Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet

Kortere isøks jo brattere terreng. Ei breøks med langt skaft er ikke så god/rask å håndtere ved utglidning i bratta, den er heller ikke god å bruke på vei opp eller ned fra toppen. Ei kort isøks er TRAVEL å bruke på bre, selv har jeg to isøkser, ei til bretur og ei til topptur. Toppturøksa er ca 50cm, mulig det var 48, husker ikke helt.

Skrevet

Jeg bruker en svært lett toppturøks (Black diamond Raven Ultra på 50cm og rundt 3oogram), og den er helt perfekt på egger og vårskiturer og alt det der. Den stikker heller ikke over sekken, noe som kan være et problem hvis man skal klyve og øksa hekter. På lange breturer bruker jeg øks på 75 cm. Jeg er 185 og den sistnevnte øksa kunne godt vært litt lengre, men det går helt bra. Jeg bruker den ikke som spaserstokk, men mer til å søke etter sprekker. Dropp gummigrep, særlig på lange økser. Gummien utgjør en betydelig tilleggsvekt (betydelig del av øksas vekt) som jeg kunne vært foruten.

Den letteste alpinøksa jeg har funnet er Camp Corsa på 205 gram! på Oslo sportsalger. Men det står at den er beregnet for snø, og kanskje den da ikke er solid nok til å hakke is? Den ser litt puslete ut, men synet kan bedra.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.