Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg sluttet å stå på slalom for flere år siden pga. fikk så vondt i beina av at støvlene ikke passet skikkelig. Problemet var ikke nede ved vristen som alle snakker om, men på leggen. Strammet støvellen så mye at fikk vondt, og det var ikke mulig å ha de løsere. Dette er et problem som flere i familien har.

Nå har jeg lyst å starte alpint igjen, og teste ut carving, men må da ha noen støvler som passer.

Er det noen som kan anbefale meg noen slalom støvler som passer for brede legger. Jeg bruker vanligvis str. 39 i sko, så herremodeller vil blir alt for stort.

Håper noen kan gi noen tips, savner slalombakkene :)

Annonse
Skrevet

Hei,

Det er mange ting som kommer inn til valg av riktig støvel, som kjørestil, vekt, kjønn, tidligere ankel/kneplager, leggtykkelse som du nevner selv osv. Heldigvis er det mye som har skjedd på støvlefronten i det siste. Du skal ikke se bort i fra at herremodeller kommer i størrelse 39, og er du herre så kan det godt tenkes at en juniormodell passer bedre enn damemodell. Uansett;

se etter lav ankel (LC) og såklart god åpning og myke materialer i de øvre stroppene. Mange støvler har også flyttbare spenner øverst, slik at du kan øke åpningen til å passe leggen din. Hvis støvelen trenger modifikasjon, eller du ikke finner noe i butikkene rundt deg (hvor bor du forresten?) så kan du prøve skirurgene.no , løplabbet og andre spesialforretninger som også tilpasser alpinstøvler. Det er ikke så avskrekkende dyrt og kan øke komforten veldig mye!

-RM

EDIT: Og "rental" serien til Atomic pleier passe ganske tykke legger

Skrevet

oki, for damemodellene er ofte bredere i ankelen enn herremodeller. Damer har lavere muskelfeste for leggmuskelen som regel, og da bygges støvlene etter det. Jeg er kjent i Trondheim og Oslo, men aner egentlig ikke hva du burde oppsøke i bergen for å få god hjelp. Ofte er det bedre hjelp å få i skiutleien eller fjell-landsbyen enn det er i byen, siden de har mer erfaring med folk som ikke får utstyret til å passe. Men uansett, her er noen tips:

1: Kun sokk i skistøvelen, kjøp alpinsokk. Stilongsen får du kjøpt i 3/4 lende, eller du kan klippe/brette/sy så den ikke går inn i støvelen.

2: Ofte er det "micro-adjustment" på spennene, slik at du kan skru armen lengere eller kortere til akkurat riktig lengde. Denne bør du ha helt ute i startfasen.

3: Spenn skoen nedenfra og opp, og trekk opp tunga litt etter hver gang du lukker en spenne. Før du går løs på øverste feste lukker du borrelåsen (powerstrap) slik at du får den øverste igjen, også jekker du de to øverste til det merkes.

4: Hvis du er redd for å få for trang støvel i bakken kan det lønne seg å varme den opp med skotørker inne, og stramme den så mye du orker. På denne måten utvider du støvelen mens den er mykest. Hver gang du tørker den slik at den blir varm bør du ha den på i ettertid slik at den ikke krymper igjen. Etterhvert går det seg til.

5: Flytt de øverste spennene utover dersom dette kan justeres. I verste fall kan du tilpasse en løsning med metallbånd med huller (husker ikke hva det heter) og en ekstra skrue eller to.

6: Skjær bort materiale der det gjør vondt. Dette gjør du ved å ta ut innerskoen og markere med tusj der det klemmer. Deretter er det bare å ta kniven fatt og skjære.

• 3 måneder senere...
Skrevet

Hei.

Lenge siden jeg diskuterte dette. Men nå har jeg fått skaffet meg slalomstøvler. Var mange steder og prøvde, men mange gjorde vondt. Så i dag var jeg på mx sport i bergen.

Der fant selgeren frem noen nordica støvler. Disse hadde mye bredere pløse, så det ble ingen sprik. I tillegg har jeg faktsik flere hakk å gå på når jeg strammer. Jeg er kjempeglad.

Støvlene jeg kjøpte kan du lese mer om her:

http://www.nordica.com/dynamic/skiboot.php?idColl=2&idCat=44&idP=67&siteVersion=1&idL=1&restart=1&

Takk for alle tipsene jeg fikk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.