traner, og div andre dyr. Eneste minuset var vatnet smakte dritt. Trur dei vatnene var bare totri meter dype, med mudderbunn.

Skrevet

Tja, en fin tur med litt villmark, kultur (tømmerrenner, ødemarksgårder m.m.) og noen artige småstryk er Synnervika - Røros (50km).

1. Synnervika-Nordvika-Langtja- Rundtja-Langtjønna-F.håen-Feragsdammen 18,5 km.

Overnattingtips : Røstneset -følelsen av å sitte ved ett storhav, sandstrand, Rundtjønn, Skaftholmen -Robinson og Fredag øy. Ellers finnes det flere kvilebuer.

2. Feragsdammen-Håsjøen-Rambergssjøen- Tørresdalsdammen 18km

Overnattingstips : etter første stryk på 250 meter :D , bålplass, utedo m.m.

De første km er det 3(4?) lette og morsomme småstryk (se opp for steiner :? ) med stilleflytende loner imellom, se også opp for bever.

3. Tørresdalsdammen-Gjøsvika 13.5km

Først rolig, deretter artige stryk :D ned til Rismosjøen (se opp for steiner :? ), rolig til 1 km etter Rybrua hvor det er stryk + noen grunne parti :x . Opptak ved sagbruk i Gjøsvika og avslutt med å invitere fruen til en bedre middag i Røros 8)

Første del er klart mest villmark, ingen veier, siste 3-4 km inn til Røros er det litt bebyggelse.

En alternativ slutt kan være i Håsjøen (noen padler den "rundturen" på en dag), men med kortere etapper, mye fisking og kos er det ikke noe problem å bruke 4 dager dit (det gjorde vi)

Obs : tømmerrenner og kano (de fleste er for trange og kan ha fall på slutten, alternative veier finnes og bør vurderes.

Skrevet

Hei

Var på Isteren for noen år siden. Jeg syntes det var ett veldig fint vann å padle på, med mange fine steder å slå seg til ro for natten.

Det eneste problemet var antall andre padlere der. Det var mange, både med kajakk og kano.

• 1 måned senere...
Skrevet

Mannen min og jeg padlet Isteren for et par år siden. I motsetning til "kølla", syntes vi det var lite folk å se. Vi campet på små øyer (noe som er kjempepraktisk når man har hunder med seg), og de eneste andre vi så, var kanoer og småbåter i det fjerne. Vi syntes det virket som om folk hadde respekt for andres camp, og holdt seg unna. Det er utrolig mange flotte steder å campe på langs Isteren, alt fra små øyer til større viker med sandstrand. Vær bare obs på at det kan være sauer på de større øyene.

Femund har vi hørt kan være lumsk for padlere uten erfaring. Man kan legge ut på blikkstille vann, men plutselig blåser det kraftig opp. Vi som amatørpadlere følte at Isteren var en flott sjø å begynne på. Også her kan det brått blåse opp om ettermiddagen, så det kan være lurt å holde seg nær land på den tiden. Vi var der i juli og så heller ikke snurten til myggen! Vi så forsåvidt ikke snurten av fisken heller, men det er en annen historie :) Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.