Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Annonse
  • Svar 112
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Skrevet
Det ålreite er jo at Friflyts Erlend Sande i lederen skriver hvorfor vi bør akseptere heliskiforbudet i Norge i dette nummer.

Det er også en reportasje fra Canadian Mountain Holidays som viser hva heliskiing går ut på i dets hjemland, kan være nyttig å lese for de som er interessert.

Herrefred for noe piss!

"den norske likhetstanken#!!¤¤!!"

For å sitere en kjent avdanket norsk kommunist "Æ spyr"..

Det finnes ingen likhet. De som har bra med penger drar til Hemsedal eller Trysil på weekendtur, det koster sånn ca det samme som en uke i Alpene.

De som er møkka lei av "den norske likhetstanken" drar til Sverige for å bli flydd opp til diverse fjelltopper med helikopter, og de som er enda litt likere drar til Canada...

Men når det gjelder Fri Flyt`s redaktør Erlend Sande er dobbeltmoralen total!!!

I lederen er han MOT heliskiing, og noen sider senere i samme bladet så beretter han fornøyd fra sitt besøk hos http://www.canadianmountainholidays.com/

Og det er ikke et enestående tilfelle i Friflyt. Ledere MOT motorferdsel i utmark, og mange reportasjer fra HELISKIING i utlandet.

For ikke å nevne "særskilt løyve" i forbindelse med helikopterløft i reportasjeøyemed i Norge.

OK med heli-løft til oss, men ikke de andre...?!?

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Skrevet

Hei !

Jeg er en av de som har brukt naturen og fjellet siden jeg var en neve stor - både til fots og på ski. Jeg er i tillegg aktiv lokalpolitiker, forankret på venstresida. Så langt har jeg vel noe til felles med de fleste på forumet her. Det jeg ikke har felles med mange av dere er at jeg jobber i et helikopterselskap, og har en fantastisk jobb både på bakken og i lufta selv om det er tydelig at mange i denne tråden som mener at jeg dermed representerer noe som ikke er bra.

Selv om mesteparten av jobben består av venting, regn, snø, tåke, vind, turbulens, ødelagte kraftlinjer, ras, turisthytter som er tomme for mat, øl og rødvin (som de fleste av oss spiser og drikker opp når vi er fjellet), skianlegg som vedlikeholdes og bygges, master som må monteres og graves frem, skog som må fjernes, fjell som må sikres, sur jord, vann og elver som må kalkes, villreimstammer som må kartlegges og telles, skogbranner som må slokkes og folk som må fraktes ned fra fjellet i nødsituasjoner både døde og levende - så er det dager med fantastisk vær og utsikt der vi flyr over fjellheimen vår både sommer og vinter der vi har noen naturopplevelser som bare er vidunderlige. I tillegg har vi dager der vi kan ta med oss utenlandske gjester (noen kaller det turister) som kan få oppleve noe av dette, og som de i ettertid beskriver som høydepunktet i norgesoppholdet. Heliskiing blir ikke flydd Norge, men forespørsler fra utlandet om leie av maskiner og piloter hvor dette er organisert kommer jevnlig.

En av momentene som vi ikke fokuserer på, og som blir veldig tydelig fra lufta, er hvor enormt mye plass vi har i dette landet vårt.

Vi har vært i lufta på oppdrag i timesvis over fjellheimen vår (der område større en Vestfold og Østfold til sammen har blitt befart på ettervinteren) - og nå mener jeg kanskje den som blir vurdert som den mest attraktive i Sør-Norge (Jotunheimen, Breheimen, Jostedalsbreen) - uten å se spor av mennesker.

Derfor har jeg et pragmatisk forhold til dette. Det er nemmelig plass i dette landet til både meg som friluftsmenneske og til meg som helikoptermenneske. Noe av problemet er kanskje at vi søker til samme områdene fordi de er attraktive for friluftsliv og for de som vil oppleve naturen fra lufta.

Men det er likevel for dumt at nordmenn som for eksempel vil oppleve heliskiing må reise til Sverige, Alpene eller Canada for å gjøre dette når det ligger flere hundre topper i Sør-Norge hvor man gjøre dette fra uten at noen ville ha lagt merke til at man engang hadde vært der. Hvorfor kan man ikke bli enige om at dette er ok på noen plasser i landet, og uten at dette nødvendigvis skal ligge i de mest benyttede turområdene ?? Reiselivsbedrifter som ellers ikke har så mye å ta seg til med på vinteren hadde jublet, skifolket hadde jublet og de av oss som er på tur i fjellet hadde jublet. Vi har nemmelig fjell som er som født for heliskiing i motsetning til Sverige!

