Gå til innhold
  • Bli medlem

Midtmaradalen - bandet


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Ruta gjennom Midtmaradalen er ettersom jeg har forstått ikke merket. Er det vanskelig å finne farbar rute opp fra Midtmaradalen og til bandet? Går det greit med stor sekk og uten sikring?

haldis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Hei Haldis!

Det er ikkje noko problem å ta seg opp midtmaradalen til bandet. Det er berre å følgje dalen opp, og på vel 1700 m (er det ikkje?)finn du hytta på bandet. Det kan vere du kjem inni bjørkeskog og det blir litt kavete alt etter kvar du går oppover dalen, men eg reknar med du ser kvar det er best å gå ut frå kartet. Det er ein god dagstur m sekk. Skal du derimot ta deg oppover langs midtmaradalsryggen, så kan det vere aktuelt med sikring alt etter kva rute du vel. Eg har sjølv gått heile ryggen utan sikring, men då på godt og tørt føre somarstid.

Skal du avgarde no på ski eller til somaren? God tur i alle fall :idea:

Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hilde, tenk på at du kan lure mindre erfarne fjellvandrere opp i situasjoner de kanskje ikke behersker, det er ikke alle som vet at du er en gud i klatreveggen. Skjønner heller ikke hvorfor du nevner Midtmaradalsryggen, når det bare var snakk om Midtmaradalen og Bandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Eg er ingen gud i klatreveggen, men det er heilt vanleg å gå midtmaradalen utan sikring (normalvegen). Dvs under gode forhold! Og eg tek ikkje ansvar for andre i fjellet - kvar enkelt må vurdere sine eigne evner. Ganske vanskeleg for meg å få til det over nettet :idea:

Grunnen til at eg nemnde ryggen, var at eg vart forvirra mht om det var det Haldis eigentleg meinte. For å gå opp ein fjelldal krever i utgangspunktet ingen sikring.

Og sidan du og Tom har som utgangspunkt å misforstå meg: forrige innlegg retta mot Tom i ei ironisk tone = ironisk ;) Må heilgardere meg mot kritikk her...

Hilde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja her var det liv! Ventet ikke så mange ”svar” på innlegget mitt, du Hilde er tydeligvis populær blant enkelte her på forumet.

Grunnen til spørsmålet mitt, var at jeg mener å ha lest et sted at man anbefaler å ta med tau for å evt. heise opp sekker på turen opp fra Midtmaradalen til bandet. ”Ods” skrev også i et annet innlegg her på forumet at ruta over Bandet og ned Midtmaradalen ikke vedlikeholdes lenger, og at ”vaieren på det mest utsatte stedet er fjernet.” Tolker jeg det rett når jeg forstår på svaret at dette ikke byr på problemer for fjellvante folk?

Vanligvis går vi ikke etter merka ruter og er vant til å finne ruta sjøl, men Jotunheimen er ”ny” for oss og da syns jeg det er greit å sette meg litt inn i forholda før vi drar (i sommer).

haldis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haldis,

jeg skal ikke skryte av alle turene mine, og hvor lite jeg sikrer. Jeg velger heller å holde meg til tema:

Ja, det har vært skrevet om at det er sva oppover der som kan være glatte. Det var en wire der før, men jeg tror den er fjernet. I tørt vær går det sikkert bra, men jeg tror det kan være litt skummelt hvis det er vått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Haldis.

Det ligger vanligvis en stor snøskavl til høyre for der den tidligere merkede ruta gikk langs den oppspente vaieren som nå er borte. Denne snøskavlen har vært fint farbar når jeg har gått der i de senere år . Det kan nok kanskje være greit med en isøks hvis snøen er veldig hard, men da jeg i sin tid gikk der med min sønn som da var 11 år, hadde han bare vanlige myke gummistøvler på føttene og det var problemfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.