Gå til innhold
  • Bli medlem

Er det her vi skal vandre når vi blir pensjonister?


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Alle ære til de som liker sol og varme, og ingenting å si på innsatsen heller til de pensjonerte nordmennene på Gran Canaria.

http://www.aftenposten.no/reise/article2136307.ece

Av en eller annen grunn ser jeg ikke for meg at jeg vil trenge eller se behovet for en slik form for pensjonist-tilværelse. Hva sier dere folkens? Kan dere tenke dere å tilbringe vintertiden i varmere strøk med tilhørende friluftsliv, eller vil dere heller velge "berget" når dere blir gamle?

Kjell Iver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hva sier dere folkens? Kan dere tenke dere å tilbringe vintertiden i varmere strøk med tilhørende friluftsliv, eller vil dere heller velge "berget" når dere blir gamle?

Et liv uten vinter, uten årstider?

Nei takk. :D

Bytter ikke ut et glitrende blått vinterlandskap med noen støvete stier i ei gold og solsvidd li der nede.

Blir vel snart klimaflykting andre vegen heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det kan skje mye både med gikta :( og psyken :D før vi er på alder med karene i reportasjen, så kanskje det ikke frister så mye med de høye kalde norske tindene når den tid kommer. Jeg var nylig en uke på Tenerife og gikk fem turer på 3-6 timer, alle med muligheter for å gå adskillig lengre. Teide 3718 moh og Guajara 2717 moh kunne by på friske vinder og is på toppene, så hele spennet finnes. Gikk også turer fra fjellene og ned til havet og opp igjen, tildels blant veldig fascinerende fjellformasjoner. November som for de fleste av oss er en ikke-måned i fjellet er ypperlig til slike turer da det heller ikke er alt for varmt der nede. Ønsker meg en reprise på Teideturen på 80-års dagen.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et liv uten vinter, uten årstider?

Nei takk. :D

Bytter ikke ut et glitrende blått vinterlandskap med noen støvete stier i ei gold og solsvidd li der nede.

Blir vel snart klimaflykting andre vegen heller...

Et liv i Norge er et liv uten sommer. Høyeste månedsmiddel på Østlandet er 16-17 grader i juli - kaller ikke det sommer, selv om det enkelte dager kan krabbe over 25, men da går jo avisene amok over de "ekstreme" temperaturene - latterlig! Heldigvis har jeg muligheten til å tilbringe noen måneder i sydligere egne dette vinterhalvåret. God kompensasjon for sommeren som uteble. Når jeg enda eldre og stivere i kroppen blir det nok noen langturer til sydligere egne. Kanariøyene er fine, der er det sommer i lablandet, mens oppe i høyden det være vinterlig en kort periode om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier meg fullstendig enig med eaa. Noe av det mest fascinerende med Norge og Norden er årstidenes skiftninger, iallfall slik de engang var. Dette vil jeg aldri være foruten. Et permanent liv i Syden for oss nordboere anser jeg for å måtte være dønn kjedelig.

Var på Røros et par dager i forrige uke. Minus 4 -5 grader og lett snøfall. Kritthvite, snødekte gater med folk på sparkstøttinger. Det var nesten så jeg bestemte meg for å flytte oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et liv i Norge er et liv uten sommer. Høyeste månedsmiddel på Østlandet er 16-17 grader i juli - kaller ikke det sommer,
Trenger det være så varmt da? Jeg skjønner ikke at man ikke kan se sjarmen i en skikkelig vestavindskuling med regn og sludd i Juli :lol:

For når det da endelig blir skikkelig fint vær så setter man desto mer pris på det. I sørlige deler av Norge treffes man til grilling på Lørdag, men der jeg bor griller man når det er godvær... Slik håper jeg det kan være når jeg er gammel også. Husker forresten ei som ble pensjonist og som realiserte seg ved å sykle Norge på langs, samt store deler av Europa. Og en kar som padlet Norge på langs. Ikke så dumt med sånne planer, men å steke nede på en sydlig strand er ikke min greie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger det være så varmt da?