Hvorfor kan man ikke bli enige om å i enkelte områder kan man fly turister, i andre områder flyr man ikke ?

I tillegg investerer norske helikopterselskaper i nye, moderne og mer stillegående maskiner til millionvis av kroner hvert år, i tillegg til at de har en grundig opplæring av pilotene nettopp for å unngå unødvendig støy. Det er nemmelig ikke slik at vi som jobber i denne bransjen har et ønske om å lage mest mulig ubehag rundt oss, enda mindre klippe gress med rotorene som det ble hevdet i et tidligere innlegg.

Mvh RunMik

Skrevet

Endelig!

Positivt overrasket over at en fra venstresiden kan ha en så fornuftig holdning til næringsutvikling i fjellet. :?

Bare synd at du er lokalpolitiker. Du burde vært høyere oppe i systemet :wink:

I Nordland fylkeskommune er det en helt annen holdning som råder :)

Skrevet

Jeg har hørt disse såkalte støysvake helikopterene og vet hvilken helikoptere det dreier seg om. Det var en stund noe helikopterskolering på Leirin her i Valdres der denne type helikoptere ble brukt. Det var irriterende nok å få ødlagt naturopplevelsene med disse kremvisperene over hodet. De så sikkert også et tilsynelatende tomt landskap, for det er ikke alltid like lett og se at det er folk i den store fjellheimen blant skar og steinurd. Jeg er ikke i mot helikopterbruk når det gjelder berging eller ved operasjoner som krever dette, men at noen flyr en tysker innover Jotunheimen nasjonalpark bare for at skal få seg en opplevelse som faktisk kan ødelegge for flere andre, blir for meg helt feil. Heliskiing er også noe forbanna tull. Man har feller og ski til å komme seg opp med, og det står det mye mer respekt av. Heldigvis er denne type toppturer i skuddet som aldri før og viser at heliskiing ikke er nødvendig for å kjøre på ski.

Skrevet

RunMik, eg er heilt einig med deg at det er ei kjempeoppleving å fly over fjell og fjordar ein finvêrsdag og du er heldig som har ein slik jobb. Men eg synes det fokuseres lite på ulemper som kan oppstå, både for folk, dyreliv og turistnæring. Når trafikken er på eit lågt nivå, slik det stort sett er idag, er problemet lite. Men eg synes nok tendensen er stadig meir flygning også i fjellheimen, særleg når det no har blitt fleire helikoptere ut over landet, og det er blitt gitt fleire konsesjonar for nye heli-pad'er. Visse selskap stasjonerar jo også helikoptre dedikert for sightseeing i fjellheimen/turistområde midt i fellesferien, det er ikkje akkurat eit godt utgangspunkt når bransjen skal driva lobby eller overtyda folk om at det er lite støyproblem med sin aktivitet.

Det er eit uttal forskjellige operatørar og det verkar ikkje som om det er ei forståing mellom selskapa og resten av turistnæringa. Kva er det med Geiranger til dømes. Operatørane tviheld å fly dit sjølv om 'heile' turistnæringa blir svært frustrert (og tapar pengar?). Kva med eit lite samarbeid der ein i alle fall held seg unna store turistmasser i toppsessongen? Her synes eg selskapa opptrer alt for arogant og lite samla. Om ein skremmer vekk andre turistar med si eiga turistflygning vil ein kjapt miste truverd.

Mi utfordring til bransjen hadde vore å kome opp med noko slikt:

-Avklara all turistflygnig med resten av turistbransjen

-Ikkje fly over kjente turistattraksjonar når det er mange turistar der

-Ikkje fly i spesielt verna område, slik som enkelte fjordar mv.

-Overhalda ein høgare minstehøgde over nasjonalparkar/randsoner enn det loven krev, t.d. 300m.

-Ikkje fly sightseeing i fjellområde når er mange på tur, typisk i helgene og utfartsveker.

Det skulle bety at det ikkje var greit å overfly Preikestolen, ikkje fly i Geiranger, ikkje stasjonera helikopter midt i Jotunheimen sommarstid osv, alle ting som skjer idag.

Heliskiing

Du er jo inne på det - helikopter er dyrt i innkjøp, drift og vedlikehald. Ein er dimed avhengig av oppdrag heile året for å forsvare investeringa. Er ikkje den eigentlege grunnen til at operatørane ønskar seg heliskiing at det er ein periode med lågare flyaktivitet for andre bransjar (kraft, anlegg, tele), og at det ville ha vore lettjente pengar i denne rolige perioden?

