Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda i mai


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Tenkte og benytte fridagene i mai til en skitur. Planen er og krysse Hardangervidda fra Finse til Haukelisæter (pga transport) Tar nok toget opp torsdag, og retur med buss, søndag.

Er det noen som har forslag til vilken rute jeg bør velge, da jeg vil ha relativt god tid? Hvilke hytter er bra for overnatting? Holder vanligvis sneen seg grei nok, såpass langt som ut i mai? (19 -23)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så sent på sesongen kan det være noe problematisk å gå på ski på hardangervidda. Snøen pleier stort sett å være temmelig råtten, og på mange av elvene har isen gått eller er blitt VELDIG dårlig. På vannene er det ofte mye overvann eller åpent. Jeg tror at du må belage deg på å komme i gang på natten for å dra nytte av kuldegradene du forhåpentligvis har da.

Når det gjelder åpne hytter har jeg ikke peiling. Går ut fra at mange er stengt. Alternativet er selvbetjente hytter eller telt. Du vil ikke ha problemer ned å finne snøfrie områder å sette opp teltet på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte og benytte fridagene i mai til en skitur. Planen er og krysse Hardangervidda fra Finse til Haukelisæter (pga transport) Tar nok toget opp torsdag, og retur med buss, søndag.

Er det noen som har forslag til vilken rute jeg bør velge, da jeg vil ha relativt god tid? Hvilke hytter er bra for overnatting? Holder vanligvis sneen seg grei nok, såpass langt som ut i mai? (19 -23)

Hei

Gjekk Finse-Haukelisæter i månadsskiftet mai-juni for eit par år sidan. Brukte fire dagar.

Finse-Kjeldebu: ok, men måtte vade til livet i elva ved Kjeldebu. Noko overvatn på Langavatnet. 6-7 timar, overskya, yr ved vadinga.

Kjeldebu-Sandhaug: greitt til rv 7. Følgde vegen til Tinnhølen, det var jæ... dumt, skia av og på kvar 30 m. Hadde vore langt betre om me hadde gått på austsida av Bjoreio, der var det meir enn nok snø. Tinnhølen-Sandhaug var ok. 10 timar, fantastisk ver.

Sandhaug-Hellevassbu: Normannslågen gjekk fint å krysse, ikkje overvatn. Følgde slepa til Hansbu. Her var Kvenno open. Måtte rote oss gjennom kratt og rotten snø til Midtra Krokavatnet der me kom over nokonlunde greitt. Over til Bjørnavatnet bra med snø (til juni å vere vil eg tru), mykje overvatn på Øvsta Bjørnavatnet. Vidare til Hellevassbu fint. 7-8 timar, fantastisk ver.

Hellevassbu-Haukelisæter: einaste dagen me stod tidleg opp for å utnytte skaren (og for å nå ein dusj før bussen kom). Veldig gode forhold heilt til bakken ned til Haukelisæter. Unntaket var dårleg is og overvatn på Årmotvatni, rota oss bort mot bekkeinntaket :). 4-5 timar, men tok oss god tid, la blant anna inn tvangspause for å ikkje komme for tidleg fram :(, framleis strålande ver.

Kommentarane om snø må sjåast i lys av at det er snakk om månadsskiftet mai-juni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei,

Jeg har så vidt tenkt på muligheten på å gå Finse-Haukelisæter en helg tidlig i Apri (palmehelgen)l, men jeg har ikke mere en to hele dager jeg kan bruke på å gå. Er det noen her som vet hvor lang korteste ruten mellom Finse-Haukelisæter er? Føre bør vel være ganske bra på den tiden eller? Foreløpig er dette bare en tanke og jeg vet ikke om det lar seg gjøre, men setter pris på innspill. Planen er å bo i hytte og dermed kunne lette noe på oppakningen.

-gunnar a.

Det er blitt skilt ut eit tema om Josten på langs frå denne tråden:

'Josten på langs mai/juni'

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=2363

Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.