Gå til innhold
  • Bli medlem

Trugetur til Blåskjerdingen 01.12.2007

askogvoll

Anbefalte innlegg

Etter en halveis mislykket trugetur på Sognefjellet, så hadde jeg noe mer tro på de mer enn dobbelt så dyre trugene jeg hadde fått tak i til nå..

Parkerte bilen ca 500 meter ovenfor Krogsætra i Haram-kommune ved en relativt dårlig brøyta parkeringsplass rett ved en  fe-rist ... Etter en liten skifteseanse var jeg på veg oppover med trugene på bena.. Snøen var noe råtten i begynnelsen, men så fort jeg kom til ryggen ved 580 moh ble den en del tørrere, og letter å gå på..

Utsikten fra denne toppen skuffer meg aldri, hvor at det varierer fra havet i vest med Midsund og Sandøya, hvor at vi har Molde og Normøre i Nord, Ålesund i sør, og en del Sunnmørsfjell i Øst...
Ikke mange som hadde besøkt denne toppen, i alle fall ikke registrert seg den siste måneden... Var en person som hadde skrevet seg inn den 4. nov, noe som tyder på at fjellet får ligge i fred i noen måneder hvert år... Dårlig utstyrt med kamera var jeg, slik at de eneste bildene som ble tatt, var av den 2.0 Megapixel telefonen jeg hadde i lomma..

Trugene holdt de 800 høydemetrene i dag kontra den mere mislykkede turen på Sognefjellet..

Alexander  :)

post-2512-133474508492_thumb.jpg

post-2512-133474508509_thumb.jpg

post-2512-133474508524_thumb.jpg

post-2512-133474508539_thumb.jpg

post-2512-133474508553_thumb.jpg

post-2512-133474508567_thumb.jpg

post-2512-133474508581_thumb.jpg

post-2512-133474508595_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Takk for flott turbeskrivelse fra kjente trakter.

Fine bilder, men mye støy ødelegger detaljene :cry:

Håper at julenissen er snill i år og legger et nytt kamera under treet ;) Var på en topp som heter Vikaksla 516 moh noe øst og over fjorden for Blåskjærdingen i dag, og hvor at det så meget fristende ut i dag også.. Var et bedre lys i dag, men i dag tok jeg til og med ikke med noe mobiltelefon for å ta noe bilde.. Synd det ikke er slike muligheter som det her i Trondheim..

Alexander

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!! Skal selv opp til de trakter i juli. Vil nok kikke i den nye boka om fjell i de trakter for å plukke ut noen fine topper....men så er det været da! Det er jo ofte ikke på min side når jeg er på de trakter. Ikke akkurat "solkysten". ;) MEN, du verden hvor vakkert det er der oppe når været er bra. Kanskje vi treffes der oppe i sommer! Jeg skal nevne for julenissen at du trenger nytt kamera! :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friskt å rusle opp dit på denne tiden av året. De fleste vandrere stopper ved den store varden, men det er den bortseste toppen som er høyest. Fikk meg en liten overraskelse her under en kommunetopptur for noen år siden. Noe bratt klyving ned og opp fra skaret mellom toppene, kan nok være risikabelt på snøføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friskt å rusle opp dit på denne tiden av året. De fleste vandrere stopper ved den store varden, men det er den bortseste toppen som er høyest. Fikk meg en liten overraskelse her under en kommunetopptur for noen år siden. Noe bratt klyving ned og opp fra skaret mellom toppene, kan nok være risikabelt på snøføre.

Hei, det tror jeg nok.. Tok tilfeldigvis ett par bilder av dette skarer når jeg var der oppe.. Temperaturen var ikke mange gradene under null når jeg var der oppe, slik at snøen var nok ikke stabil denne dagen her. Er nok kanskje bedre å gjøre det under kaldere temperaturer med mer stabil snø og is. En isøks kan sikker være til god hjelp, eller bare vente til det er tørt og fint sommerfjell..

Alexander

post-2512-133474508806_thumb.jpg

post-2512-133474508823_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.