Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet

Ja der har jeg vært mange ganger..... I drømmeland :roll: Og turen var kjempe bra.

Jeg kjenner en som har vært der flere ganger og det skal være helt fantastisk der. Tror ikke det er lov med hund der og det er nok mange regler å følge skal man inn i det området.

Sarek er vel det nærmeste Alaska du kommer her i nærheten. Var meninga vi skulle dit i høst, men turen ble satt på vent til en annen anledning.

Skrevet
Ja der har jeg vært mange ganger..... I drømmeland :wink: Og turen var kjempe bra.

Jeg kjenner en som har vært der flere ganger og det skal være helt fantastisk der. Tror ikke det er lov med hund der og det er nok mange regler å følge skal man inn i det området.

Sarek er vel det nærmeste Alaska du kommer her i nærheten. Var meninga vi skulle dit i høst, men turen ble satt på vent til en annen anledning.

I Alaska så får man jo sett Bjørn+++ .

Det er det vel ikke sikkert man får gjort i Sarek....

Er egentlig det jeg lurer litt på om det er lett å få sett de ville dyrene der eller om det er oppskrytt :oops: .

Skrevet

Enig i "fuglehunden"...Er en av de flotteste stedene jeg har vært:-) Gikk på ski fra Suorva i nordøst til Kvikkjokk i sør, via Sarektjakka, Rapadalen og Parte...brukte 10 dager

Skrevet

Joda, bjørn får du se i Sarek. I Alaska så må du også lete etter bjørn. De er redd mennesker så det kan være vanskelig å se de der også.

Men selvfølgelig, tettheten av bjørn er mye mindre i Sarek.

Skal du reise for å se bjørn så trenger du ikke helt til Sarek. For 1000kr og oppover får du guide i Sverige ikke langt fra der du bor. Da kan du oppleve bjørn på få meter i trygge omgivelser.

Dessuten så er det et gammelt godt brukt bjørnehi like ved der du bor. Det er bare noen få år siden det ble brukt :oops:

Nå er det kanskje for seint for å se bjørn, men til våren dukker den opp på en kjent plass (heller ikke langt fra deg) men denne røper jeg ikke navnet på. Ytterst få som vet om den heldigvis.

Gå i skogen til våren med hunden i områder du vet det kan være bjørn. Hunden vil garantert gi et annet kroppsspråk hvis det er rovdyr i nærheten. ( det er vel kanskje ikke å andbefale da)

Skrevet
Gå i skogen til våren med hunden i områder du vet det kan være bjørn. Hunden vil garantert gi et annet kroppsspråk hvis det er rovdyr i nærheten. ( det er vel kanskje ikke å andbefale da)

Husk i så fall å holde hunden i bånd. Det fleste (alle?) ulykker mellom menneske og bjørn er relatert til løsgående hunder.

Gjest Otto Støver
Skrevet

Vedrørende evt. hund i Sarek. Her er det som står i reglene:

Sarek

Det är förbjudet att medföra hund. Under tiden 1 januari – 30 april får kopplad hund dock medföras. Vidare är det tillåtet att under hela året medföra kopplad hund vid vandring på Kungsleden.

Jeg tok selv opp dette problemet på den svenske Utsidan.se sitt forum. Les tråden: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=46759 Som dere ser har noen i lanstyrelsen sagt at de ikke enda hadde tillatt hund inne i parkene, og de trodde ikke de kom til å gjøre det heller noen gang.

Hvis du søker og får noe slags svar så er jeg interessert i tilbakemelding. Selv har jeg en Border Collie som jeg kunne tenkt meg å ta med som kløvhund i Padjelanta. Men reglene er de samme for Sarek og de fleste nasjonalparkene. Du finner nødvendige opplysninger på :http://www.fjallen.nu/5index.htm

Lykke til, hilsen Otto

Skrevet

Men er det noen her som har erfaring med Sarek?

Jeg vet jo at jeg ikke trenger å dra til Sarek får å se bjørn.Men jeg lurer på om dere som har vært der har sett bjørn, jerv osv der.

Jeg skal til Alaska på jakt, men det blir mange år til desverre :?: !!

Bjørne hiene oppi her vet jeg også hvor er :oops: .

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.