Gå til innhold
  • Bli medlem

Telemark/Randonee, akseptabel vekt?


essem

Anbefalte innlegg

Hva anser du for å være akseptabel/max vekt på støvler/ski/binding på rene toppturer med opp til 1500m stigning, der kjøregleden ned igjen betyr mye?

Jeg kommer på bort under 7,5kg for telemark.

Hvis jeg vurderer den nye Rottefella NTN øker vekten spesielt for telemark, støvel+binding 5,3kg/telemark og 4,5kg/randonee. Legg til ski, som jeg mener kanskje bør ligge på rundt 3kg/par, og jeg havner på 8,3kg/telemark og 7,5kg/randonee. Gjelder Scarpa Terminator X støvelen.

Hvordan returen ser ut betyr selvfølgelig litt, jeg kjører ikke ekstremt :-) Opp mot 35-40 grader, muligens brattere når/hvis jeg går over til å også bruke randonee.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1500 høydemeter, da er det bare å gjøre det så lett som mulig. Dynafit SR 8.0 170cm ski: 950gram, Dynafit Low Tech Race bindinger: 160gram, Scarpa Terminator X Thermo (NTN) 1740gram pr støvel= vekt pr ben, 2850gram X 2 = 5,7 kilo. Den letteste kombinasjonen jeg har funnet fram til når man både skal tenke på komfort vekt og utstyr som skal være bra å kjøre med. Får jo enda letter støvler, men så var det denne allsidigheten til Terminator X som ikke er så dum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dynafit SR 8 er ei vel smal ski, mine nåværende måler 107-73-94, jeg havner nok i samme område på nye ski. Kanskje opp mot 115-80-? for litt bedre flyt når det er mye snø og gjennomslag. Blir all-round ski, jeg bytter ikke ski etter føre.

Dynafit Low Tech Race har jeg merket meg, koster litt men er til gjengjeld ekstremt lette. Dynafit TLT Speed Lite er halve prisen og bare 200g tyngre, er vel kanskje et like godt alternativ?

Utgangspunktet er at Rottefella Cobra el NTN veier ca kiloen mer enn Dynafit TLT Speed, så vektproblemet er større på telemark føler jeg. Kommer ikke til å legge vekk telemark om jeg går for randonee, lysten på å ha mulighet for å velge. Allsidigheten til Scarpa Terminator X er ikke dum nei :oops:

Scarpa Terminator X + B2/B3 Bandit (bra pris) + Dynafit TLT Speed vil veie 7,6kg. Noen som bruker/har brukt Bandit B2/B3 til toppturer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis nedkjøringen er bra er det verdt å dra med seg utstyret opp...

Kjører selv toppturer med R8, Atomic Thug, T1 - ca 9 kg og spiser høydemeter fint med det... Gleder meg bare til å få touringplaten på R8 bindingen etterhvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært i butikk og trakka litt rundt i både Scarpa Terminator X Thermo (NTN) og Crispi Evo NTN. Begge har veldig stiv fleks, sistnevnte stivest. Prøvetrakka også T2 sammen med Terminator X, T2 hadde VELDIG MYK fleks i forhold. Ellers er Terminator X støvelen (plastdelen) jevnhøy med T2 rundt hele untatt bak hvor Terminator X er et par cm høyere. Ser du vekk fra fleks'n var de forholdsvis like på foten, vektforskjellen var såvidt merkbar (1740 vs ca 1550).

Blir nok Scarpa og ikke Crispi på meg hvis jeg går for NTN systemet :lol:

Nå gjenstår bare å finne ut om stegjerna passer :roll: Kjedelig å måtte kjøpe alt nytt.. :shock:

But now, CHRISTMASTABLE, COGNAC AND A FEEEEW BEERS. CHEERS :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.