inaktiv Skrevet 30. oktober 2007 Skrevet 30. oktober 2007 Hei isklatrere; jeg er litt i startgropa på isklatring, bare prøvd det én gang på foss før, og endel på bre om sommeren et par år siden. Den gang var det grivels Taa-k-oon som gjaldt, men jeg ser jo at det skjer mye på utstyrsfronten. Fikk prøvd en del i fjor sommer, og da kom jeg vel egentlig frem til at jeg likte DMM Rebel svært godt. Vurderte også Monster Ice pga prisen og at det var helt greit å klatre med, men så bør vel øksa kunne brukes som feste i snø, så da bortfaller den type økser. Fikk også prøvd meg litt på stegjernsvalg, og der er jeg ganske sikker på at det blir Rambo IV. Av isskruer har jeg allerede begynt å samle på noen fra BD express. Tenker å fortsette å samle på denne typen. Jeg har 3 x 22 cm fra før, og tenker å kjøpe en i hver av lengdene 10, 13, 16 og 19 cm så jeg får kontroll på hva jeg faktisk trenger mer av. Ser fordelingen grei ut, eller er det noen som ville kjøpt mange mindre, eller er det størrelser man ikke trenger? Ønsker å gå for halvtau, og det blir sikkert Roca Migú 8 Tot sec. Sikre med petzl reversino og "OK" karabin. Usikker på om det blir best å bruke kortslynger, langslynger eller direkte karabin evt. skrukarabin i isskruene. Før har jeg bare brukt skrukarabin i skruen for å være helt sikker på at den ikke gikk ut, og fordi det virker unødvendig å bruke slynge mellom da skruen ikke ser ut til å trenge isolasjon fra bevegelsen til tauet. Men det er kanskje lettere å klippe tauet hvis en bruker slynge? Jeg har uansett alt dette fra før, så det blir ikke noe nye innkjøp på akkurat dette punktet, men det er fint å høre hva andre pleier å gjøre. På VPG koster dette økser 1998*2 stegjern 1898 skruer 2194 halvtau 60 m 1498 ---------------------------- 9586 Med ett halvtau selv og 7 isskruer bør jeg være rustet til å bli med en annen som har det samme vel? 2 skruer på standplass, 10 på 55 m, to på ny standplass.. Det holder vel? Takker for all tilbakemelding! Siter
Marcen Skrevet 31. oktober 2007 Skrevet 31. oktober 2007 Er ikke en ekspert på dette, men har klatret en del inne og ledet på ruter. Var på bree tur i høst og da syns jeg det var mye lettere å koble tauet til en kort slynge. Dessuten slipper du at det blir kluss mellom skruen og tauen på samme karabin. Burde vell ikke bruke langslynge (avhenger av lengden) etter som om du faller vil det blir lenger fall og dermed mer belastning på iskruen. Siter
+PTG Skrevet 31. oktober 2007 Skrevet 31. oktober 2007 Jeg har nå mekket litt i to år, utelukkende på fosseis, så du får ta mine vurderinger som hint eller tips som kan være verdt å sjekke, samt høre med andre. Det er ofte mange med sterke meninger ute å går om hva som er best. I tillegg synes jeg denne butikken gir okei utstyrstips på sine sider: http://www.needlesports.com/acatalog/Mail_Order_Winter_Climbing_Equipment__25.html 1. øks : kun reine klatreøkser duger : DMM Rebel er sikkert ett bra valg, 'B' rated blad = tynt blad beregnet på fosseis (god penetrasjon), men ikke til drytooling. Har sjøl Petzl Quark med 'B' rated blad som er bra. 2. stegjern : Rambo 4 ser bra ut. stive. mono-point føles kanskje mer ustabilt, stivere plaststøvler ?. Sjøl har jeg Charlet Moser M10, veldig presise og de kan settes opp med både mono og duopoint. Jeg bruker duo-point, og da med "myke" lærstøvler med stiv såle. Gir mer følelse, men er også mye tyngre å stå lenge med da overlæret flekser. 3. anti-kladde plater til stegjern - det må du ha. (sikkerhet.) 4. skruer : kommer an på hva slags ruter du klatrer, men for led/allround ville jeg valgt 16 cm + 2-3 22cm for standplass (og til å lage abalakov). 10 cm er ikke mye, men ryktene sier at de i enkelte tilfeller har holdt 1.manns fall. Det er jo også mulig å knyte av lange skruer. BD express er jeg fornøyd med. 5. ett fornuftig oppheng til skruer, ice-flute fungerer bra, i tillegg til at de beskytter klær og annet stæsj for rifter/opphenging. 