Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan spenne slalomstøvlene...


terjeg

Anbefalte innlegg

Annonse

Hvis du er plaget med gnagsår kan det være lurt å ha nylonsokk helt innerst til huden, for den beveger seg da i forhold til ullsokken utenpå og du slipper skjærspenningene som gjør at det blir gnagsår. Så kommer ullsokken, velg helst en som er spesifikt laget til slalåmstøvel, i din størrelse eller litt mindre. Hvis du har for god plass i støvelen kan du gjøre følgende:

ha støvelen helt åpen, varm den opp i et kvarter og sett foten inn, spenn løst og la den bli kald.

Er den for fast gjør spenner du hardt.

Så er det mange som putter stilongsen sin nedi støvlen, men dette kan føre til ubehag i sømmen foran på leggen. Jeg har alltid min ute av støvelen. Stikk foten nedi, trekk opp tunga og start nederst, slik at de to nedre spennene blir riktig strammet. Hvis du får det stramt nok uten at det gjør vondt på fotbladet slipper du gnagsår, og hvis det gjør vondt i fotbladet er det lurt å putte inn såle, helst så hard som mulig for demping er uønsket i nedkjøring. Om du velger å spenne de øverste spennene og powerstrapen kommer an på snøforholdene (om du ikke vil ha snø i støvelen), om du har gange-modus og får bruke det effektivt, og om du går på travers. Traversering på hard snø er vondt, spesielt med bred ski, og da bestemmer spennene om det skal være mest vondt i knærne eller ankelen.

Jeg syns man får best effekt i gangen ved åpne støvler, men så har jeg ikke prøvd støvler med gåmodus på lenge. ned igjen er det sjakktrekk å trekke opp sokken og tunga før man spenner til øverste spennene. Ikke glem borrelåsen selv om det virker tåpelig. Anbefaler så mye stramming du orker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Kjenner til trikset med nylonstrømper, men glemte det sist gang. ;)

Skal prøve å gå med helt åpne støvler neste gang. Forrige gang hadde jeg bare de to spennene i skaftet åpne, og de to nederste medium hardt strammet.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.