Gå til innhold
  • Bli medlem

Lettest mulig sekk på 14-dagers sommertur i fjellet


Peder K.

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
en ting jeg ikke forstår er folk som kjøper seg små sekker, for så å feste store tunge ting som telt, utenpå sekken.

Forsåvidt et lite poeng, men hvis man vet hva man gjør, behøver ikke ting utenpå sekken være noe problem (annet enn at det kan se litt klønete ut...). Sekken blir jo lettere på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Annonse
Gjest Anonymous

Jøsses folkens. Får æ komme med en kommentar?!

Når man e på tur e det EN ting, og KUN EN ting som gjeld : Å ha det fint!

Det betyr at æ me glede slit mæ opp en bakke med kanskje litt for mye mat og han "onkel brun" i sekken, slik at æ kan ha det trivelig me kveldsbålet og dele litt "karusellolja" me restn av turkameratan mine.

Ka befalseleva og krigsmenn finn på å gjøre, bryr æ mæ lite om. Om dæm e så søkkanes dom at dæm gidd å bære telefonstolta og dingeldall rundt, så må dæm nu gjerne gjøre det. Bare det ikkje går ut over mine bein og min rygg. Sånn der piss om å telle gram e bare tull. Ta meir me dæ en du treng.

Pål Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kanske själva vandringen är så mycket viktigare för oss som

älskar naturen så mycket att det aldrig skulle falla oss in att

göra upp eld på fjället.

å nei, vi må vokte oss vel for å tenne på noen tørre kvister :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ta meir me dæ en du treng.

Et godt råd for deg som liker å sitte småbrisen rundt et leirbål å spise sjokoladekake mens du og dine venner synger en sorgmunter cowboyvise.

For oss som er mer fokusert på selve gåinga er det å telle gram en bra måte å få ned totalvekta på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er (foreløpig) skrivebordsteori, men jeg har kommet frem til følgende nødvendig utstyr for en uke eller mer i sommerfjellet.

På meg: underbukse, ullstrømper, fjellsko, tynn ulltrøye og regntøy

I sekken: lang ullunderbukse, tykk ullgenser, votter, lue, kart, kompass, tannstell, kniv, sovepose, vanntett soveposetrekk, fyrstikker og vannflaske.

Samlet kommer dette på mellom 4-5 kilo inkludert selve sekken. I tillegg kommer eventuell mat på ca 0,5 kilo pr dag hvis man ikke provianterer på diverse hytter.

Kan ikke se at jeg skal klare å fryse ihjel med dette i sekken.

Alt annet er komfort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville slengt oppi minst et par underbukser oppi sekken jeg, kanskje et par sokker også. Jeg er klar over at man strengt tatt ikke trenger det, men å legge seg med svett våt underbukse om kvelden er verken behagelig eller snilt mot sovepose / sengetøy.

:wink:....

Sleng det du har lyst til oppi sekken du så får du det hyggelig på tur. Hvis du unngår hermetikk, colaflasker og jernskrap i ulike varianter så tror jeg ikke sekken blir så tung likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg ville slengt oppi minst et par underbukser oppi sekken jeg, kanskje et par sokker også. Jeg er klar over at man strengt tatt ikke trenger det, men å legge seg med svett våt underbukse om kvelden er verken behagelig eller snilt mot sovepose / sengetøy.

:wink:....

Sleng det du har lyst til oppi sekken du så får du det hyggelig på tur. Hvis du unngår hermetikk, colaflasker og jernskrap i ulike varianter så tror jeg ikke sekken blir så tung likevel.

Ligg naken og del heller pose med dama, det blir både varmt og godt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er (foreløpig) skrivebordsteori, men jeg har kommet frem til følgende nødvendig utstyr for en uke eller mer i sommerfjellet.

På meg: underbukse, ullstrømper, fjellsko, tynn ulltrøye og regntøy

I sekken: lang ullunderbukse, tykk ullgenser, votter, lue, kart, kompass, tannstell, kniv, sovepose, vanntett soveposetrekk, fyrstikker og vannflaske.

Samlet kommer dette på mellom 4-5 kilo inkludert selve sekken. I tillegg kommer eventuell mat på ca 0,5 kilo pr dag hvis man ikke provianterer på diverse hytter.

Kan ikke se at jeg skal klare å fryse ihjel med dette i sekken.

Alt annet er komfort.

