Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til skitur i sylane 07


Jakobsen

Anbefalte innlegg

Vi er ca. 4 stk godt trente ungdommer som tenker på å gå denne ruta i sylmassivet før jul i år.

Stugudal kapell - Nedalshytta – Sylstationen – Storerikvollen - Stugudal Kapell

I den forbindelse lurer vi på hvordan mulighetene for overnatting ved/på sylstationen er? og blir turen i fra storerikvollen til stugudal kapell for lang som en dagsetappe?

På forhånd takk! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ang. Sylarnas Fjallstation:

Sjekk ut denne adressa fra den svenske turistforeningen, mulig du finner det du er ute etter

http://www.stfturist.se/templates/hostel.aspx?id=3451

Ang. dagsetappe fra Storerikvollen til Stugudal så er vel det et sted mellom mellom 3 og 4 mil tror jeg.

Det er jo flatt og i utgangspunktet lettgått terreng, men jeg tror at føret vil spille en stor rolle, Jeg ville i allefall lagt opp turen med mulighet for å legge inn en overnatting ekstra ved tungt føre. Man vet jo aldri, det er fort gjort å gjøre de nærmeste unødvendig bekymret, hvis turen drar ut, og man ikke får gitt beskjed

Dessuten er det korte dager nå, men rett før jul begynner månen så smått å bli effektiv igjen. Hvis dere får utnytte den, får dere i allefall en tur dere aldri glemmer

Det kommer vel en turrapport fra turen håper jeg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttig info. ser at den siste fagsetappen kan bli noe i det lengste laget, så vi tar sikte på en ekstra overnatting på Nedalshytta om dagslyset ikke strekker til. Føre på denne tiden av året bruker jo ikke å være så raskt, så overnatting blir det sikkert.

Skal se om vi ikke får lakt ut en liten turrapport med bildet. :D:D

Om noen andre også har info ang ruten eller andre nyttige tips tas dette i mot med takk :D:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. siste dagsetappe...

sist jeg gikk denne strekningen så gikk vi over to dager... Fra storerikvollen til nedalshytta brukte vi hele dagen (full snøstorm).

Fra nedalshytta til stugudaln brukte vi 1,5-2 timer (skare i skuterspor og medvind...)

Så i utgangspunktet ville jeg tatt denne etappen over 2 dager...

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar. Ser at den siste etappen kan bli i lengste laget, tror vi skal ha godt hell med oss om vi klarer å ta hele den distansen på en dag, så sjansen for at det blir 2 overnattinger på nedalshytte er stor.

Vi har noen spørsmål ang. sylstationen/sylarna fjällstation som det hadde vært greit å fått svar på.

Har de selvbetjenthytte utenom åpningstiden og hvordan er det med evt nøkkel?

Har de samme system som i norge ang kjøp av hermetikk o.l.?

Tar den svenske turistforeningen betaling i norske kroner?

Turen starter den 17des07 og vi vil være på sylstationen 18-19des

Ser av linken i GuloGulo's post at åpningstiden der er:

Öppet 2007:

23/2-07 - 1/5-07,

21/6-07 - 23/9-07

Öppet 2008:

22/2-08 - 4/5-08,

19/6-08 - 28/9-08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ringer i morgen om ingen her inne vet det. de har vel ikke åpent i dag. :lol: Er du i fra området GuloGulo? Vi tenker muligens å ha med hund, med mindre det er mye løssnø, så om noen har noe info om føreforhold hadde det vært kjekt, men det er kanskje litt for tidlig å si enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på mange turer på kryss og tvers i Sylane. Flott og lettgått terreng, det er egentlig et fjellplatå på rundt 1000m som det stikker noen fjell opp av og det strekker seg flere dagsmarsjer østover . Men: Sylane er veldig værhardt så for alldel: respekter været og værmeldingene. Det har vært flere dødsulykker oppigjennom årene, typisk i desember-februar. Siste gang i januar 95 da 4 godt utrustede ungdommer frøs i hjel ved Temepeldalen, det blåste opp og ble 40- og orkan i kastene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.