Gå til innhold
  • Bli medlem

Drikkevann Nordmarka


terjeg

Anbefalte innlegg

Er det noen her som kan si noe om Giardia saken også er relevant for Nordmarka?

Selv drikker jeg vann fra bekker når jeg er på tur i marka, men det er kanskje ikke så lurt? Jeg drikker ikke der jeg vet det beiter dyr, men stort sett over alt ellers der det er rennende vann.

Hva med dere?

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke lag hysteri av dette da.

I perioder er det såkalt ille her og der...

Brevann, små bekker etc........ og en svært sjelden gang Maridalsvannet etc..

Lemènnår er det ikke lurt å drikke i små bekker osv......

Har slikket sva for vann for å få fuktighet i gannen, små bekker etc..

Sikkert trygt i både Nord- og Østmarka vettu..... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man vet foreløpig ikke hva som er kilden for Giardia - parasitten. Det har ikke blitt funnet parasitter andre steder enn i Maridalsvannet (dvs Oset Renseanlegg).

Om vannet generelt er trygt å drikke i Nordmarka har jeg lurt litt på selv. Jeg er veldig mye på tur der og tar alltid med vann. Årsaken er at det er mye myr i Nordmarka og myrvann kan være litt uggent hvis det ikke har rent et godt stykke. Drikker man fra en bekk som renner friskt er det likevel neppe noe å frykte.

Ville ikke drukket vann i Nordmarka i April-Mai fordi det da er mye smeltevann. Mye rart som samles i snøen i løpet av vinteren og som ender opp i bekker og elver.

Men jeg VET ikke sikkert hvor det er trygt og hvor det ikke er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg VET ikke sikkert hvor det er trygt og hvor det ikke er det.

Nettopp Bjørn, vi vet vel aldri det........ men så mye som du har vært ute i marka (har du blitt sjuk av det?), så er kanskje vannet der ute renere enn gjennom 50-150 års gamle rør..

Jeg har aldri blitt sjuk av fjell-/marka-/brevann.. :?:

Andre???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, drikk vann fra alle bekker i Nordmarka! Dvs. alle bekker av en viss størrelse som faktisk renner. Samme prinsippet følger jeg overalt ellers i skog og fjell også. Spesielt der vannet renner gjennom mose, gras osv. er det nærmest garantert topp kvalitet. Eneste som jeg er litt skeptisk til er nærmest bare brevann som f.eks Visa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnus:

Problemet er at det ikke er så veldig mange større bekker og elver i Nordmarka. Tvert imot vil du de fleste steder enten finne mindre bekker og myrer eller større vann.

Det er ingen tvil om at vannet normalt er trygt, men jeg vet også om flere steder hvor det helt sikkert ikke er det. Da blir jo spørsmålet: Hvis du er nesten sikker på at vannet er rent, drikker du det da ?

Jeg vil ikke bli tatt til inntekt for et synspunkt om at vann i naturen er generelt utrygt. Tvert imot er det sjelden folk blir syke av fjellbekkforgiftning. Men akkurat i Nordmarka skal man være litt forsiktig noen steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg TROR ikke Giardiasaken er relavant for vannet Nordmarka siden kilden antakelig er Maridalsvannet.

Generelt drikker jeg vann overalt i fjellet men unngår å drikke mye av det som kommer rett fra bre fordi det ofte ligger mye døde lemen der og kan avgi bakterier. Slik jeg har forstått det dør jo ikke bakteriene når de kjøles ned men kan bli rett så slemme når de får riktig temperatur igjen.

Jeg har bare blitt syk en gang etter å ha drukket fjellvann. Det var på Valdresflya sommeren 2003 da jeg drakk en del vann fra bekk der oppe. Skulle telte oppe på Raslet og i stigningene opp dit ble jeg relativt akutt i dårlig form, fikk feber, skjelvinger og ble helt hjelpesløs. Etter en meget effektiv tømming av ryggen gikk det kort tid før jeg var symptomfri og orket å slå opp teltet. Det året var det en del lemen og jeg konkluderte med at døde lemen i drikkevannet kan ha vært årsåken. Vi kokte vannet på primus resten av den helgen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kilden til parasitten trenger ikke være Maridalsvannet. Det er fullt mulig at det skyldes forurensning lenger opp i vassdraget. Dermed kan vi ikke være sikre på vannet før smittekilden er funnet. Hele Nordmarka er ikke en del av det vassdragssystemet, men mange av de store vannene som Bjørnsjøen, Hakkloa Helgern og Sandungen er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder en knapp på at de ikke var effektive nok med kanadagås jakt på Maridalsvannet

Rimelig mye dritt som kommer ut i vannet når alle de dyrene skal drite samtidig.

Er jo bare kommunen som får jakte der og da blir det vel ikke skutt å mye.

Her i Stavanger har de en teori om vannkvalitet:

Om 50 sauer står 10 meter oppstrøms fra der du har tenkt å drikke burde du ikke gjøre det.

OM 10 sauer står 50 meter oppstrøms fra der du har tenkt å drikke er det greit.

Har enda ikke prøv det ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Summa summarum får være at man tar med seg noe vannrensende, evt. koker vannet når man ferdes i Nordmarka...

Terje

Noen dager siden forrige innlegg her, men jeg har ikke kunne svare fordi jeg har vært i nordmarka de siste dagene :D

Har drukket vann fra bekker og vann i Nordmarka til alle årstider i mange år uten noen gang å ha blitt dårlig av det. Har til og med bodd der i halvannet år og drukket vann fra samme vassdraget om det var is-/snøsmelting eller tørke. At vannet kan smake litt rart noen ganger er så sin sak. Høsten med mye død vegetasjon gir jo en litt snodig aroma :shock: Myrvann har jeg ingen problemer med å drikke, selvom det kan være godt med en liten skvett saft oppi bare for å døyve smaken. Eneste gang jeg koker vannet er for å lage kaffe :D

I Romeriksåsene der det tusler sau rundt derimot er jeg litt mer på vakt etter tegn til udyra. Men å drikke vann fra tjern/vann har jeg ikke problemer med der heller.

Men at folk som bare er vant til klorbehandlet vann og Imsdal kan reagere med litt løs mage på den bakteriefloraen som finnes i "villt" vann er vel naturlig. Man må vel vende seg til det meste...

H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.