6. multi-hook for å træ abalakov 7.kniv -f.eks Petzl Spatha 8. NB! Quickdraws/slynger (60-120cm)/karabiner - må du ha, ofte plasseres skruene inni formasjoner ("diedre"), under gallerier m.m. eller det kan bli noe sikk-sakk selv om du bruker to tau, ett fall langt oppe kan ihvertfall teoretisk trekke ut skruene lenger nede hvis løpebanen ikke er rett, i tillegg vil tauet løpe mer fritt og dermed være mer dynamisk med slynger- noe som er spesielt viktig på is - slik at fallkreftene fordeles på hele taulengden for at belastningen skal bli minst mulig på mellomforankringene/siste forankring. Det vil også være mindre risk (tror jeg) for at tauet snapper ut fra en karabiner som henger friere i slynge, enn en som henger direkte til isskrue. Slynger benyttes også til flere ting f.eks redning. 9. Vurder Petzl Screamers e.l.- f.eks to stk, en på første mellomforankring og en til dårlige plasseringer. 10. vurder 8mm vanlig nylon eller 6 mmm spektra tau for utligning av standplass, da er klatretauene frigjort til andre operasjoner f.eks redning. 11. vurder taljer f-eks 2 stk. Petzl Fixe til rigging ved redning o.l. Ofte foregår isklatring lang unna folk og det kan være avgjørende at medklatrer kan noen triks her for nedfiring/heising/stabilisering av skadd m.m. for at denne ikke skal fryse eller "forgå" hengende i veggen, mens dere venter på hjelp. 12. førstehjelpsutstyr for blødninger m.m. 13. noen meter 6 mm tau for prusikklemmer eventuelt petzl tibloc, til abalakov m.m. 14. annet : frysing - tykke hansker blir svette ved aktiv klatring, man mister følsomhet og ved ro blir man ofte kald igjen. Det beste er kanskje tynne hansker til klatring som suppleres med gode votter på standplass (+ reservepar hvis det ene blir for vått). Har du tips til perfekt kombinasjon gi ett hint. 15. vurder en dunjakke til den på standplass. 16. Knebeskyttere - bruker BD sine - varmer og beskytter utsatte saker. 17. vurder tykk balaklava under hjelm, jeg liker ikke sjøl å bruker hette, begrenser synsfelt og gjør at brilller dugger for lett. 18. briller/visir. PS. kanskje du synes det ble litt mye stæsj for redning her, det kommer sikkert av at den jeg klatrer ofteste med jobber off-shore med sikring, og har sine meninger om dette. Som jeg finner velfundert. Vi har derfor trent en del på forskjellige rednings teknikker. Det har vært svært lærerikt, ser rimelig enkelt ut på papiret, men er ganske vanskelig når du henger der ..! 19. vurder Geir Grimelands bok om kameratredning. Da er det bare å vente på isen Siter
inaktiv Skrevet 31. oktober 2007 Forfatter Skrevet 31. oktober 2007 Tusen takk for kjempeflott svar! Dette var virkelig et godt sted å starte mtp. alt det andre en også trenger for isklatring. Det er mye av utstyret du nevner som jeg har fra før, og det nevner jeg punktvis under. Jeg har jo vært en del på bre og gjort meg kjent med redningsmetode og utstyr - men vi er jo mye mer vant med statisk enkeltau enn tynne elastiske tau. Må nok kjøpe en trinse til uten låsing for at det skal funke bra. http://www.needlesports.com/acatalog/Mail_Order_Winter_Climbing_Equipment__25.html Meget god ressurs! Her går timene fort 1. øks : kun reine klatreøkser duger : DMM Rebel er sikkert ett bra valg, 'B' rated blad = tynt blad beregnet på fosseis (god penetrasjon), men ikke til drytooling. Har sjøl Petzl Quark med 'B' rated blad som er bra. Da går jeg for rebellene hvis ingen invender om at en får noe bedre billigere.. 2. stegjern : Rambo 4 ser bra ut. stive. mono-point føles kanskje mer ustabilt, stivere plaststøvler ?. Sjøl har jeg Charlet Moser M10, veldig presise og de kan settes opp med både mono og duopoint. Jeg bruker duo-point, og da med "myke" lærstøvler med stiv såle. Gir mer følelse, men er også mye tyngre å stå lenge med da overlæret flekser. Glemte vel å nevne at jeg nok kommer til å klatre en del i slalåmstøvler siden isdelen blir en del av en litt lengere tur. Det er grenser for hvor lenge en orker å henge på glatta, og jeg ser på ski som en naturlig del av turen - spesielt for retur. Ellers har jeg et par støvler som er vridningstive men litt lave på leggen. Vet ikke om det blir problematisk med monopoint for meg, men det virker enklere å få skikkelig inn enn duopoint. 