Gå til innhold
  • Bli medlem

Smøring av ski

hvalhai

Anbefalte innlegg

Hei !

Har Åsnes Nansen fjellski, med feller.

Det er greit i oppoverbakke :D , men jeg har ikke peiling på smøring av ski :)

Har diverse skismøring, skirens, glider og kork til å gni ut smøringen.

Jeg vet jeg skal rense skiene før jeg tar på ny smøring.

Men føler ikke at jeg kan noe. Det er jo de som bruker varme osv, må man det ???

Jeg har ikke tenkt å gå så mye i løyper, skal man da smøre annerledes i løssnø/skare ???

Hva med glideren, når skal man bruke den (skal den brukes alene, eller oppå den andre smøringen?)

Håper på noen tips :D

Hilsen Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får ALDRIG bruge glider oppå festevoksen ... og heller ikke omvendt! Om du skal gå klassisk teknik (som er det mest aktuelle på fjeldski), lægger du glider på den fremre og bakre del af skien og festevoks (eller klister - afhængigt af føret) på den midtre del. Glider skal smeltes på med smørejern. Om du ikke har smørejern, kan du i stedet for glideren bruge en festevoks til virkelig sprengkulde. Den kan du glatte ud med kork eller syntetisk smøreklods (som jeg foretrækker) uden at smelte den.

Det vil nok føre for vidt at lave et helt smørekursus på dette forum. Det kan hurtigt blive meget omfattende. Mon ikke det skulle være muligt at finde noget på smøringsfabrikanternes (f.eks. Swix's) hjemmeside?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her finnes det et utall av eksperter som vet best, men serverer nå min erfaring.

Har gått mye langrenn før men går nå mer fjelltur med ski tilsvarende det du har .

Hvis du har Blå Ekstra (swix) har du smøring for all tørr snø unntatt skare.

og en Rød ekstra eventuelt lilla (swix) har du smøring for 0 føre og våt nysnø.

1 tube klister til våren, lilla eventuelt blått som er mer slitesterkt skareklister. Disse må varmes for å få jevnet godt ut.

Når jeg går tur i løyper pleier jeg å smøre under midten av skia (ca 75 cm.) Går litt på fjellet på rypejakt og da smører jeg hele skia. Da får du bedre feste men litt dårligere gli men på jakt er det fint.

Klister smører du bare under midten av skia.

Hvis skiene dine er nye nå bør du bruke blå og smøre under midten og varme den forsiktig inn og gni godt ut. Gjerne 2-3 tynne lag. Da sitter smøringen bedre senere.

Hvis blå glipper kan du bare legge rød voks oppå for å få bedre feste. Hvis du har gått på rød voks og deretter skal ut i kaldt vær og smører blå oppå er det lett for å få ising og dårlig gli.

Anbefaler at du begynner med 2 varianter voks blå og rød og ettersom du får litt trening utvider du sortimentet litt. Husk at du skal gå noen hundre meter så skiene blir kalde før du smører om. Var på Ringkollen i dag , flotte forhold og smurte med blå ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Fant en nyttig informasjon hos xxl se på denne: http://www.xxl.no/xxl_templates/magasinArtikkel.aspx?id=33335

Du behøver egentlig ikke mer kunnskap enn dette, og selv dette kan du forenkle litt. For de fleste er det viktigst å ikke få svært bakglatte ski, og heller ikke klabber. Alt annet er i grunnen OK.

Lykke til, hilsen Otto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også Nansen ski med kortfeller, og min filosofi på dette området er meget enkel: Jeg legger blå ekstra under hele skia (varmer inn det første laget, gnir inn to lag til med kork). Blir det for bakglatt tar jeg på feller, hvis ikke går jeg på blå ekstra. Det er det hele!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også Nansen ski med kortfeller, og min filosofi på dette området er meget enkel: Jeg legger blå ekstra under hele skia (varmer inn det første laget, gnir inn to lag til med kork). Blir det for bakglatt tar jeg på feller, hvis ikke går jeg på blå ekstra. Det er det hele!

UNDER HELE SKIA?????? ;-):wink::?::D da kan det ikke bli mye til glid du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.