Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøscooterkjeltringene


Kim

Anbefalte innlegg

Nå skal de tas:

http://nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_hedmark_og_oppland/3545154.html

Det står blant annet at de som kjører ulovlig blir bøtelagt. For meg høres det ut som en mild straff. Inndra snøscooteren, det er nok det eneste som nytter. En bot er ofte overkommelig (hvor store bøter?), den ulovlige kjøringen stopper nok ikke med det. En bot betyr vel også registering på rulleblad, det er selvfølgelig en god skremselsfaktor.

Det er jo også ganske oppsiktsvekkende hvor mange snøscootere som er registrert i dag i forhold til bare et par år siden. Når ikke løyvene øker tilsvarende er det mye som tyder på at det går i gal retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke, men regner med at det er samme trafikklovgivning som gjelder for bil og scooter. Ved uaktsom kjøring med bil mister man lappen. Hvorfor mister ikke da også de som kjører scooter ulovlig lappen? Man kan da umulig se på kjøring uten tillatelse eller kjøring utenfor oppmerket trase som annet enn uaktsom kjøring.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så et innslag på Dagsrevyen om dette nettopp. Politiet hadde storaksjon mot ulovlig snøscooterkjøring i Telemark, der de brukte helikopter for at ikke kjeltringene skulle slippe unna.

De fant en familie med foreldre og to barn, på to skutere innover skogen/fjellet. På tross av at helikopteret fløy rett over dem nektet de å stoppe. Til slutt landet helikopteret foran dem, og to uniformerte politimenn stilte seg opp midt i løypa. En politimann ble kjørt rett ned, og fikk brukket beinet.............

Denne episoden viser hvor langt dette har gått. Enkelte av disse scooterkjørerne har null respekt for verken loven eller lovens lange arm. De vet meget godt at de kjører ulovlig, men gir bare f... Dette må vi få satt en solid stopper for. Slike mennesker har ingenting i fjellet å gjøre. Bur dem inne og lag spiker og plastemballasje av maskinene deres! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, men regner med at det er samme trafikklovgivning som gjelder for bil og scooter. Ved uaktsom kjøring med bil mister man lappen. Hvorfor mister ikke da også de som kjører scooter ulovlig lappen? Man kan da umulig se på kjøring uten tillatelse eller kjøring utenfor oppmerket trase som annet enn uaktsom kjøring.....

En god idé :wink:

Ta fra dem billappen. Da blir det en brå slutt på det aller meste av ulovlig kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

På en annen tråd leste jeg om personer på forumet som brukte bil på vei til fjellet, og det ble diskutert tid, kjøreruter o.l. Fikk da inntrykk av at de fleste (jeg ikke noe unntak) synes det er greit å kjøre for fort. Kjører gjerne strekninger som ikke er "belastet" av kontroller. Så snart det er snakk om en snøscooter er "alle" klar for hugg, og forlanger sterke reaksjoner på flekken. I vår hast ved å komme opp i fjellheimen, for å nyte friheten, nyte stillheten, stoslagenheten, setter vi tross alt liv og helse på spill. Ikke bare vår egen, men alle som vi passerer på vår vei. Fart dreper. Kanskje vi skal feie for egen dør før vi går til naboen....

Snøscootere er en uting i naturen, det mener jeg også. Jeg mener reaksjonene bør være tilpasset lovbruddet, hva som er allmenn rettsoppfatning. Jeg tror ikke noen på dette forumet klarer å være objektiv nok til å lande på rett sted....

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en annen tråd leste jeg om personer på forumet som brukte bil på vei til fjellet, og det ble diskutert tid, kjøreruter o.l. Fikk da inntrykk av at de fleste (jeg ikke noe unntak) synes det er greit å kjøre for fort. Kjører gjerne strekninger som ikke er "belastet" av kontroller. Så snart det er snakk om en snøscooter er "alle" klar for hugg, og forlanger sterke reaksjoner på flekken. I vår hast ved å komme opp i fjellheimen, for å nyte friheten, nyte stillheten, stoslagenheten, setter vi tross alt liv og helse på spill. Ikke bare vår egen, men alle som vi passerer på vår vei. Fart dreper. Kanskje vi skal feie for egen dør før vi går til naboen....Svein

Jeg er enig at det ville vært en sterk inkonsekvens, men så vidt jeg husker (husker ikke nøyaktig) er ikke de personene som her har uttalt seg identisk med de personene som skrøt av sin "villmannskjøring" i en annen tråd, ergo blir det feil å sammenligne. I tillegg er det to adskilte temaer, selv om begge også dreier seg om å bryte gjeldende lover og regler.

Men så lenge ingen av de som har ytret seg her har ytret seg slik du hevder i en annen tråd, blir innlegget ditt litt feil synes jeg. Alle på fjellforum er tross alt ingen homogen masse som får behandles som et stort fejlltroll...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Poenget mitt var at lovbrudd er lovbrudd uansett hvor det skjer. At det skjer der vi liker minst trenger ikke å bety at det er alvorlig :lol: Det er tross alt miljøkriminalitet på "laveste plan". Dessuten vet jeg at de som skrøt av det du kaller villmannskjøring, ikke har særlig til overs for scootere i fjellet heller. Derfor mitt innlegg, mulig det kom litt for tidlig... :wink: Jeg melder med dette meg selv ut fra debatten. Scootere har vært diskuterte "opp i mente" tidligere.

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nå har jeg også lest om scooterepisoden Torgeir refererte til. Scooteren er ikke problemet i denne saken, det er handlingen. Helt forkastelig at slikt skjer. Ektepar på hver sin scooter på vei til hytta, høres ut som her-kommer-jeg-med-penger-og-som-ikke-trenger-å-bry-meg-om-loven-holdning. Håper han straffes hardt.

Kjøring med scooter kvalifiserer til bot, noe han sannsynligvis har kalkulert inn i driftskostnadene på hytta. Men å vise slik mangel på respekt for politiet bør kvalifisere til fengsel og inndragelse av rett til å føre motorkjøretøy i x antall år.

Håper det går bra med lovens lange arm (og brukne fot) :wink:. (Nå melder jeg meg ut)

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.