Gjest Anonymous Skrevet 1. mars 2004 Skrevet 1. mars 2004 Utgangspunkt for spørsmålet er følgende bilde, retning syd/sydvest: http://www.ii.uib.no/~petter/mountains/Graahoe/28-33.jpg (bildet er tatt i Feb '04) Vi har slitt litt med å identifisere den store stolen/skåla i bakgrunnen, kl. 14:00 for området med barmark ca. midt på bildet. Bildet er tatt fra 2014m, og jeg mener å tro at de tre toppene til venstre er Tundradalskyrkja, Tverrådalskyrkja og Rivenoskulen. Midt i bildet mener jeg å skimte Lodalskåpa, med Skridulaupen i forgrunnen. Slik sett skulle da den store skåla/stolen være Raudeggje, men vi får altså ikke nabotoppene til å gå opp med dette. Jeg mente det kunne være Skåla i Loen, men fikk ikke gehør for dette. Området med barmark mener vi kanskje er rundt Grotli. Er det noen som kjenner igjen noe her? BTW (ved veien): 2014 ligger øst for Gråhøe (1945m) på Garmin's GPS kart. Slik sett er 2000m toppen navnløs. Regner med at dette har vært diskutert før, men den diskusjonen har jeg gått glipp av. Er å kalle 2014 for Gråhøe helt riktig? Siter
Erik Skrevet 1. mars 2004 Skrevet 1. mars 2004 Uten å ha et stort kart foran meg og kan sjekke peilelinjer synes jeg det ligner noget på Hurrungane. Uansett burde man vel såvidt kunne se Hurrungune over småtoppene i forgrunnen? Siter
Gjest Anonymous Skrevet 1. mars 2004 Skrevet 1. mars 2004 Uten å ha et stort kart foran meg og kan sjekke peilelinjer synes jeg det ligner noget på Hurrungane. Uansett burde man vel såvidt kunne se Hurrungune over småtoppene i forgrunnen? Ja, men lenger øst. Her er bildet til venstre for det forrige. http://impact.ii.uib.no/arnt/88-90.jpg Annoteringene må ikke taes for god fisk, men det hjelper å putte navn på ting etterhvert som en forsker seg gjennom materialet. Toppene Tundradalskyrkja, Tverrådalskyrkja og Rivenoskulen overlapper på de to bildene. Arnt. Siter
ods Skrevet 2. mars 2004 Skrevet 2. mars 2004 Det var litt vanskelig å tyde de anvisningene du gir, men toppen midt i bildet er Tverrådalskyrkja, en tredjedel av bildet fra venstre kant er Tundradalskyrkja og en femtedel av bildet fra høyre kant er Rivenoskulen. Helt til venstre dukker Gjelåhø fram. Siter
Gjest Anonymous Skrevet 2. mars 2004 Skrevet 2. mars 2004 Det var litt vanskelig å tyde de anvisningene du gir, men toppen midt i bildet er Tverrådalskyrkja, en tredjedel av bildet fra venstre kant er Tundradalskyrkja og en femtedel av bildet fra høyre kant er Rivenoskulen. Helt til venstre dukker Gjelåhø fram. Hei! Nå er jeg så overrasket at jeg må spørre om du har scrollet mot høyre for å se hele bildet?. Hvis jeg har truffet rett med Tverrådalskyrkja (tvillingtoppen), så er den nesten helt til venstre. Bare Tundradalskyrkja og en mindre topp er lenger til venstre. Jeg skal putte på tekst, slik at jeg gjør meg mer forstått. Siter
Gjest Anonymous Skrevet 2. mars 2004 Skrevet 2. mars 2004 Har lagt ut bilde med noe tekst: http://impact.ii.uib.no/arnt/28-33.jpg Skridulaupen og Raudeggje kan være feil, men det er altså disse fjellene jeg prøver å finne ut hva er. Er heller ikke sikker på om det er Grotli området vi ser, men trolig er det slik. Dette bildet overlapper til venstre (øst) mot: http://impact.ii.uib.no/arnt/88-90.jpg Zoom-faktoren er forskjellig på de to bildene. Siter
ods Skrevet 2. mars 2004 Skrevet 2. mars 2004 Beklager, jeg hadde ikke skrollet bildet mot høyre. Det meste er korrekt av det du har satt navn på, men det du har satt navnet Raudeggje på, er Storskredfjellet mellom Stryn og Loen. Raudeggja ligger der du har satt spørsmålstegn, men om høyeste punktet er Skåla som hever seg over Raudeggja, er litt vanskelig å si. Like til høyre for Strynefjellstunnelen ser vi Vollsetskåla. Siter
Gjest Anonymous Skrevet 2. mars 2004 Skrevet 2. mars 2004 Takk til ods og pelle for svar! Ser ut at ting nå har falt på riktig plass. Det var godt å få løst dette "mysteriet". Storskredfjellet hadde jeg overhodet ikke tenkt på. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.