Ok, med denne oppakningen overlever du nok :!: Men skal du overnatte ute finner du snart ut at "vanntett" soveposetrekk ikke holder deg tørr ved skikkelige regnbyger. Og du blir lei av å tygge kalde brødskiver... Neste sommer drar du på tur med telt, liggeunderlag, kokeutstur, etc. og da blir sekken dobbelt så tung :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har uttrykt meg uklart skjønner jeg. Poenget mitt var å peke på nødvendig minimumsvekt og at alt over 4-5 kilo er "komforttillegg". Selv kommer jeg til å ta med gass, telt etc slik at "komfort-tillegget" kommer på 5+ kilo. I tillegg kommer også mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Sleng det du har lyst til oppi sekken du så får du det hyggelig på tur. Hvis du unngår hermetikk, colaflasker og jernskrap i ulike varianter så tror jeg ikke sekken blir så tung likevel.

Fy Morten!

Du virker jo som en ekte fjellgjeit ellers, men dette synes jeg er å spre dårlige holdninger!

Problem nr 1 for nybegynnere er at de gjør akkurat det du sier: Slenger det de har lyst til, samt en hel del de tror de trenger, oppi sekken.

Resultatet er en unødvendig strabasiøs tur og et negativt inntrykk av fjelllivets gleder.

Min erfaring (som også består av en periode med "Morten-holdning") er at en strengt pakket sekk gir en mye bedre turopplevelse. Ekstra-i-tilfelle-what if-gourmet-koze-sekker gir bare rot i teltet og kortere distanser! Ikke morro i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Må si meg svært enig med Morten., men var nok litt uklar i mitt siste innlegg. Det finnes da vel en mellomting mellom de å ha 5045,43 gram og ha med 25 - 30 kilo.

Egentlig er dette en håpløs diskusjon der den aktuelle turen og dens rammer som bestemmer hvor mye man burde dra med seg.

Alle burde jo vite at man har mer med seg når man skal være 10 dager ute vinterstid enn når man tar en dagstur i marka eller fjellet. osv.....

Og hvis folk ønsker å bære lite og fryse litt på kvelden må dem gjerne gjøre det, for det går jo lite ut over meg. Men som prisipp har jeg at på fjellet er man for å kose seg, og da er det greit å bære det man trenger og kanskje litt til. Hvis man har et hat for å bære sekk er det vel like greit av man holder seg hjemme foran tv`n eller vandrer en pub til pub runde i stede. Uansett hver sin smak, og god tur-sommer

Hilsen

Pål Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Jøsses folkens. Får æ komme med en kommentar?!

Når man e på tur e det EN ting, og KUN EN ting som gjeld : Å ha det fint!

Det betyr at æ me glede slit mæ opp en bakke med kanskje litt for mye mat og han "onkel brun" i sekken, slik at æ kan ha det trivelig me kveldsbålet og dele litt "karusellolja" me restn av turkameratan mine.

Ka befalseleva og krigsmenn finn på å gjøre, bryr æ mæ lite om. Om dæm e så søkkanes dom at dæm gidd å bære telefonstolta og dingeldall rundt, så må dæm nu gjerne gjøre det. Bare det ikkje går ut over mine bein og min rygg. Sånn der piss om å telle gram e bare tull. Ta meir me dæ en du treng.

Pål Christian

*KREMT!!!*

Hvem bærte jervenduken å joggeskoa dine på siste tur????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vært noen gramjeger, men jeg liker å bære så lett som mulig. Prøver å ta med det jeg trenger for å få en komfortabel tur.

Ble litt inspirert av denne diskusjonen, og tok for meg hva jeg normalt tar med meg. Veide alle tingene, og laget listen under.

Sekken uten telt, liggeunderlag og kokeutstyr blir ca. 6.5kg, tar jeg med dette blir det nesten 11kg om jeg bærer allt alene.

I tillegg til listen tar jeg som regel med min GPS og mitt kompakte digitalkamera.

Her er min pakkliste for sommerturer:

På kroppen:

T-Skjorte (ull/syntetisk), 160g

Underbukse kort (ull/syntetisk), 85g

Turbukse (syntetisk), 320g

Tykke ullsokker, 135g

Fjellsko, 1700g

I Sekken:

Vind/Regnjakke, 350g

Vind/Regnbukse, 350g

Fleecegenser, 450g

Tynn langermet skjorte/polo (syntetisk), 190g

T-Skjorte (ull/syntetisk), 160g

T-Skjorte (ull/syntetisk), 160g

Underskjorte lang (ull/syntetisk), 195g

Underbukse kort (ull / syntetisk), 85g

Underbukse kort (ull / syntetisk), 85g

Underbukse lang (ull / syntetisk), 190g

Tykke ullsokker, 135g

Tykke ullsokker, 135g

Shorts, 224g

Vindtett lue og votter, 180g

Toalettsaker/Førstehjelp, 500g

Toalettpapir, 100g

Håndkle (syntetisk/lettørkende), 90g

Vannflaske 1L, 100g (uten vann)

Drikkekopp, 20g

Kart/Kompass, 50g

Lommeradio, 100g

LED Hodelykt, 65g

Sekk (40L), 2000g

Sovepose (Dun), 600g

Totalt ca. 6.5kg

Ved overnatting og måltider ute:

Liggeunderlag, 700g

Telt (2-3mann), 2500g

Kokeutstyr (kasserolle, brenner, drivstoff), 700g

Dagsrasjon mat (Frokost: Drytech, Lunch: Bixit og sjokolade, Middag: Drytech, Kvelds: Rett i koppen), 500g

Totalt ca. 11kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
70 kilos sekker er tull og tøys. Det kan jeg bekrefte.

