Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hej.

Jeg regner med at købe en Primus Omnifuel.

Er der nogle af jer som ved hvor meget brændstof man skal bruge på en vinterfjeldtur i telt henholdsvis af benzin, gas eller noget helt tredje pr. dag?

Jeg skal være afsted ca. 6 dage, alt vand skal smeltes fra sne, jeg vil godt kunne fyre lidt i teltet om aftenen for varmens skyld. Og så er jeg ingen sparepind ;)

Alt godt til jer

M.

Annonse
Skrevet
Hej.

Jeg regner med at købe en Primus Omnifuel.

Er der nogle af jer som ved hvor meget brændstof man skal bruge på en vinterfjeldtur i telt henholdsvis af benzin, gas eller noget helt tredje pr. dag?

Du vil klare deg med 3dl bensin eller parafin pr. dag.

Gass bruker man ikke i norke fjell vinterstid.

God tur ;-)

Skrevet
Hej Paron

Tak for det hurtige svar.

Blot et enkelt spørgsmål; er 3 dl et konservativt skøn eller er 3 dl "rigeligt"?

Mvh

Jakob

Ps. Mushroom profilen er min profil på arbejdet.

Jeg har målt mitt og andres forbruk til 0,26 liter pr. pers/døgn på ukelange vinterturer hvor alt vann ble smeltet av snø. Dette er jo selvfølgelig avhengig av både temperatur og snøens beskaffenhet.

Selv beregner jeg 0,3liter pr. døgn, og har aldri opplevd å ha for lite.

Kanskje noen som har vært på lengre turer(f.eks. over Grønland) kan dele sine erfaringer med oss?

Skrevet
Du vil klare deg med 3dl bensin eller parafin pr. dag.

Fyrer du for varme i teltet også på denne mengden? I så fall, hvilket telt har du og hvor lenge fyrer du? Gjelder dette i alle temperaturer?

Jeg spør fordi jeg synes jeg bruker så mye bensin når jeg fyrer i teltet. Vi benytter et Helsport Spitsbergen 4 camp vinterstid, og det blir fort 3-5 timer teltfyring per døgn. Jeg fyrer hardere når det er kaldt, og bruker dermed mere bensin.

Jeg bruker ca. 0,6-0,7 l per døgn når jeg er alene i dette scenarioet. Det er altså en litersflaske fylt til merket med en desiliter igjen etter et fullt døgn. Dette er "målt" med en Primus Omnifuel med ren og fin blåflamme.

Skrevet
Fyrer du for varme i teltet også på denne mengden? I så fall, hvilket telt har du og hvor lenge fyrer du? Gjelder dette i alle temperaturer?

Jeg har et Svalbard 3 som vi er to stykker i. Jeg bruker aldri å fyre for å få opp varmen i teltet, utover restvarmen fra snøsmelting og matlaging. Dette er målt med Nova og Nova+ ned til -20 grader.

En kamerat av meg bruker ca. samme mengde med sin MSR.

La ikke merke til punktet om kosefyring innledningsvis, beklager dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.