Kristin Skrevet 7. desember 2007 Skrevet 7. desember 2007 Jeg har nettopp kjøpt meg telemarkutstyr, hovedsakelig for å bruke i skitrekket. Jeg har brukt fjellski på "toppturer" tidligere, men dette har vært mer skiturer hvor vi har gått opp, og deretter brukt god tid på å renne ned på kryss og tvers. Nå fikk jeg tak i brukt telemarkutstyr på finn, og har kjøpt dette her: Atomic Beta tm 24 med Riva 2 bindinger med oppbyggingsplater ( 30 mm ? ) under . ( 500,-) Telemarkstøvlene er Crispi cxa lady. ( 1000,- ) Lurer på om de kan brukes på topptur? Jeg er klar over at skiene er carvingski, og derfor er best i bakke, men kan de brukes til nøds? Siter
jarle Skrevet 7. desember 2007 Skrevet 7. desember 2007 de er sikker fine nedover, men litt tyngre oppover breie feller er tingen... Siter
inaktiv Skrevet 7. desember 2007 Skrevet 7. desember 2007 Det kommer jo an på toppturen da. Hvis du skal kjøre masse pudder så er det kanskje ikke ideelt, men for topptur på senvinteren når snøen har pakket seg så tror jeg ikke du stiller dårlig med disse. *ja* de er tunge, så du trenger sikkert litt mer tid og sjokolade på å komme opp, men dette er definitivt morsomme ski å leke seg med på vei ned igjen. Breddeforholdet 102/63/84 er ca 20 mm smalere enn mine bredeste ski, så du blir nok varm i trøya om du skal gå opp i dyp pudder med disse - men får du gå i sporene til noen så tror jeg du får en fin tur. Tuppen er bred nok til å flyte tror jeg (ingen ekspert på telemark), men midten er smal nok til at traverser ikke blir døden for knærne. Tror egentlig du klarer deg med fjellski-fell, siden du har vanlig telemarkbinding. Du har jo fra før, så jeg ville prøvd med det først også skaffe bred fell hvis du føler du møter (fjell)veggen. God topptur! Siter
essem Skrevet 7. desember 2007 Skrevet 7. desember 2007 Telemarkstøvlene er Crispi cxa lady. ( 1000,- ) Har brukt CXA i 2003-2007, utslitte nå. En god plaststøvel å gå oppover med. Ifht vekt, selv drar jeg på ca 4,2kg pr fot (støvel,binding,ski). Det er ingenting ifht flere som vi møtte på i fjellet sist helg. 6,5-7kg pr fot.. Siter
Jo Skrevet 7. desember 2007 Skrevet 7. desember 2007 Det kommer til å fønke helt brillefint. Man har gått på topptur med rando og tungt telemarksutstyr i mange år før de brede pudderskiene kom. Det viktigste er å velge tur etter utstyret. Lange flate transportstrekninger før stigningen starter er ikke gøy med denne typen utstyr. Rett opp og rett ned er tingen. Siter
leos Skrevet 7. desember 2007 Skrevet 7. desember 2007 Toppturen kommer til å bli en helt annen... Jeg har selv et par gamle carvaski med chilibindinger. Bruker stort sett disse så lenge det ikke ligger over 30 cm pudder... Skaff deg feller som du skjærer etter skiene og gjerne hæleløfter.. God tur! Siter
Kristin Skrevet 8. desember 2007 Forfatter Skrevet 8. desember 2007 Da skal jeg på mange toppturer i vinter:) Og litt slit for å komme opp er jo bare greit det God trening! Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.