Gå til innhold
  • Bli medlem

Længde på fjellstistave


FredeD

Anbefalte innlegg

Hei alle, så fik jeg kjøbt meg nogle fine nye bortover fjellski (E99+riva3).

Jeg mangler dog stadig nogle skistave! Hvor lange skal de være til meg? (Jeg er ca. 175-178 høi) Er der nogle gode regler til at bestemme længden af stave?

Jeg håber meget at i vil hjælpe meg igen. Det var en stor hjælp da jeg tidligere skrev omkring skiene - takk for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder staver for langrenn er hovedregelen kroppslengde-20cm for skøyting og -30cm for klassisk. for fjellski kan ofte 40cm lavere en kroppslengde være å foretrekke om man går mye i løssnø og oppoverbakke. Men alt dette kommer ann på hva du synes passer deg selv best. du kan jo alltids kjøpe litt lengre staver en det du tror du trenger å så kappe de kortere om du synes de blir for lange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

godt tips med kappingen, men jeg ville heller anbefalt å kjøpe regulerbar stav. Bakken er aldri like bratt, snøen like løs og armen like sliten.. Kjøper du regulerbare staver får du sikkert glede av dem også utenom sesong. De er blitt ganske så lette og solide, men prisen er jo noe høyere enn for vanlige staver. Men.. Hvor mange staver skulle du måtte kjøpe om du skulle dekt like vidt spekter som du kan med ett par regulerbare staver?

Jeg er 170, og mine staver slites ved

120 - slalåm

125 - slalåm i løs snø

130 - randonnee på flatmark (omtrent som fjellski) i fast snø, gange med sekk i stigning

135 - litt stigning eller flatmark med løsere snø

140 - vedvarende stigning

145 - stupbratt stigning og ganske løst

Når du kjører nedover har staven tre funksjoner

- initiere svingen ved at du setter staven nedover i bakken og dermed lener deg over på andre kanten

- balanse under fart, både som vektstang og i faktisk kontakt med bakken

- rotasjon, få fullført svingen

I oppoverbakke har staven tre stadier den kan gi kraft fremover

- trekket, når armen peker fremover og en trekker kroppen frem

- jekken, der skuldrene vrir overarmen slik at staven kommer til neste posisjon

- skubbet, som kommer når du har staven og overarmen pekende samme vei og dytter deg fremover

Dersom du går for feil lengde stav vil det gå utover en av funksjonene eller stadiene. Er staven for kort når du kjører ned, vil du ikke få nok balanse og rotasjon. Er den for lang får du ikke lent kroppen nok over for å bytte kant. Er staven for kort ved staking, vil det gå utover trekket og jekken, slik at du kun kan skubbe. Er den for lang vil du kun kunne trekke, og i begge gale tilfellene mister du alt momentet fra jekken. Derfor er det viktig å ha fleksibelt utstyr der forholdene og oppgavene endrer seg.

Et alternativ til stav hvor du kan regulere lengden, som er noe som kan gå feil i fjellet og som derfor noen vil unngå, er å kjøpe en modell med veldig langt grep. Har sett dette både i butikk og i bruk, men husker såklart ikke navnet. Underveis regulerer en simpelthen posisjonen på grepet, og har mulighet til å stramme etter med regulerbare løkker i stedet. Det fungerer supert oppover, men det er jo ikke ideelt å kjøre ned med superlang stav pga den nevnte leningen til neste sving.

PS: Hvis du vet akkurat hva du skal gjøre på skiene hver gang, som at de for det aller meste skal brukes til hytta og der er det alltid fast snø og lite helling, så kan det være mest fornuftig med fast stav. Eller om du en eller annen grunn ender opp med å bruke skiene i helt like forhold hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.