Nei, det behøver ikke være så varmt! Å sove når nattetemperaturen nesten ikke kryper under 30 grader er ikke så kult (jada, det finnes aircondition). De gangene vi har vært i syden under hetebølger er det den friske og svalende norske lufta jeg ofte savner. At det nytter å stikke i skyggen for å avkjøle seg litt.

Det finnes selvsagt en mellomting mellom 40 grader og 12 grader som dagtemp. i juli (i lavlandet). Og enkelte år kan den norske sommeren være stusselig, men som andre her har nevnt, ville jeg også ha savnet de norske årstidene skulle jeg ha bodd permanent i syden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger det være så varmt da?

Blir vel mer frysen av seg når enn blir gammel da, sikkert noe med blodomløpet som går litt tregere. Hvor mange over 80 år er det forresten å se oppe på de kalde norske tinder? Kan jo være slik at den norske fjellheimen ikke helt er tilrettelagt værmessig for en gjennomsnittlig 80-åring.

Skal man holde det gående må man begynne tidlig med herdende turer i skog og fjell. Det er viktig å legge et seigt grunnlag om enn skal orke 2000-metre som 90 åring også (det er jo lov å håpe :lol: )

Noen ender dessverre opp med rullatorer fordi muskulaturen rett og slett ikke klarer å holde seg oppe pga et liv med mye stillesitting. Får prøve å forebygge mens enn kan :lol:

Høyeste månedsmiddel på Østlandet er 16-17 grader i juli - kaller ikke det sommer

16 –17 grader er perfekt sommer for meg. Den sommertemperaturer folk flest betrakter som fint sommervær i Norge, er nærmest som en hetebølge å regne, sånt gjør enn bare innaktiv og sløv og er langt fra noe fint turvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For to uker siden kom jeg hjem til kulde og mørke her i Norge etter 7 uker på jobb i Kina og noen fridager innimellom i Malaysia. Å tilvende seg varmere klima er noe som skjer nærmest med en gang, mens å tilvende seg kulden her nord er noe som tar lang tid for meg. Jeg er nok laget for et varmere klima er min konklusjon . Årstider har man jo i andre land også, det er bare ikke så ekstremt som i Norge. Jeg merker at jeg har blitt mye mer varmekjær de siste årene, den kan kanskje ha både med alder og det faktum at jeg har reist endel i sydligere egne de siste årene å gjøre. Idag har jeg i alle fall sett sola og vært ute i noen varmegrader og klippet plenen. Godt at ikke snøen er kommet enda, det får vente til lille julaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på Røros et par dager i forrige uke. Minus 4 -5 grader og lett snøfall. Kritthvite, snødekte gater med folk på sparkstøttinger. Det var nesten så jeg bestemte meg for å flytte oppover.

Det er noe helt spesielt med Røros på vinteren ja. Har vært inne på tanken selv, hadde nok flyttet dit hvis jeg bestemte meg for ikke å ta så stort hensyn til slekta eller studier/jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

16 –17 grader er perfekt sommer for meg. Den sommertemperaturer folk flest betrakter som fint sommervær i Norge, er nærmest som en hetebølge å regne, sånt gjør enn bare innaktiv og sløv og er langt fra noe fint turvær.

Enig. Jeg bruker å ha følgende klassifisering til sommervær.

Under 10 C = kjølig, ikke godkjent.

Over 10 C = akseptabelt, helt greit

Over 15 C = flott, skikkelig turvær.

Over 20 C = fantastisk. Få på shorts og nyt livet

Eneste forutsetning i tillegg er at det bør være tørrt såpass at det går an å gå i kratt og gress uten å bli våt oppover buksene.