3. anti-kladde plater til stegjern - det må du ha. (sikkerhet.) Flott du nevnte det, har det på vandrejernene mine. Trodde det kom standard. 4. skruer : kommer an på hva slags ruter du klatrer, men for led/allround ville jeg valgt 16 cm + 2-3 22cm for standplass (og til å lage abalakov). 10 cm er ikke mye, men ryktene sier at de i enkelte tilfeller har holdt 1.manns fall. Det er jo også mulig å knyte av lange skruer. BD express er jeg fornøyd med. Trodde istykkelse mot steinen var et problem, derfor korte skruer. Er avknytning sett som et bedre alternativ enn kortere skrue? Går sannsynligvis for BD express videre og. 5. ett fornuftig oppheng til skruer, ice-flute fungerer bra, i tillegg til at de beskytter klær og annet stæsj for rifter/opphenging. Har 3 stk av disse, er godt fornøyd med dem i forbindelse med vandring. Kjøper sikkert fler. 6. multi-hook for å træ abalakov 7.kniv -f.eks Petzl Spatha Lett å glemme gitt Har kniv fra før, og skulle til å kjøpe multihook i fjor men det ble ikke noe av.. Bra tips 8. NB! Quickdraws/slynger (60-120cm)/karabiner - må du ha, ofte plasseres skruene inni formasjoner ("diedre"), under gallerier m.m. eller det kan bli noe sikk-sakk selv om du bruker to tau, ett fall langt oppe kan ihvertfall teoretisk trekke ut skruene lenger nede hvis løpebanen ikke er rett, i tillegg vil tauet løpe mer fritt og dermed være mer dynamisk med slynger- noe som er spesielt viktig på is - slik at fallkreftene fordeles på hele taulengden for at belastningen skal bli minst mulig på mellomforankringene/siste forankring. Det vil også være mindre risk (tror jeg) for at tauet snapper ut fra en karabiner som henger friere i slynge, enn en som henger direkte til isskrue. Slynger benyttes også til flere ting f.eks redning. Som du skjønner har jeg bare ferdes på bre, der tenker vi ikke sånn - så det er supert at du forteller sånt! Har ekspress-sett, 60 cm slynger og karabinere *7 av hver. Mye av det blir nok med de første gangene etter det du forteller. Det blir helt klart mindre belastning på forankringen dersom man bruker slynge og skruen er langt inne i noe. Ikkeminst vil taudraget bli mye mindre. 9. Vurder Petzl Screamers e.l.- f.eks to stk, en på første mellomforankring og en til dårlige plasseringer. Så video av fall på led med isklatrere, kommer definitivt til å vurdere dette! 10. vurder 8mm vanlig nylon eller 6 mmm spektra tau for utligning av standplass, da er klatretauene frigjort til andre operasjoner f.eks redning. Den er bænkers, har cordelett til standplass og 8mm til rappellfeste - som her blir abalakov-anker-tau. Kommer til å stå mest på ski ned igjen håper jeg, men greit å ha hvis vi må snu eller rappelere. MEN hvor mange skruer setter en vanligvis på standplass? Normen på bre er to, men i isklatring er vel utgliding av større deler et reelt problem. Bruker man da typisk 5 m mellom skruene? Jeg enser et "det kommer an på," men hva er vanlig? 11. vurder taljer f-eks 2 stk. Petzl Fixe til rigging ved redning o.l. Ofte foregår isklatring lang unna folk og det kan være avgjørende at medklatrer kan noen triks her for nedfiring/heising/stabilisering av skadd m.m. for at denne ikke skal fryse eller "forgå" hengende i veggen, mens dere venter på hjelp. Jepp, dette er alltid med i sekken. Masse prusiker også 12. førstehjelpsutstyr for blødninger m.m. Også alltid med, pluss signal-lys, varmefolie, drikke og innpakket pinne-mat som nesten alltid er uspiselig for det er for kaldt så den blir for hard. Får ta dugnad og lage noe energirikt som holder seg mykt om vinteren 13. noen meter 6 mm tau for prusikklemmer eventuelt petzl tibloc, til abalakov m.m. Tibloc - låser den på halvtau? Har en men