Gå til innhold
  • Bli medlem

Vårsnøen sikret?

Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Har helt til denne uken vært redd for at vårskiturene i år kom til å bli amputert pga lite snø. Har fram til denne uken vært regn og snø om hverandre hele vinteren og snømengdene i Sunnmørsalpane har vært dårlige, under meter'n. Denne uken har dette rettet på seg og vi har nå fått 1 meter til :D:D og begynner å nærme oss normalen. De som planlegger skiturer til Sunnmøralpane i april-mai, håper jeg kan puste lettet ut :wink: Skal ut å prøve snøen både lørdag og søndag, regner med jeg må gå med snø "til knærna". Med 8-10 kalde 2-3 dager gammel snø regner jeg med at forholdene blir supre med sol fra skyfri himmel 8)

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous
hei gjest fra sunnmøre, har du noen toppturanbefalinger for sunnmørsalpene?

jeg bor i oslo, hvilken topper er de nærmeste?

vi er randonee folk, så toppene burde ikke ha for mange flate perioder.

Jevnt over er det få flate områder i Sunnmørsalpane.

Nærmeste topper...hmm

Sunnmørsalpane er et konsentrert fjellområde rundt Hjørundfjorden. For å komme deg dit må du regne med 55 mil via Dombås og Åndalsnes. Evt. kjøre over Grotli til Stryn. Alle topper vil jeg si er like nærme. Om du kjører 55,57 eller 52 mil er et fett.

Skal jeg anbefale noe må jeg vite mer om hva du er på jakt etter, for her finnes det meste. Når på våren er også av betydning.

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har planer å dra dit medio-slutten mars.

det er morsomst med bratte topper men med tanke på rasfare er mars kanskje litt tidlig for det mest krevende skiturer, ikke sant?

topper som randers topp og suadehornet ser bra ut på bildene men jeg vet ikke om de er trygge så tidlig på våren. jeg liker topper som er helt greie på ski men med litt utfordring like før toppen for å få litt alpin følese...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mars mener jeg er beste måneden for toppturer. Dagene begynner å bli lange, ikke bit-kaldt, gode muligheter til å få god snø, mer stabilt vær.

Kolåstind: -alpin topp, muligens litt langt å gå med randonee hvis veien til Standaleidet ikke er brøytet. Ring Ørsta kommune og spør (er utbygget til helårsvei, men vet ikke om de brøyter). Kan du gå fra standaleidet er dette en flott tur. Rasfare opp ved inngangen til Kvanndalen må vurderes. Nedkjøring ned breen er topp!! Selv vært der 3 ganger og mars er ikke like plagsom mht. antall besøkende. April-mai er det flere hundre på de fineste dagene.

Nordre Sætretind: -alpin skitur enten via Kvanndalen (som Kolåstinden) eller via Fladalen. Rasfare må vurderes.

Randers topp: -Gikk 7/4-02 fra fjorden. Lite nedbør, flere dager med høye dagtemperaturer og nattefrost gjorde at vi fikk dårlige forhold. Ligger nordvendt, så kombinasjon kaldt/lite nedbør er ikke bra. Fantastisk nedkjøring, må vurdere situasjonen der og da. Har hellinger på opptil 40 grader, så det sier seg selv at det kan være rasfare. Går det først et ras, går det langt....

Se ruten her:

http://www.iriss.no/skiturar/randers.htm

Saudehornet: -også 40 graders helling opp mot toppen, rasfare må også vurderes der. Ellers fantastisk nedkjøring. Nabotoppene Nivane og Kyrkjetinden har også bratt og fin nedkjøring.

Skårasalen: -populær skitopp, ikke så alpin sistebit, men fantastisk utsikt. Kim har noen bilder på sin hjemmeside

http://www.bergtatt.net/turer/vestlandet/030418_skarasalen/main.htm

Grøtdalstindane: -Helling opp mot 40 grader. Kim har også vært der

http://www.bergtatt.net/turer/vestlandet/030419_grotdalstind/main.htm

På Sykkylvensiden av hjørundfjorden finnes også masser av turer, de mest alpine og mest spennende må vurderes mht rasfare. Kan f.eks nevne nedkjøring fra Lissje klovetind. Tur starter fra Brunstad. Vet ikke hvor bratt det er ned her, men ca. 40 grader? Lite gått skitopp, men vet at de som har vært der har vært henrykt over nedkjøringen. Må sannsynligvis slite deg opp øverste partiet med skia på sekken.

Se også litt på disse bildeseriene:

http://www.iriss.no/bildeserie/

Har du spm om spesielle topper kan du også sende med en mail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.