johnpd Skrevet 23. november 2007 Skrevet 23. november 2007 har fått tak i et par gamle treski. d e fremdeles gammel klister på dem(har sikkert ikke vært gjort noe med på 4-5år, minst...) noen som kan fortelle meg hvordan jeg kan rengjøre dem og fikse dem opp slik at jeg kan bruke de i vinter? åsnes med påskrudde stålkanter Siter
johnpd Skrevet 26. november 2007 Forfatter Skrevet 26. november 2007 e d ingen som bruker treski lengre? Siter
essem Skrevet 26. november 2007 Skrevet 26. november 2007 http://www.treski.no/ Du kan jo høre med de. Siter
agno Skrevet 26. november 2007 Skrevet 26. november 2007 Rens skiene først med klisterfjerner eller tynner. Slip sålen med sandpapir, korning 80-120 til sålen blir jevn, puss stålkanter med stålull, fil kantene med kantfil eller flatfil om nødvendig. Til slutt kan du impregnere sålen med et dertil egnet middel du forsatt får kjøpt i en sportsforretning. Hold impregneringen ved like utover i sesongen, spesielt viktig ved våt snø. God tur på treski ! Siter
inaktiv Skrevet 26. november 2007 Skrevet 26. november 2007 jeg har hørt at skikkelig tjære skal være tingen på treski. Etter sigende skulle man kunne tjære skiene en gang for året, kunne gå på fjell uten videre smøring eller fell, og stå ned igjen med god gli, siden tjære er det mest geniale som noen gang har vært på ski. Regner selvfølgelig med at dette kun hjelper for veldig spesifikke temperaturgrenser, og at man skulle kunne bruke fell dersom bakken blir for bratt, men er det noen andre som har hørt slikt? Har veldig lyst til å prøve selv en gang jeg har råd til fjellski.. Siter
paron Skrevet 26. november 2007 Skrevet 26. november 2007 Skikkelig milebrent tjære er tingen ja, uten alskens tilsetningsstoffer som brukes i dagens fabrikklagde. I tillegg er det jo en fordel med vanlig skismørning etter dagens temperatur. Oversiden av skien skal settes inn med linolje hvis den ikke er malt eller lakkert. Siter
Fjellhvil Skrevet 26. november 2007 Skrevet 26. november 2007 Skikkelig milebrent tjære er tingen ja, uten alskens tilsetningsstoffer som brukes i dagens fabrikklagde. I tillegg er det jo en fordel med vanlig skismørning etter dagens temperatur. Oversiden av skien skal settes inn med linolje hvis den ikke er malt eller lakkert. enig i det der. Det dreier seg egentlig om helt normal restaurering av gamle treting - i tillegg til det som er skispesifikt som spenst smørning etc.selvfølgelig da. Vedr. "restaureringen" : Du vil finne slike råd hos riksantikvaren og fortidsminneforeningen også.+ rent generelt om restaureing: 1. gjør minst mulig med gamle ting 2. Må du gjøre noe så gjør det samme som har vært gjort før. Jeg lakka oppå mine Madshus treski fra 1970 for de var lakka før. Det er jeg glad for. Ski fra etter ca 1950 kan være lakka - det ser du. Lakk oppå linolje går ikke begynner å "boble" før eller siden, men linolje oppå lakk går men da må du alltid fortsette med linolje etterpå. dumt det også. Bruk kokt linolje hvis det har vært linolje fra før. Rå tørker aldri. Under skia: Jeg fikk kjøpt en liten flaske med tjære på sportsbutikken. Men nå har jeg tretjære i 3litersspann til annet også. Jeg har lest et sted at rødsprit er best å ta vekk tjære med men husker ikke hvor. Bruk ihvertfall naturlige produkter som balsamterpentin og ikke white spirit er lurt for treet jfr. vanlig trerestaurering. hilsen Astrid - eier av gammel hytte Siter
Fjellhvil Skrevet 27. november 2007 Skrevet 27. november 2007 Noen har tretjære oppå og ikkeno under. Tretjære tørker utrolig seint og lukter jo veldig da. Prøv dem i vinter som de er på tørrsnøføre og smør dem som vanlig, spør om skirens til treski på sportsbutikken. Er du perfeksjonist så finn milebrent tjære - ikke det enkleste, eller bruk det du finner. Astrid Siter
+PTG Skrevet 27. november 2007 Skrevet 27. november 2007 Jeg har gått noen mil på treski : grønne Bonna treski med hickory kanter som barn, i forsvaret på NATO plank (bl.a. militært ski-NM, Divisjonsmesterskap i patruljeløp, Garderennet, på øvelser, 3-mil m.m.), og idag en sjelden gang til skogs turer. Basis er tjære, som først pensles på, tynn den gjerne ut, dette brennes så inn med skibrenner i konstant bevegelse. Deretter, mens tjæra (som nå er blitt seigere/tykkere) avkjøles tørker du av mest mulig. Dette gir god holdbarhet, og brukbart feste på kaldere føre, MEN skia kommer til å gli elendig. Så det vi jobba mest med, var å få slitt bort mest mulig tjære (mest mulig trehvit plank), og heller mette skia med parafinglider, denne gnikkes på og korkes, og deretter vanlig festesmurning. Dette gir selvfølgelig noe dårligere bevaring, men bedre glid på alt føre. Ved veldig kalde forhold, dvs under 12-15 grader var grønn festevoks under hele skia en anbefalt løsning. På føre over 0 blir det hipp som happ - sjelden mulig å bli kvitt suget mellom såle og vannmettet snø + den berømmelige kladde opplevelsen. Men også her var det ofte parafinglider som kom best ut, dvs den ga like mye sug, men ofte noe mindre kladding enn helt ubehandla eller tjærebredde ski. Siter
