Gå til innhold
  • Bli medlem

75mm Læder støvle


FredeD

Anbefalte innlegg

Hei

Tak for de mange svar i annen tråd https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=10142 . Jeg tror nu at jeg har besluttet mig for at finde en ski i stil med E109/CC (eller E99/glitterind/rago hvis jeg ikke finner den annen type) med en læderstøvle. Der er bare så mange forskellige læderstøvler og jeg kjenner ikke forskellen på dem.

Jeg har kigget på:

-Lette støvler som Scarpa Mountain eller Crispi mountain/standard

-Lidt stivere støvler som Crispi antarktis

-Dobbeltstøvler som Polar Varg

Jeg vil gjerne høre jeres kommentarer på disse støvler hvis i har nogen :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til de anvendelser, hvor ski som f.eks. Fischer E99, Madshus Glittertind eller Åsnes Rago er det rigtige valg, d.v.s. ture hvor det vigtigste ikke er, at man skal lave en masse sjov på nedkørslerne, holder det rigeligt med det, du kalder "lette" støvler som f.eks. Scarpa Mountain. Du kan for den sags skyld vælge endnu lettere støvler, hvis du foretrækker det. Jeg bruger selv Fischer E99, Voilé 3 pin og Scarpa Mountain. Scarpa Mountain er faktisk et par forholdsvis kraftige og stabile støvler, og jeg vil umiddelbart tro (uden at være ekspert på området), at de også sagtens kan klare opgaven, selv om du vælger Fischer E109, og sjov i nedkørslerne begynder at spille en lidt større rolle for dig.

Det eneste problem jeg har med mine Scarpa Mountain er, at jeg kun kan gå en lille tur på et par timer, inden jeg får vabler (blåser, vannblemmer). Hvis jeg skal gå en hel dag - eller for den sags skyld en hel uge - er det lidt træls at have fået vabler efter mindre end en halv dag. Jeg bruger temmelig meget Compeed på mine fjeldskiture! Støvlerne passer åbenbart ikke til mine fødder. Jeg burde måske prøve at finde en anden model, der passer bedre. Det udelukker ikke, at Scarpa Mountain kan passe fint til dig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, mange tak for videregivelsen af dine erfaringer.

(termen "lette" støvler er vist ikke officiel... :? )

Hvis andre kjenner til forskellen mellem de forskellige støvler er jeg stadig interesseret. Især vil jeg gerne vide hvor varm Varg polar er da jeg syntes det lyder fint at kunne tage inderstøvlen i soveposen. Men jeg vil ikke blive gennemvåd på fødderne i Påsken heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg bruker selv Varg Morgedal sammen med rottefella 75 mm supertelemark og fischer 109 ( faktisk snowbound) men samme bredde. Skia går IKKE i oppkjørte løiper!! Og det er en fordel med 10 mm heveplate.

Morgedal er litt låge og gir ikke så mye ankelstøtte, men sålen er bra vridningsstabil og Ok flex. Bra støvel for bortover. Varg Skavl gir mer (høiere) og Varg polar med innerstøvel vel ennda mer ankelstøtte - har ikke prøvd.

Varg sine støvler er ganske breie og passer føtterne mine. Dette er viktigt, at de passer til føttene dine og gjerne rumslige til tykke sokker og såler.

Scarpa og Crispi er smalere! Men har begge modeller som motsvarer Varg sine. Varg er ganske dyre!

http://www.oslosportslager.no/subcategory/2670/2767.html viser et bra utvalg. Garmont touring har en hyggelig pris, hvis den da passer på foten.

Elginnen har hatt Crispi antarctica i mange år, bra og med noe støtte til ankelen.

Bor dere sør i Jylland kan en tur til Globetrotter i Hamburg kanskje lønne sig??? Sjekk på nett, hva de har! Før solgte de fx italienske andrew boots, som har mye utvalg i telemark lærstøvel. se www.andrewshoes.com

Når en veit at Vertikal får gjort sin støvler på fabrikk i Italien, er disse mer enn mistenkelig lik!!

Fischer har også backcountry støvler i 75 mm!! Kanskje den best bevarte forretnings-hemmligheten både hos Fischer Norge og ellers i Europa!!! Derfor selger de nesten ingen! Sjekk på fischer sin website!

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg bruker 2 par lærstøvler: Garmont Touring for koseturene i marka med både Sondre-skiene eller Nansen-skiene mine, når hovedsaken er at familien har en trivelig markatur :?.

Drar jeg til fjells, benyttes Varg Polar; disse er betydelig stivere, høyere, og har følgelig bedre ankelstøtte, og brukes både til Nansen/Rottefella Tuper Telemark med vidje og 10 mm plate, samt ikke minst topptur med K2 telemarkski/Riva 3 og 20 mm plate.

Jeg er nostalgisk og sverger til lær, og synes spesielt varmen i Polar-skoa er verdt å fremheve.

De er dog stive, og min erfaring er også at man kan få vannblemmer, derfor er supplementet med Garmont-støvla noe som passer meg bra. Crispi, Scarpa og Varg har forøvrig lignende modeller som Garmont's Touring-støvler, for dem som måtte føle at merkenavnet er viktig... :D

Lykke til!

"Det er bedre å sitte på fjellet og tenke på gud, enn å sitte i kirka og tenke på fjellet"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.