Men jeg tror denne målestokken ikke gjelder for mange som bor i landet der postnummeret begynner med 0 til 4. Vi oppe i postnummer 8 og 9 har lært oss at vi ikke må glemme lue, skjerf og votter selv midtsommers. :lol::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg blir gammel skal jeg sitte på toppen av fjellet mitt, se ned på gården min på den ene siden. Og på den andre siden se jeg fiskebua mi. Må legge til at jeg selvsagt skal sitte midt i reinstrekket. Og når jeg blir virkelig gammel da skal jeg ta rullatoren og kjøre utfor et stup :lol::lol::lol: !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under 10 C = kjølig, ikke godkjent.

Over 10 C = akseptabelt, helt greit

Over 15 C = flott, skikkelig turvær.

Over 20 C = fantastisk. Få på shorts og nyt livet

Over 25 C = ubehagelig varm. Får ikke sove. Vent med å komme ut av døren til det er sent på kvelden og litt kjøligere.

Jeg vet ikke om det lar seg gjøre pga. klimaendringer, men jeg satser på å bli en sprek pensjonist som går mye på ski på ukedager når løypene er litt rolige. Ellers hadde jeg tenkt å gå mye mer på tur i fjellet enn nå. Helst i et land der det ikke er over 25C.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjå på bildet fra Gran Canaria — grøss og grøss...

Neida! Slik sort av masseturisme er ikke noet for meg.

På slike turer er det vanlig den 'lågeste fellesnevner' der setter tempoet og bestemmer hvor turen skal gå :?

På slik ferie kan man risikere å bli tykk og fett :!:

Sjøl om jeg blir pensjonist om 4 måneder vil jeg fortsette med å reise til Jotunheimen for å drive med tinderangel på luftige plasser — kjenner ikke noe finere.

Bemerk: I Danmark er pensjonist alderen 65år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det lar seg gjøre pga. klimaendringer, men jeg satser på å bli en sprek pensjonist som går mye på ski på ukedager når løypene er litt rolige. Ellers hadde jeg tenkt å gå mye mer på tur i fjellet enn nå. Helst i et land der det ikke er over 25C.

Linda

Slæpp off, siste nyheter på radio i dag tidlig var at de nå mener å dokumentere at global oppvarming medfører kaldere klima i Norge.. Greit å helgardere i tilfelle temperaturen synker... :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjå på bildet fra Gran Canaria — grøss og grøss...

Neida! Slik sort av masseturisme er ikke noet for meg.

På slike turer er det vanlig den 'lågeste fellesnevner' der setter tempoet og bestemmer hvor turen skal gå :?

På slik ferie kan man risikere å bli tykk og fett :!:

Sjøl om jeg blir pensjonist om 4 måneder vil jeg fortsette med å reise til Jotunheimen for å drive med tinderangel på luftige plasser — kjenner ikke noe finere.

Prinsippet med at lågeste fellesnevner bestemmer tempo og turmål gjelder vel uansett hvilke fjell man rusler i - om det er Norge, Danmark eller Spania. Farten er omvendt proporsjonal med antall deltagere på tur - sånn er det bare.

Jeg har gått i fjellet i de fleste sydnorske fjellområder og på endel utenlandske fjell. Spania har både høye fjell og luftige passasjer. Jotunheimen har lavere fjell, og består stort sett av steinrøys som er dekket med snø det meste av året, samt isbreer som suger til seg møkkavær. Jeg vet jeg tråkker enkelte her på tærne ved å si at jeg ikke liker Jotunheimen, men det får stå sin prøve. Jeg har vært der oppe endel ganger, men det er nå stort sett kulde, ustabilt vær, steinrøys og snø om sommeren jeg kan huske. Fjellene på Gran Canaria og Teneriffa spesielt byr på utfordringer for de fleste og man trenger ikke gå å vasse i folk - det er bare å bevege seg litt utenom allfarveier av typen Besseggen - det gjelder uansett hvor man er hen.