andersno Skrevet 27. november 2007 Skrevet 27. november 2007 Jeg har som PTG vokst opp med tjærebredde treski, og er helt enig i de betraktninger han gjør når det gjelder behandling. PTG skrev også: På føre over 0 blir det hipp som happ - sjelden mulig å bli kvitt suget mellom såle og vannmettet snø + den berømmelige kladde opplevelsen. Men også her var det ofte parafinglider som kom best ut, dvs den ga like mye sug, men ofte noe mindre kladding enn helt ubehandla eller tjærebredde ski. Her kan det tillegges at rå tjære kan brukes som alternativ til klister i påska. Personlig synes jeg tjære er minst like effektivt fra 0 grader og oppover. Smøres utover i festesonen akkurat som klisteret. Effekten er den samme vi ser på bildekkene når de har gått lenge på bar asfalt om vinteren, kommer det vann på dem ser vi at det glinser og de gir en "fantastisk" gli på nullføre Siter
Fjellhvil Skrevet 28. november 2007 Skrevet 28. november 2007 Bra! Jeg husker det nå - tjæra og skibrenneren. Det var faren min som gjorde det for meg. Jeg fikk anbefalt å kjøpe parafinglider også i sportsbutikken da jeg kjøpte tjære men jeg har da en hel skoeske med stearinlysestumper som var ment til slikt bruk. Så da er spørsmålet mitt. Har parafinglideren noen egenskaper som mine stearinlysestumper ikke har? egentlig? lettere å bruke kanskje? Siter
Fjellhvil Skrevet 28. november 2007 Skrevet 28. november 2007 Råd om tjære Fra Riksantikvaren : Vernetiltak ved oppvarming NB: Oppvarming må skje utenfor kirkegårdsmuren, eventuelt i god avstand fra bygningen. Det må alltid være tilstrekkelig vann i vannbadet, slik at overoppheting unngås. Skulle antennelse av tjøren likevel forekomme, må man ha et ikke-brennbart lokk å legge over og et pulverslokkeapparat (ABE) eller CO2. Branntekniske opplysninger Flammepunkt 70oC. Tenntemepratur 250oC. Eksplosjonsgrenser fra 0,8 vol.% Brannslokkingsmiddel Pulverslokkeapparat (ABE) eller CO2. Vernetiltak under påføring Nypåført tjære er lett antennelig og meget brennbar. Tjærebreing i stekende sol bør derfor unngås, og forholdsregler må tas i forhold til indirekte sol-antennelse (som eksempelvis ved brennglass, reflekser og annet). Røyking under arbeidet må ikke forekomme. Utstyr: Øyevern, øyespylemuligheter. Hansker og annet verneutstyr av motstandsdyktig materiale. Bruk: Sørg for god ventilasjon. Det må ikke spises, drikkes eller røykes under arbeidet. Siter
elgen Skrevet 29. november 2007 Skrevet 29. november 2007 Jeg prepper nu normalt ski utenfor kirkegårdsmuren!! Men, Riksantikvaren tenker nok på andre ting (stavkirker) og større volum, men en skal da passe sig for tretjæren! EU holdt på å forbyde dette fine produktet forrige året inkl. Norge!! Protester i forbindelse med bygningsvern mv. fikk stoppet det! På ski er det meget små mengder tjære som smøres på og siden varmes inn med en flamme eller nu om dager med en varmeblåser. Swix har kanskje stadig sin lille boksen med tretjære til tjærebrenning?? Jeg har en slant tilbake, ellers bruk tretjære av god kvalitet og varm inn. Smør som ellers med tørrvoks oppå. Hilsen Elgen fhv. eier av minnst 3 par treski Siter
Fjellhvil Skrevet 30. november 2007 Skrevet 30. november 2007 Jeg prepper nu normalt ski utenfor kirkegårdsmuren!! Jeg klarte ikke dy meg å beholde sitatet som det var. Jeg skjønner det med stavkirker og større brannfare. Ellers tusen takk. Ja Swix sin lille gule boks kjøpte jeg for etpar år siden ihvertfall. Og da mener du at jeg kan bruke samme elektriske varmeblåser (ser ut som en hårtørrer) som jeg bruker til å ta av linolje på gamle vinduer - tenkte ikke så langt :)Lurt. Astrid Siter
elgen Skrevet 3. desember 2007 Skrevet 3. desember 2007 Hei Nei, jeg kunne så ikke heller la være med "å preppe ski utenfor kirkegårdsmuren!" Spesiellt fordi jeg faktisk har jobbet for Riksantikvaren og var medunderskriver på den felles skandinaviske protesten mot EU-forbuddet mot tretjæren. Dette utmerkte nordiske produktet fra de stor svarte skoger! Bl.a finsk trejære er ikke å forakte! Men ja, bruk din vanlege malingsvarmeblåse pistolen. Tjæren (og skia) tar ikke helt så lett fyr eller blir svidd!! Hilsen Elgen Siter
Fjellhvil Skrevet 3. desember 2007 Skrevet 3. desember 2007 Spesiellt fordi jeg faktisk har jobbet for Riksantikvaren og var medunderskriver på den felles skandinaviske protesten mot EU-forbuddet mot tretjæren.Hilsen Elgen Så det var det som skjedde! Jeg hørte rykter om det planlagte EU-forbudet i 2006 ja. Og så isommer var tretjæra i salg som "alltid før" - jag var bare glad jeg Tusen takk for at dere engasjerte dere! Det hadde blitt for dumt med et forbud. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.