Viss det skulle opnast for at kvar kommune kunne gi dispensasjon til Heli-skiing, så vil det fort bli eit veldig press på å opne stadig nye område. At operatørane sjølv skulle avgrense si flygning har eg som sagt lite tru på. Som du nevner, noko av problemet er at dei mest attraktive områda vil vera dei samme både for vanlege toppturar og for heli-skiing. Det er jo spesielt på dei fine dagane det vil vera mest marknad for slik flygning, akkurat dei same dagane det er mange på vanleg tur.

No er eg ikkje for heli-skiing i Norge av fleire grunnar, og er einig med Alek om at det er unødvendig, men likevel:

Om ein hadde avgrensa det til eit mindre område - noko eg har lite tru på ville skjedd - og til bestemte tidsperiodar, så ville det jo ikkje ha blitt all verda ulempe støymessig i fjellet. Det er jo gjerne mindre støy av ein kjapp tur opp og ned til eit fjell, enn å fly 'timesvis' turistcharter over det samme området, som er heilt lovleg (og heldigvis lite vanleg). Det er også knytta utfordringar til avgang og landing, det er nok få som ønskar seg mykje trafikk i nærleiken av eige hytte- eller turområde.

Helikoptre

Når det gjeld støysvake helikoptre så skal nokre av operatørane få gode ord frå meg av at dei satsar penger på å kjøpe inn kvaliteteshelikoptre med noko mindre støynivå, sjølv om støysvak nok er ein term eg ville ha vore forsiktig å nytta. Andre operatørar flyr derimot med rimelegare helikoptre og opptrer i visse tilfeller opp mot det helikopteret er berekna for, tenker her spesielt på "lette" helikopter brukt under skiftande forhold på/over fjellet.

Skrevet
.....Men det er likevel for dumt at nordmenn som for eksempel vil oppleve heliskiing må reise til Sverige, Alpene eller Canada for å gjøre dette når det ligger flere hundre topper i Sør-Norge hvor man gjøre dette fra uten at noen ville ha lagt merke til at man engang hadde vært der. Hvorfor kan man ikke bli enige om at dette er ok på noen plasser i landet, og uten at dette nødvendigvis skal ligge i de mest benyttede turområdene ?? Reiselivsbedrifter som ellers ikke har så mye å ta seg til med på vinteren hadde jublet, skifolket hadde jublet og de av oss som er på tur i fjellet hadde jublet. Vi har nemmelig fjell som er som født for heliskiing i motsetning til Sverige!

Hvorfor kan man ikke bli enige om å i enkelte områder kan man fly turister, i andre områder flyr man ikke ?.....

Det er kanskje ikke uten grunn at nordmenn knuser svenskene i skisporet i nyere tid? :D

Det er faktisk noe ekte og tradisjonelt særnorsk friluftsliv som ligger i den norske folkesjela, derfor bannlyses motorisert ferdsel utmark i lovverket.

Skrevet

Det er kanskje ikke uten grunn at nordmenn knuser svenskene i skisporet i nyere tid? :lol:

Det er faktisk noe ekte og tradisjonelt særnorsk friluftsliv som ligger i den norske folkesjela, derfor bannlyses motorisert ferdsel utmark i lovverket.

Hehe kryk, uten at jeg skal mistenkes for å være for fullstendig frislipp av heliskiing etc.....

Den sære og ultratradisjonelle sirompa norske tankegangen har vel nesten tatt livet av skisporten og da :)

Nordmenn var Mot WC, Mot Fristil (skøyting), Mot V-stil.....

Det ble endog satt spørsmål på slutten av 50. tallet, hvorvidt snørrete damer hadde noe i langrennssporet å gjøre. De klarte jo ikke holde makeup'n iorden gjennom rennet!

Vi nordmenn har vel egentlig vært IMOT det meste av skisportens utvikling gjennom tidene.

Nesten pussig vi er så gode som vi èr :D

Skrevet

Er selv en som elsker naturen, og vil at minst mulig skal påvirke den. Elsker friluftsliv, og bruker MYE av tiden min ute. Men skyss opp til fjelltoppene synes jeg er greit til en viss grad.

  • 4 uker senere...
Skrevet

:D

Heliskiing er vel et resultat av en stadig større andel SNOBBETE nyrike her til lands som ikke har tid eller ork til å bestige toppen av egen motorisk "kjøttkraft".

Er fristet til å tro at motivet for tindebestigningen heller peker i retning å vise hvor god råd en har og ikke hvilke krefter en har.

Når det er sagt så har jeg intet i mot bruk av helikopter til filming og den slags når det foregår etter lovens bestemmelse. Og loven er vel streng nok allerede vil jeg tro.

Per

Ps! takk til ragnar for et særdeles godt og velbalansert innlegg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.