har aldri brukt halvtau og er litt usikker. Tenkte egentlig å kjøpe alternative tauklemmer som garantert virker på halvtau. Prusiken har jeg ingenting i mot. 14. annet : frysing - tykke hansker blir svette ved aktiv klatring, man mister følsomhet og ved ro blir man ofte kald igjen. Det beste er kanskje tynne hansker til klatring som suppleres med gode votter på standplass (+ reservepar hvis det ene blir for vått). Har du tips til perfekt kombinasjon gi ett hint. Før har jeg alltid brukt liner med hestra XC-hanske til vanlig, selbuvott og vindstopper utenpå. Dette er godt egnet for all vinteraktivitet med variabel aktivitetsgrad, og jeg syns det er uproblematisk for tauarbeid. Tidligere problemer i isen har vært sår på knoken, så jeg er på utkikk etter hansker med knoke-beskyttelse (omtrent som knebeskyttere) men som er tynne nok på innsiden til at det går an å bruke verktøy som isøkser. Det var mye brukt da skicross var nytt, men jeg har ikke sett det i det siste. Mistenker dem også for å bli for tykke inni. Nå sporer jeg kanskje av, men kajak-padlere har neopren-deksler som går utenpå hånda men som gir fritt grep til åra. Prøvde selv en gang, kanskje det fins noe liknende til isøkser? Så kan man ta på forede arbeidshansker når sikringen begynner. 15. vurder en dunjakke til den på standplass. Dunjakke er så godt som under juletreet Blir den korte, lette fra Sir Josef 16. Knebeskyttere - bruker BD sine - varmer og beskytter utsatte saker. Fint å høre andre også bruker slikt. Blir nok gående med det jeg også. I tillegg har komperdell lansert en ny serie undertøy som er paddet, dvs. lår, skuldre, rygg og sånt er forsterket. Dette blir nok varmere og fint om man får seg et fall. Tenker primært på skibruk i bakke, men det blir nok med på isklatring og topptur om det er kaldt også. 17. vurder tykk balaklava under hjelm, jeg liker ikke sjøl å bruker hette, begrenser synsfelt og gjør at brilller dugger for lett. Helt klart. Egen erfaring tilsier at balaklava alltid blir for varmt i aktivitet - bortsett fra ved fallskjermhopp om vinteren. Men den er med i tilfelle ulykke hele tiden. 18. briller/visir. Regner med å bruke skibriller så lenge det ikke dogger for mye. Da går jeg over på 3M-brillene. Det dogger vel like mye på visir som på briller om det først begynner å dogge? PS. kanskje du synes det ble litt mye stæsj for redning her, det kommer sikkert av at den jeg klatrer ofteste med jobber off-shore med sikring, og har sine meninger om dette. Som jeg finner velfundert. Vi har derfor trent en del på forskjellige rednings teknikker. Det har vært svært lærerikt, ser rimelig enkelt ut på papiret, men er ganske vanskelig når du henger der ..! 19. vurder Geir Grimelands bok om kameratredning. Da er det bare å vente på isen Som advart ble det et langt og komplisert reply, og jeg kommer nok til å ta utgangspunkt i listen din når jeg pakker sekken de første gangene. Det eneste vi ikke dekte var vel klesvalg og skovalg, ellers syns jeg at jeg har fått bra svar på det meste. Hvis noen har prøvd DMM Rebel eller Rambo IV mot noe annet er synspunktene hjerteligst velkommen. Dessuten er jeg ennå uklar på om lange skruer er like bra avkortet som korte skruer - og om jeg skal gå for en skrue i hver lengde + 3x 21 cm eller 4x 16 cm + 3x 21 cm. Siter
+PTG Skrevet 1. november 2007 Skrevet 1. november 2007 Vet ikke om det blir problematisk med monopoint for meg, men det virker enklere å få skikkelig inn enn duopoint. Det er ikke stor forskjell, men det er fordeler og ulemper. Ofte skal det sparkes mer presist enn hardt for ikke å rive ned, derpå er riktig vinkel på hæl kanskje det viktigste. Ett spark er som oftest nok i fast is. Derimot for øksene føler jeg for å gi minst to slag, da å miste festet der er mer dramatisk. Jeg heller mot at som nybegynner vil den stabiliet duo-point gir være viktig ved tynnere forhold. I fast is som fremkommer ved sig (over sva) er det sikkert mindre viktig. For mix