Gå til innhold
  • Bli medlem

Toppturski og støvler


knerten

Anbefalte innlegg

Jeg er innehaver av gammelt fjellskiutstyr med for lange ski uten innsving og lave, myke støvler som gir minimalt med styring i utforkjøringer. På tide å fornye utstyret med andre ord.

Jeg er ute etter en god sammensetning av ski, bindinger og støvler som egner seg for toppturer men som også kan brukes til lengre turer som f.eks å gå Josten på langs. Jeg har behov for utstyr som er stabilt i utforkjøringene.

Utstyrspakken jeg vurderer er:

Fischer E109 ski: http://www.oslosportslager.no/product/2670/2671/342557/Fischer_E109_Tour_fjellski.html

Rottefella super telemark 75 mm binding: http://www.oslosportslager.no/product/2670/2671/354247/Rottefella_Super_Telemark_75_mm_fjellskibinding.html

Rottefella oppbygningsplate 10 mm: http://www.oslosportslager.no/product/2670/2770/399036/Rottefella_Oppbygningsplate_10_mm.html

Varg Morgedal støvel: http://www.oslosportslager.no/product/2670/2767/342564/Varg_Morgedal_fjellskist%F8vel.html

Er det noen som har erfaring med en tilsvarende sammensetning eller med enkeltelementer fra "pakken"? Fordeler/ulemper?

Vil utstyret passe til mitt bruk eller er det noen av delene jeg bør bytte ut?

Hvilken lengde bør jeg velge på ski med en kroppshøyde på 162 cm?

Takknemlig for alle input. Fyr løs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

BC-binding tror jeg ikke er et godt alternativ for det jeg skal bruke skiene til mest.

Er ikke Rottefella super telemark en binding som både kan brukes bortover og nedover?

Vil det bedre egenskapene ved utforkjøring hvis jeg kjøper Rottefella-binding med wire?

http://www.sportsnett.no/m?/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=ROT9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BC-binding tror jeg ikke er et godt alternativ for det jeg skal bruke skiene til mest.

Er ikke Rottefella super telemark en binding som både kan brukes bortover og nedover?

Vil det bedre egenskapene ved utforkjøring hvis jeg kjøper Rottefella-binding med wire?

http://www.sportsnett.no/m?/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=ROT9

Ja det er nesten ett must.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

95% av tiden på Josten-turen vil du jo enten gå oppover eller bortover da.. Men vær så god, kjøp gjerne kabelbinding :D

Utstyret skal i hovedsak benyttes til toppturer. Derfor tror jeg ikke BC-bindinger er en god løsning. Høres ut som om du selv bruker BC-bindinger Valencia. Hvordan fungerer de ned fra høye topper?

Hvis utstyret fungerer greit på Josten er jeg fornøyd med det, selv om det ikke blir optimalt.

Ideelt sett burde jeg kanskje ha kjøpt to par med ski, men det må nok bli et annet år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt nesten samme oppsett som deg. E109, riva3 og morgedal. Mitt tips: kjøp super telemark med vidje, drop riva'n. Med vidje, vil det bli noe tyngre å føre skia. Pluss at skituppen blir presset ned av vidjaspennet.

Mitt andre tips: morgedal støvla har ikke allverdens med støtte, kanskje skavl?

Er veldig fornøyd med kvaliteten på dette utstyret, men det fungerte ikke så godt som jeg håpet til ei alt-mulig ski.

Sjeldent man finner den ultimate pakken som duger til alt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig fornøyd med kvaliteten på dette utstyret, men det fungerte ikke så godt som jeg håpet til ei alt-mulig ski.

Sjeldent man finner den ultimate pakken som duger til alt...

Det er det jeg har begynt å reflektere over også. Var og så på skiutstyr i går. Der fortalte "alle" hvor mye mer gøy det er med randonnee-ski på toppturer.

De (som selvsagt skal selge) mente den ultimate utstyrspakken(e) bestod av Åsnes Rago med kortfeller for bortoverski og turer med pulk + randonnee-ski for toppturer.

Tror ikke lommeboka tåler en sånn belastning :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å kjøpe et av parene brukt? Mange som bytter etter 1-2 sesonger...

Ellers så er topptur begrepet ganske vidt. Hvilke turer vil du på?

Mine toppturer er ofte med flere km gange inn i fjellet før jeg begynner oppstigningen. Kombinerer en fin topp med det å gå i fjellet. Vil ikke ofre den allsidigheten jeg har med fjellski, mot det å få en bedre nedkjøring som sjeldent varer mer enn 15-20 min.

Randonnee og solide telemark ski er det beste å stå med. Men å gå med, blir alt annet bedre. Jeg går for allsidighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruktkjøp er definitivt en mulighet. Jeg er ikke nødt til å ha alt nytt.

Men jeg liker at utstyr skal være funksjonelt og ikke veie mer enn nødvendig. Hater "dårlig" utstyr.

Mine toppturer går først og fremst ut på å få samlet noen 2002-metre samtidig som jeg får flotte naturopplevelser i fjellet.

De blir derfor mye forskjellig når det gjelder terreng og lengde.

Jeg får saumfare bruktsalgene :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg Åsnes Nansen med Super telemark m/vidje på slutten av sesongen i fjor.

Fikk ikke brukt skiene så mye, men et par turer ble det. Fordelen med denne bindingen er at du kan med letthet fjerne vidjen dersom du hovedsaklig går bortover. Skal du nedover, er det bare å feste den igen, så har du straks mye bedre kontroll enn med standard Telemark.

E109 og Nansen er vel forholdsvis like, men Nansen leveres også med mulighet for innfellet kortfell. Dette har jeg, men ikke fått prøvd det enda.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Sjekk Åsnes sit fabrikksutsalg! Ofte mye rimelige ski der med ørsmå malingsfeil!

Har kjøpt der, kommer raskt med Posten!!

Har selv Varg Morgedal. Er litt låge og gir liten støtte til anklen i utforkjøring. Meget fine bortover.

Prøv Skavl eller Garmont til hyggelig pris på Oslo sportslager, hvis du da kan passe en smalere støvel (evt Fischer sine hemmelige 75 mm støvler)!

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.