Gå til innhold
  • Bli medlem

Rosendalsalpene

Åssi

Anbefalte innlegg

Har til stadighet benytta meg av turrapporter her på fjellforumet for planlegging av fjelltura over det ganske land. Tenkte i den anledning at eg skulle bidra med ein turfortelling eg og. Det var i romjula for nesten et år siden at eg og lillebroren min planla ein topptur til Laurdalstind (1307 moh) i Rosendalsalpene.

Dette fjellområdet er norges sørligaste alpine fjellområde og kanskje ikkje alt for kjennt her på forumet. Uansett et vakkert område for både tinderangling og "vanlige" fjelltura. Vi begynnte turen i 12 tida på formiddagen. Tåka hang tung og truande over oss då vi begynte oppstigningen fra Muradalen rett over Baroniet. Vi fulgte høgre sida av Laurdalselva på ein litt udefinert sti. Ganske lettgått terreng. I cirka 400 meters høgde gikk vi rett inn i tåkehavet og vi var veldig i tvil om vi skulle fortsetta. Etterkvart merka vi at det blei lysare og lysare og plutselig såg vi Laurdalstind bada i kveldslyset. Fantastisk følelse. Tåkegrensa samsvarte godt med snøgrensa og det var unektelig vakkert over skyene. Vi stabba og sleit oss oppover i snøen opp mot Laurdalstindeggen. Et par luftige punkt blei forsert langs eggen mens sola gikk ned i horisonten. Disse punkta er mykje lettare sommerstid og vi blei litt overraska over eksponeringsgraden på hard snø. Resten av ruta mot toppen var reine drømmen med flott utsikt mot Melderskin, Bjørndalstindane og Juklavasstind/kruna. Sola gikk ned mens vi var på toppen. Returen starta med at vi sklei på baken ned den breiaste delen av eggen. Fire ryper fulgte oss nedover. Resten av turen foregikk i stummande mørke og er et glømt kapittel. :cool:

post-3489-133474507133_thumb.jpg

post-3489-133474507142_thumb.jpg

post-3489-133474507148_thumb.jpg

post-3489-133474507155_thumb.jpg

post-3489-133474507163_thumb.jpg

post-3489-133474507173_thumb.jpg

post-3489-13347450718_thumb.jpg

post-3489-133474507186_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.