Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom pris ikke er viktig - hvem har forslag på en GPS som kan brukes på tur (sør-norge i hovedsak), i bil (detaljerte by-kart) og i båt?

Andre viktige kriterier må være vekt og batterilevetid! Tar gjerne "kjøp flere" forslag som alternative svar :evil:

God tur!

Annonse
Skrevet

Garmin 60CSx kan brukes både på vei, fjell og sjøen.

http://gpsbutikken.no/site/GPSiterrenget/GPSmedkart/GarminGPSMAP60CSx/tabid/148/Default.aspx

Har du ikke bruk for elektronisk kompass og høydemåler, så er jo 60Cx å foretrekke, noen kroner billigere.

garmin_60csx_gpsmap_m_kompass__farge_-38706459_0_Big.jpg

Finnes også en Garmin 276C som er noe større, men batterikapasiteten er noe dårligere.

http://gpsbutikken.no/site/GPSiterrenget/GPSmedkart/GarminGPSMAP276C/tabid/152/language/nb-NO/Default.aspx

gpsmap276c.JPG

Skrevet

Den desidert kuleste løsningen er en håndholdt PDA... Noen erfaringer:

http://www.gps.no/anm/templates/?a=1020&z=2

Dette krever dog i tillegg til masse penger en god del egeninnsats (legge inn programvare, finne robust transportveske etc).

Ellers kom også Magellan for en stund siden med en modell kalt "Cross-over GPS" med akkurat dette bruksområdet.

Selv synes jeg en kombi-GPS innebærer altfor mange kompromisser. I bil vil man ha STOR skjerm og stemmestyring. På tur vil man ha en minst mulig dings med lengst mulig batterilevetid. Disse kravene synes jeg går dårlig sammen.

Kjøp heller en ordentlig GPS til bilbruk (F.eks. TOm-tom) og en ordentlig tur-GPS, for eksempel den 60cx-modellen som ble anbefalt over - eller hvorfor en av de mindre Garmin modellene der du ofrer du kartvisning og fargeskjerm for økt batterilevetid (20 timer, går på AA) og kompakt størrelse.

Skrevet

Til padling ville jeg kanskje ha gått fra 60CSx til 76CSx. Sistnevnte flyter, og etter å ha mistet 60 i vannet vet jeg at den ikke gjør det. Heldigvis var det grunt, og det kom ikke vann i den...

Skrevet

Selv synes jeg en kombi-GPS innebærer altfor mange kompromisser. I bil vil man ha STOR skjerm og stemmestyring. På tur vil man ha en minst mulig dings med lengst mulig batterilevetid. Disse kravene synes jeg går dårlig sammen.

Tildels enig at kombi gps ikke helt oppfyller alle ønsker. Bruker selv 60CSx i fjellet, pda med Tomtom og Navigon på veien, en flott kombinasjon.

Fikk testet Metroguide med bilnavigasjon på 60CSx, synes det virket helt greit, men skjermen er litt liten, og ingen tale(dama som skravler hele tiden blir man fort lei).

Virket som navigasjonen er lagt opp på en litt annen måte på 60, enn en typisk bil gps, så det var helt overkommelig.

Så er det jo fullt mulig å legge inn Poi på 60CSx

Men klart er det ubegrenset med peng så ville æ gått for en 60CSx, og en bil gps.

Skrevet
Forøvrig...

Ser at malfix.no nå selger Garmin GPSmap 60CsX for kr 3975,-

Noen lavere?

Om du ikke ønsker å importere selv, er det flust av folk som importerer nye Garmin fra USA. Du finner dem til 2900,- på Finn.
  • 4 uker senere...
Skrevet

Har hatt en Garmin Etrex Legend cx et par år, og er veldig godt fornøyd med den.

Største fortrinnet er batterilevetiden - ca. 35 timer! Drives av 2 stk. AA batterier.

Det sies at antennefølsomheten er noe mindre en storebroen Garmin 60 csx, men jeg har ikke vært plaget av dårlig mottaking.

På bildet sees gps'n i en grei holder som kan festes på f.eks ryggsekkremmen.

Holderen er kjøpt på www.gps24.de

post-2211-133474507887_thumb.jpg

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.