ruter og drytooling derimot er vel monoint førstevalget. Trodde istykkelse mot steinen var et problem, derfor korte skruer. Er avknytning sett som et bedre alternativ enn kortere skrue? Går sannsynligvis for BD express videre og. Du ønsker å ha med deg minst mulig, med medium lange skruer har du fleksibilitet, du kan avknyte dem hvis isen er tynn, eller du får 16 cm i tykk, men kanskje dårlig is, noe som jeg vil betrakte som vesentlig mer trygt enn bare 10 cm. Spesielt der hvor isen ikke er homogen eller på myk våris (pjolter is) hvor skruene "skrangler" rundt etter at de er skrudd inn. På sva er ofte isen homogen (vannsig), men kanskje tynn, men på vertikal is er det mer piper, huller m.m. hvor du trenger skruer som kommer litt inn. Når jeg selv gjorde dette valget var det etter å ha pratet med to stk. som har klatret mye is i 10 år +. Hvis du sjekker litt på nettet vil du også finne tester som konkluderer med at du kan bruke hengeren såsant ikke mer enn 5cm stikker ut, skruen vil i dette tilfelle (ref tester) bøyes, men ikke knekkes. PS. vurder selv ift istykkelse, soliditet m.m. MEN hvor mange skruer setter en vanligvis på standplass? Normen på bre er to, men i isklatring er vel utgliding av større deler et reelt problem. Bruker man da typisk 5 m mellom skruene? Jeg enser et "det kommer an på," men hva er vanlig? Minimum 2 stk, ofte betryggende med 3 stk. Kommer veldig an på iskvalitet/forhold. Mange som klatrer lange fosser ser på hastighet som meget viktig og bruker sikkert så få som mulig både på standplass og til mellomforankringer. Standplass bør velges slik at skruene kan settes i "ulike" isformasjoner hvis mulig eller på "sikker" is, dvs homogen massiv is. Ved f.eks på issøyler velges innsetting diagonalt/vertikalt for å redusere stressspenninger i isen som kan medføre brekkasje, minimum 0.5 m fra hverandre, samt at du ved utligning fordelt belastning mest mulig. I praksis har du ofte ikke noe valg mht plasseringer, men må sette de der hvor det ser best ut (konkave, unngå konveks) og som du rekker fra din posisjon. PS Ofte finnes issøyler (30cm+) som det kan legges slynge rundt. Tibloc - låser den på halvtau? Har en men har aldri brukt halvtau og er litt usikker. Tenkte egentlig å kjøpe alternative tauklemmer som garantert virker på halvtau. Prusiken har jeg ingenting i mot. Tibloc virker på 8-11 mm tau, sjekk eventuelt ising på tauet. Tibloc er kjekt å ha dings, veier lite og tar ingen plass. Nå sporer jeg kanskje av, men kajak-padlere har neopren-deksler som går utenpå hånda men som gir fritt grep til åra. Prøvde selv en gang, kanskje det fins noe liknende til isøkser? Så kan man ta på forede arbeidshansker når sikringen begynner. Bruker muffer selv til padling, problemet er vel når ting skal skruer og metall/is berøres, har også prøvd padle neoprenhansker, men det ble også kaldt. Vel får bare forske videre, det som jeg har funnet ut sålangt er at hanskene ihvertfall må være faste mellom øks og hånd, for å unngå skliing - spesielt på vertikal is. Regner med å bruke skibriller så lenge det ikke dogger for mye. Da går jeg over på 3M-brillene. Det dogger vel like mye på visir som på briller om det først begynner å dogge?. Om det blir dogg kommer veldig an på temperatur, intensitet og vind. Salombriller kan funke fint. Har til nå brukt briller og det fungerer greit, men før denne sesongen har jeg anskaffet petzl antidogg visir - økt harry faktor - men erfaringen fra snøskjerm til langrenn tilsier at dette dogger mindre under fuktige forhold. Til støvler brukte jeg først tykke halvstive fjellstøvler, men disse ble for myke og kalde, kjøpte derfor La Sportiva Nepal EVO - førsteklasses italiensk håndverk - prøvd ned til -12 grader uten overtrekk og det ble ingen kalde tær. De er samtidig bra stive for step-in jern. På tampen må nevnes hodelykt, meget nyttig på kveldsøktene i nærområder og til retur på korte dager. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.