Jeg var også en heimføing frem til jeg fylte 40 år, men etter å ha blitt dradd utenlands har jeg oppdaget at det finnes mer enn norske fjell, Bjarne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prinsippet med at lågeste fellesnevner bestemmer tempo og turmål gjelder vel uansett hvilke fjell man rusler i - om det er Norge, Danmark eller Spania. Farten er omvendt proporsjonal med antall deltagere på tur - sånn er det bare.

Enig — det er kanskje derfor jeg går aleine. Har da gått flerr fellesture med bregruppa og DNT, men det er kostbart, og etter en opplevelse med en turleder som bråket på meg, fordi jeg ikke hadde lyst på at gå opp den mest kjedelige vei på fjellet, ble det slutt på det.

Feilen ved fellesture er også at det ikke blir tatt hensyn til været (jeg går ikke på topptur i regn eller yr).

Jeg har gått i fjellet i de fleste sydnorske fjellområder og på endel utenlandske fjell, og Spania har mange høye fjell og luftige passasjer. Jotunheimen har lavere fjell, og består stort sett av steinrøys som er dekket med snø det meste av året, samt isbreer som suger til seg møkkavær.

Ikke enig — Rondane er kanskje en steinrøys, men Jotunheimen består av fineste granitt. Det er selvfølgelig mye ur, med det er vel en del av sjarmen?

Møkkavær oppstår alle steder hvor det er høye fjell, fx er været i Alpene ikke mye mer stabilt enn i de norske fjelle.

Alpene har jeg også besøkt flerr ganger, men jeg må si jeg liker meg bedre i de norske fjelle. Mentaliteten blant fjellfolk er bedre i de norske fjelle.

Og så er det jo deilig med det norske språk, Snilen :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper at jeg gjør som Egil "Gammel(r?)n" Paulsen som Lars Monsen skriver om. Det betyr at jeg ligger ute vinterstid og fyrer bål på skauen som 80-åring. Håper inderlig at vinteren venter med å forsvinne til min tid er over! Grusomt å tenke på ei framtid uten vinter, får frysninger og angst av å tenke på det. DOT-årboka som handler om vinter får meg svært tankefull...

Forstår ikke de som hilser klimaendringene velkommen. Da sier de samtidig ja takk til ekle krypdyr og skumle fisker. Tenk så fælt når breene forsvinner. Fy... H.....!

Nei Norge som det er per i dag er verdens beste land til tross for tilløp til klimaendringer! Forstår ikke hvorfor folk higer etter Syden. Om jeg noen gang drar dit vil det skyldes langvarig mas fra andre. Nordisk natur er og blir best og vakrest. Å bo i et annet land enn Norge ville vært meningsløst for meg. Håper jeg som gammel mann kan ta meg til topps på tindene rundt Olavsbu, nyte utsikten og livet mens jeg tenker på gamle fjellbravader. Har vært en elendig toppsesong i år, men i 2008 skal jeg gi meg sjøl mange minner å leve på når jeg blir gammel, jeg venter nemlig aldri mer på mai og dens luner. Måtte værgudene forstå at neste helg må bli bra i Hemsedal/Valdresfjella, og må jeg aldri få tanker om å flytte til Syden som pensjonist!

Jeg elsker Norge! :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Over 25 C = ubehagelig varm. Får ikke sove. Vent med å komme ut av døren til det er sent på kvelden og litt kjøligere.

Jeg vet ikke om det lar seg gjøre pga. klimaendringer, men jeg satser på å bli en sprek pensjonist som går mye på ski på ukedager når løypene er litt rolige. Ellers hadde jeg tenkt å gå mye mer på tur i fjellet enn nå. Helst i et land der det ikke er over 25C.

Linda

Enig med deg. Jeg tok ikke med over 25 C for det er så skjelden i fjellet nordpå at det ikke er noe problem uansett.

