Gå til innhold
  • Bli medlem

Terra snøscooterkjøring.


panda

Anbefalte innlegg

Ser i avisen at Meglerfirmaet Terra tilbød snøscootersafari til en masse poltikere fra nordlandskommuner som "tilfeldigvis" valgte å investere penger i nettopp .... Terra.

Men det jeg lurer litt på er om det er lov å drive tøysekjøring på Finnmarkavidda på denne måten. Kan hvem som helst hive seg på scooteren og suse i vei over vidda ? Det var snakk om en tur på 240 kilometer og det er jo også ganske langt.

Jeg er opptatt av om dette faktisk er tillatt eller ikke. Jeg trenger ikke vite om noen er for eller mot snøscooterkjøring, det kan man sikkert debattere i en annen tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, så det er tillatt å kjøre snøscooter i scooterløyper uten noen form for tillatelse ?

Lurer også på om det finnes snøscooterløyper med tilsvarende regler i Sørnorge eller om dette er begrenset til Finnmark eller Nordnorge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det jeg lurer litt på er om det er lov å drive tøysekjøring på Finnmarkavidda på denne måten. Kan hvem som helst hive seg på scooteren og suse i vei over vidda ? Det var snakk om en tur på 240 kilometer og det er jo også ganske langt.

Ja, dette er helt lovlig så lenge du holder deg til scooterløypene. Da trenger du ingen tillatelse. Det kalles ikke tøysekjøring, men fritidskjøring. Du kan kjøre så langt du bare vil og har drivstoff til. Fartsgrensa er 70 km/t. Det er ca 5.000 km snøskuterløyper i Finnmark. Til sammenligning er det ca 2.500 km veier i dette fylket.

Info om skuterkjøring i Finnmark

:oops:Viktig å vite om snøskuterkjøring i Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I finnmark har man lov å kjøre så mye man vil i oppmerket løyper, og 300 meter utenfor løypa.

Fartsgrensen er 70 kilometer maks.

16 år for å kjøre scooter, da med hestekreft/kubikk restiksjoner frem til man er 18 år.

Før kunne man kjøre snøscooter med bil sertifikat, men disse reglene har blitt endret i siste år... grunnet mange ulykker.

Blant annet folk som kommer fra andre fylker (sør), leier scooter/slede og setter ut på tur med 3 unger, kjerring og hund, å første bakke de kommer til, triller de ned.

Også pga endel uvettig kjøring og andre ulykker.

Når det gjelder scooter sør for troms er jeg ikke helt sikker, men vet dem kjøper mye scooter nede i buskerud, så må vel kanskje være en form for merkede løyper der å.

Man kan også søke om disp å kjøre scooter på en strekning, som f.eks terra kanskje gjorde? vet ikke jeg.

Jeg har hatt en disp å kjøre fra huset mitt, til byens nærmeste butikk (1 mils strekning over ett fjell), når fjelovergangen/veien er stengt pga uvær. Såkalt nyttekjøring.

Også blitt oppringt av politi til å kjøre dem, eller lete etter folk på fjellet som er satt seg fast med bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.