Jeg har flere års erfaring fra forsvaret. Bl.a. Befalsskole og avdelinger av typen du nevner. Jeg kan bekrefte at sekken har kommet opp i +/- 45 kg. Men aldri mer. Det vil gjøre en soldat fullstendig umobil.

Jeg gjentar: tull !

West

Dette er jeg enig i. Jeg var selv i Porsanger Jegerbataljon da jeg var i militæret,03-04, vi brukte cato ringstads (dritt) reconpack + en 35-40L stridssekk samtidig, hadde stridssekken under lokket.

på de aller fleste øvelsene hadde vi en total pakning med AG3 på rundt 40-45kg.

På grunn av mange øvelser med alt for tung sekk ( stort sett grunnet dårlig,tungt utsyr har jeg styrt unna marka/fjellet tter militæret, jeg har rett og slett forbundet fjellet med slit med alt for stor sekk,selv om jeg var i god form da jeg var inne.

nå er imidlertid interessen kommet tilbake, og jeg er nå veldig vektbevisst når jeg kjøper inn utsyret jeg trenger. dette er utelukkende fordi jeg syns det er unødvendig å bære med seg for mye vekt når man kan skaffe lettere varianter av mye av utstyret man trenger på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer kanskje mltt utenfor den opprinnelig tråden her, men det får så være.

Fikk en skikkelig opptur i dag. Skal ei uke i fjellet nå, sammen med kone og hund, og har derfor fått tak i ny sekk. En bergans alpinist I 130liter. Fra før har jeg en Lowe Alpine Expedition 75+20l, som er brukt ganske mye. Det meste jeg har bært i Lowe Alpine sekken er 27kg, på en 5dager tur i Sylan.

Det førset jeg gjorde da jeg fikk bergans sekken i dag var å stappe den full av alt mulig tunge saker, og sørge for å få den til å veie 30kg. Putta den på ryggen, og ble veldig fornøyd. 30kg i denne sekken, virker som 20 i Lowe Alpne sekken. Og i tillegg har man all veerdens plass til å ta med seg "alt". Sekken er fullstappet av funksjonelle og tekniske løsninger, og var en fyd å ha på seg.

Dvs at vekta i seg selv er en ting, men det er tydeligvis stor forskjell på hvordan vekta oppleves i ulike sekker.

Gleder meg som en unge....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke telle gram for å ha en sekk som er grei å bære. Så lenge man pakker litt nøkternt og ikke tar med seg for mye går det bra. Noe av poenget med å være på tur er jo å nærme seg naturen igjen, blant annet ved å klare seg med færre og enkle ting. Har mer tro på det enn å kjøpe et nytt par sokker som veier 10 gram mindre enn de gamle. Og det er lov til å ta med seg en sjokolade til å ha i teltet om kvelden, selv om sekken veier noen gram ekstra. Trives også best selv med en lett sekk og pakker med dette i bakhodet, men det får være en grense med alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sen 2004 har jag tappat bort en identitet och startat en ny; marmotta är också italienska (=murmeldjur).

Jag har också trimmat min packning en del. Detta hade jag för 10 dagar, men turen blev 7, p g a magsjuka:

http://www.huthyfs.com/norpack.html

Den som vill ha uppslag till betydligt lättare alternativ kan besöka

http://www.fjaderlatt.se/

I morgon reser jag till Norge på en lite kortare tur, den ska gå i en vid sväng runt Hardangerjøkulen; jag packar för 9 dagar,

och hamnar strax under 14 kg. Jämfört med listan har jag gått tillbaka till min lite tyngre North-Face-säck,

eftersom Acruxen behöver repareras.

Jag har två burkar gas, en stor och en liten; ngn extra fleece tar jag inte med.

För 14 dagar skulle det bli fem dagars mat mer, 3.5 kg. Men jag skulle också behöva en

större säck, +1 kg. Så jag kommer väl upp i 19 kg, kanske.

På turer i Alperna och Pyreneerna brukar jag bära 7 matportioner och de blir större, kanske 8 hg. Där handlar det också

om proviantering.

Lite om skälen till att packa /hyfsat) lätt:

http://www.huthyfs.com/lattpack.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.