Men jeg tror nok at jeg kommer til å gå på tur når jeg er på sydenturer i fremtiden også. Jeg kan starte pensjomist-tilværelsen om et drøyt år. Om jeg gjør det eller fortsetter å jobbe er ikke helt klart enda, du vet det herre pensjons-forliket som er så ektuellt om et par år. Får se. Men turer blir det i alle fall så lenge helsa holder, det er sikkert!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag har jeg i alle fall sett sola og vært ute i noen varmegrader og klippet plenen. Godt at ikke snøen er kommet enda, det får vente til lille julaften.

Hau og hau.

Her har det heldigvis kommet 25-30 cm nede i bygda, mens det inne på Hedmarksvidda allerede er målt 80 cm på myrene i fjellgranskogen.

Men så kommer jo dette hersens mildværet da, og vegene svømmer i grågrønn sørpe, plenene er spik holke med noen spredte grastuster i,

takrennene er fulle av is og renner over, ikke er det skiføre, ikke er det sparkføre, ikke er det fotføre...

Engelsk vinter... no thanks!

Jeg vil ha 60 cm silkesnø, -6º C, tørt sparkføre og Mjøsis!

Det er saker det - noe å bli raulett i kinna av, noe å herde sin innesittende kropp i, noe å kverke flått og hjortefluer med!

Og kanskje får du se sporene etter nissen langsmed låveveggen også... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg blir gammel skal jeg sitte på toppen av fjellet mitt, se ned på gården min på den ene siden. Og på den andre siden se jeg fiskebua mi. Må legge til at jeg selvsagt skal sitte midt i reinstrekket. Og når jeg blir virkelig gammel da skal jeg ta rullatoren og kjøre utfor et stup :lol::D:) !

Litt trist kanskje Tiri? Men hvis jeg hører om tilstandene på norske sykehjem osv., synes jeg likevel dette virker som en flott slutt. Drømmen min er nok å gå i fjellet så lenge som mulig. Topper til det ikke går lenger og deretter med barnebarn (har dem ikke enda, men man kan jo håpe) gjennom dalene. Og helt til slutt krabbe opp på en fin topp og bare sitte der og vente .....

Men tilbake til temaet litt mer generelt. Er "syden" så ille? Jeg kjenner en del til Alpene og må tilstå at særlig Italia liker jeg veldig bra. Det er kaldt nok i høyden (2000+) og særlig i begynnelsen av september er det stille og rolig og i tillegg veldig liten sjanse for tordenvær. Og maten er bare nydelig. :D . Hyggeliige og gjestfrie mennesker hvis man bare kommer seg bort fra de verste turistområdene. Mye, mye billigere enn Norge: særlig hvis man setter pris på et glass vin til - og etter - maten. Og variasjonen er jo enorm. Det er ca. 300.000 fjell i Alpene hvorav ca. 5000 over 3000 meter. Og slik kan man vel forsette også for andre fjellområder. Jeg ville ikke ha noe i mot Azorene eller Madeira eller ....

Det var en del som skrev om alder og muligheter i fjellet. Jeg leste en gang en artikkel om en guide i Zermatt som drev aktiv guiding på Matterhorn til han var noe sånt som 85. Hans siste tur på fjellet var drøyt over 90. Hvis man har flaks og ikke blir syk, er det vel bare å forbli aktiv. Det er den eneste "hemmeligheten" for et langt fjelliv.

Bare for å ikke fornærme noen her. Jeg liker Jotunheimen veldig godt :!: De to siste årene har riktignok ikke vært særlig hyggelige m.h.t. været. I fjor hadde jeg en dag med bra vær i løpet av to uker. I år var det enda verre: en dag i tre uker. Men: jeg gir ikke opp. Får bare håpe at alderen ikke bringer gikt. Da er det ikke gøy med sånt vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Jotunheimen veldig godt :) De to siste årene har riktignok ikke vært særlig hyggelige m.h.t. været. I fjor hadde jeg en dag med bra vær i løpet av to uker. I år var det enda verre: en dag i tre uker. Men: jeg gir ikke opp.

