Andreas N. Skrevet 25. februar 2004 Skrevet 25. februar 2004 Denne majestetiske fjelltoppen som rager høyt midt på Hardangervidden har facinert meg helt siden jeg så den i kikkert fra toppen av Gaustadtoppen. Kan noen fortelle litt om hvordan man bestiger den? Er det vanskelig? Trengs det sikring? Er man avhengig av fint vær? Siter
Gjest Anonymous Skrevet 25. februar 2004 Skrevet 25. februar 2004 Siden den ligger midt på vidda, er det mange mulige startsteder... Vi gikk fra Hjølmo (Øv. Eidfjord) og etter en lang spasertur overnattet vi på Torehytten. Hårteigen er en liten time fra denne hytten, og bestiges normalt fra øst. Opp et skar, rundt opp på en smal hylle som hadde wire da vi var der. Men en klarer seg godt uten å holde seg fast, med mindre en har veldig høydeskrekk. Har hørt at det er hard snø oppe i skaret på våren, og at øks og stegjern er lurt. På sommeren, i godt vær, er det en grei topp å bestige alene. Vi kløv opp på sydsiden, en luftig rute som trolig ikke er mye benyttet og gikk ned standard veien i øst. http://impact.ii.uib.no/arnt/Peaks/haarteigen.html Siter
ørjan Skrevet 26. februar 2004 Skrevet 26. februar 2004 Snøfonna i renna har dei siste åra smelta bort tidleg i august. Dette gjer det noko enklare å ta seg opp. Det kan vere litt tricky viss ein er uvant med å bruke hendene til å ta seg fram. Ura opp renna er veldig laus, så ta hensyn. Det kan vere veldig mange i området ein godversdag. Vil på det sterkaste anbefale å ikkje bruke dei taua som eventuelt skulle henge der, sjølv om det er veldig fristande. Det er ingen som har ansvar for desse, kven som har anbragt dei er det ingen som veit. DNT er veldig klare på at dei ikkje har noko ansvar, verken for taua eller stien opp. For dei som er vande med klyving vil eg anbefale å gå opp på sørsida, slik Arnt har skildra det på heimesida si. Mykje artigare og tryggare enn normalvegen. Tryggare i den forstand at det er fast fjell og ikkje ur. Men sjølsagt langt luftigare Fann faktisk ei utskrift av turskildringa hans på Torehytten for eit par år sidan. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.