Gå til innhold
  • Bli medlem

Finnmarksvidda på ski. Stabbursnes - Alta


krisryen

Anbefalte innlegg

Heisann !

Vi er tre som planlegger en skitur på Finnmarksvidda i februar 2008. Vi har satt av 1 uke til prosjektet og har i korte trekk planlagt følgende :

Turen er planlagt i uke 6 (fullmåne midt i uken).

Flyr fra Tromsø til Lakselv.

Tar oss fra Banak flyplass ut til Stabbursnes.

Spenner på ski og går fra Stabbursnes gjennom Stabbursdalen.

Ruten går fra Stabbursnes først vestover langs Stabburselva. Videre følger vi elva sørover et stykke før vi på nytt svinger vestover mot Alta.

Tar buss fra Alta tilbake til Tromsø.

Noen som har gjort tilsvarende tur, og som har erfaringer, tips eller kommentarer mottas dette med stor takk. Svar på forumet her, eller benytt deg av epost : [email protected]

Planlegging og informasjon om turen kan leses på : http://www.kristenryeng.com ved å klikke på fanearket FINNMARKSVIDDA 2008. (Oppdateres fortløpende fremover).

Med vennlig hilsen

Kristen Ryeng

http://www.kristenryeng.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Ruten går fra Stabbursnes først vestover langs Stabburselva. Videre følger vi elva sørover et stykke før vi på nytt svinger vestover mot Alta.

Noen som har gjort tilsvarende tur, og som har erfaringer, tips eller kommentarer mottas dette med stor takk.

Hei! Jeg har gått denne turen, men det var på sommerstid. Vil tro ruta vi fulgte vil passe veldig bra for en vintertur også. Fra Stabbursnes gikk vi opp på fjellet sør for Stabburselva og fulgte sommersti innover. Jeg vet ikke hvordan det er å følge elva vinterstid, men tror ikke jeg ville gjort det. Så fort du har gjort unna den første oppstigningen mot Binalvárri er det greit terreng. Vi gikk ned til Stabburselva igjen ved Njáhkágorži, hvor det var veldig fint å ha leir. Fra der gikk vi sør-vestover på nordsida av Suolovárri (403), sørsida av Suolovártoardna og videre sørvestover til vi nådde Stabburselva igjen. Derifra fulgte vi elva sørover et stykke. For å kunne holde oss på fjellet lengst mulig før vi nærmet oss Alta valgte vi å legge ruta i området som ligger mellom Transfarelvdalen og Tverrelvdalen. For å gjøre dette forlot vi Stabburselva og la ruta vestover ca ved Ruhkkojávri. På denne strekningen var det mange steder flatt og fint og sannsynligvis nydelig skiterreng. Vi gikk via Ramlevannet, Langvannet, og forbi store Borras på nordsida før vi tok oss ned i turterreng gjennom bjørkeskogen til E6 ved Nerskogen.

Skulle jeg selv gått her en vintertur (noe som ikke er utenkelig), hadde jeg ikke hatt problemer med å velge denne samme ruta. Eneste stedet jeg kanskje kunne vurdert en alternativ rute er ved den nederste delen av Stabburselva (der den renner østover). Her er det godt mulig at det er greiere å gå på nordsida av elva istedenfor på sørsida, men det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann !

Takk for tilbud om transport, og for fyldig svar ang rutevalg. Vi gleder oss stort til å ta fatt på turen, og vil studere kart mer inngående når det nærmer seg, men ruten i grove trekk er klar. Uansett så blir jo den ENDELIGE ruten til underveis :?

Er fremdeles muligheter å komme med tips, kommentarer og spørsmål - alt mottas med takk.

Mvh

Kristen

http://www.kristenryeng.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.