Dessverre er det slik at når drittværet får grepet har det en tendens til å holde på en uke eller flere ja. Og innimellom er det ofte noen få dager med penvær, før vi er i gang igjen. Så for deg som bor så langt unna, kan det bli sørgelige greier hvis du treffer ”rett”. For oss som har mulighet til å dra på kort varsel nesten når som helst, blir det å ligge å vente på værvinduene. Dette har resultert i at på de 15 årene jeg har fartet til og fra Jotunheimen, Breheimen, Dovre, Rondane etc, har andelen dager med lettskyet til skyfri himmel dominert. F.eks nå i 2007 hadde jeg 4 dager i Jotunheimen, og det var 4 dager med tilnærmet skyfri himmel! :-)

Er "syden" så ille? Jeg kjenner en del til Alpene og må tilstå at særlig Italia liker jeg veldig bra. Det er kaldt nok i høyden (2000+) og særlig i begynnelsen av september er det stille og rolig og i tillegg veldig liten sjanse for tordenvær.

Alpene er bra! Det er vel mer de golde, støvete og snøfrie fjellene lenger syd som ikke virker særlig forlokkende. Mangelen på snø, breer, elver/bekker og innsjøer gjør landskapet så mye mer stusselig og monotont, selv om det selvsagt finnes kule fjellformasjoner og slikt.

Heldigvis hadde Teide en kritthvit toppkrone da vi var på Tenerife i januar et år. Det var ganske stilig! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Nils, det er de samme tankene jeg gjør meg opp om utenlandske fjell. De kan være så mye høyere enn de norske som de bare vil, men fjell uten snø og breer kan aldri bli det samme. Er vel litt snø på Kilimanjaro også, men i forhold til størrelsen på fjellet er det vel heller lite. Derfor virker Alpene mye flottere for meg, for der er landskapet på mange måter som i de norske alpine områdene, bare i større versjon. Så jeg sier rett ut at Jotunheimen slår Kilimanjaro ned i støvla med tanke på skjønnhet og villskap. Det samme kan jeg si om Jotunheimen vs Teide.

Uansett er Norge best for en som meg, for Alpene, Andes, Alaska eller Himalaya hadde vært utafor min ferdighetsmessige rekkevidde, så det hadde ikke hjulpet å bo i nærheten. Hadde iallefall vært avhengig av føring, og jeg foretrekker å være helt fri. Norge er i tillegg et av få land som er selvforsynt med alpine topper uansett hvor små de er i verdensmålestokk. De fleste land som slår Norge har fjell som er del av en kjede som strekker seg over flere land. Finnes sikkert endel eksempler, men akkurat nå kommer jeg bare på New Zealand som et "selvforsynt" land med alpine tinder (som selvfølgelig er råere enn i Norge).

Er bare så ufattelig glad for at jeg bor i Norge, for her er det så lett å dra på tur i forhold til steder flest.

Men ja, det blir for mye værvinduer og helgeturer til Jotunheimen og lignende områder, alt for lite av ukesturer og 2-ukesturer.

Måtte bare mars 2001 komme tilbake sier nå jeg. Det er nok den mest legendariske værmåneden jeg har opplevd. Da kunne jeg dra på tur til Voggebreen i Sogndalsdalen i knallvær og dra på ukestur til Tyin/Olavsbuområdet i det samme knallværet etterpå. Sånn skal det være. Sommeren er generelt for regnfull i storfjellet for meg. Liker ikke uttrykket om bare dårlige klær, for severdige områder er jo til for å ses fra sin beste side! Gråvær har man nok av ellers på helgeturene året rundt, selv om det er fint fra tid til annen. Men gråvær er hverdagslige greier som får både Jotunheimen og Sunnmørsalpene til å se gørr kjedelige ut, og siden det ikke er hverdagsområder for en østlending så må man da ha lov til å bli særdeles skuffa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.