Gå til innhold
  • Bli medlem

Stegjern og pulksmøring.


turid

Anbefalte innlegg

Går en del på tubbstrugene i løpet av vinteren, og syns stegjernene er veldig gode i snøen. Er det mulig å kjøpe noe liknende å ha direkte på skoene, og hva skal jeg i så fall be om av merke? Vanlige brodder funker ikke i løs snø. Skal bruke de i marka og ikke langs veien.

Henter meg en birkenpulk(fjellpulken)denne uka, og skulle gjerne hatt noen råd ang.smøring. Regner med at det kan bli dårlig gli på den og hunden er en smule lat av seg. Dårlig gli gir nok tilsvarende dårlig arbeidsmoral. Hva bør jeg kjøpe av smurning? Ble iallefall anbefalt å smøre, men ingen vet hva jeg skal bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Otto Støver

Jeg skaffet meg pulk for noen år siden til hunden, og gjorde en skikkelig preparering med vanlig glider for ski. Dette har jeg gjentatt på de mest utsatte slitestedene hvert år. Tar en liten runde med jernet foran større turer også. Fungerer helt fint. Har alltid med litt universal-glider på turen og gnir over meiene og i overgangen foran der sneen kommer først i kontakt med pulken.

Jeg har også fikset elastiske stropper i sidene på pulken med en krok og ei løkke. Når vi drar på pulktur holder det de større tingene godt på plass. Stropper alltid fast liggeunderlagene, soveposene, teltet, kokesakene og andre større saker i midten. Foran har vi alltid hundeutstyr og hundemat, og bakerst og lettest tilgjengelig har vi egen mat og skismøring og slikt.

Det har ved flere tilfeller av skråkjøring blitt til at pulken veltet, men alt ligger "støpt" fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var lurt, skal legge meg det på minnet. Kan være bratt og ulendt enkelte steder, og jeg gikk og funderte på hvordan det kom til å funke. Skal ta med glider i tillegg, alltids greit å ha. Bruker det på smørefrie ski, så baserer jeg meg heller på hundekraft for å unngå å skli bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.