Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet

Hei!

Har vært oppe på stølsheimen ved flere anledninger vinterstid! Det et fantastisk område om vinteren, utrolig lite folk!

En rute jeg likte meget godt var: Voss-Tvinnestølen-Volahytta-Torvedalen-Gullbrå. Husk at du må over lønahorgi vinterstid mellom voss og tvinnestølen!

Vet ikke hvordan det er med snøforholdene der oppe nå, jeg holder meg i canada for tiden, men tror jeg gikk denne rundt februar. Har også godt i november, men da for fots, og det kan ikke anbefales! Ble overrasket av mye snø og ellers veldig dårlig vær!

men som allerede sagt, det er et fantastisk turområde om vinteren!

Skrevet

det ser ut som en fin tur ja. hvor mange dager brukte du? jeg kunne egentlig tenke meg en litt lenger tur, men gjerne utgangspunkt fra voss. lønahorgi er jo en sprek start ihvertfall med tung sekk. alternativt kan være opp med heis, eventuelt preststolen ovenfor tvinno til tvinnestølen? kjenner du til området nord for torvedalen? spørsmålet er bare hvor man skal ende opp. gulllbrå er et bra alternativ, men hva er de andre gode alternativene nord for gullbrå om vinteren om en skal bli plukket opp av bil?

christian

Skrevet

Du skriv ikkje kor mange dagar du kan tenke deg å gå her, men det skulle vel vere nokre fine alternativ. Eg har ikkje sjølv så mykje erfaring med (vestlege) delar av Stølsheimen vinterstid, men det bør vere fint å gå frå vest mot aust. Her er mange turisthytter å ta inn på undervegs. Turen kan gjerast litt kortare ved å ta inn til Steinsland i Modalen og gå opp derifrå f.eks til Åsedalen og så vidare sørvestover mot Voss (evt. Vikafjellet). Eller kva med å ta bussen opp på Vikafjellet og gå til Åsedalen, evt. vidare mot vest over Urdeggi til Solrenningane og tilbake dalføret og til Selhamarhytta-Torvedalen-Volahytta og over Lønahorgi til Voss der bilen kan stå.

Er du avhengig av eigen bil går det an å køyre ti Trefall i Eksingedalen og gå inn til Åsedalen, så til Selhamar-Torvedalen og retur til Eksingedalen. Vikafjellet kan også vere utgangspunkt, eller Engjaland ved Vinje. Køyrer du til Vikafjellet kan du til dømes gå inn Sendedalen og ta opp Tverrgavlane og ned Torvedalen til Torvedalshytta. Derifrå via Selhamarhytta til Åsedalen (og evt. ta ein tur til Solrenningen). Frå Åsedalen kan du gå over Tindafarangen til Rappen og Bjergane og tilbake til Vikafjellet og bilen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.