Gå til innhold
  • Bli medlem

Lettest mulig sekk på 14-dagers sommertur i fjellet


Peder K.

Anbefalte innlegg

Sitter og fabler om en 14 dagers tur fra Oslo til Vestlandet, til fots, på sommeren i fjellet. Snakket med en bekjent som har gjort den turen noen ganger og han har poengtert hvor viktig det er å ha minimalt med vekt på ryggen. Er det noen som har lyst til å dele sine erfaringer med meg når det gjelder vekt på ryggen og størrelse på sekken på en lignende 14 dagers tur? Hva pakket dere konkret i sekken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Hei Il camoscio!

Jeg har lest pakkelisten din med interesse. Det er ikke tvil om at du er ganske vektbevisst, listen din er jo målt på grammet! Lurer på et par ting.

Er det lov å spørre om hvilket merke/ modell du har på regnklærne dine som kun veier 560 gram? Det er jo ekstremt lite. Fungerer det settet også i sludd og snø? Re-impregnerer du ofte?

Ridgeresten din på 316 gram, hvilket materiale er det, og er det full kroppslengde? Viktigst av alt, får man virkelig sove behagelig på dette?!

Håper du har tid til å svare meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonymous

Jeg må si det er imponerende hvordan man kan ved god planlegging kan kutte i vekta på ryggsekken.

Jeg er så heldig å ha ryggen i behold, og har en tendens til å putte litt for mye(tungt) i sekken.

Derfor er det interessant å se pakklisten din, Il Camoscio.

Har tatt med meg et par tips...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

:)

Det er utrolig å lese hvordan dere tyner hvert gram!! Nå har jeg skjønt det slik at svensken med det italienske navnet har seriøse fysiske problemer, så jeg skal ikke provosere ham og hans skavanker. Men jeg har likevel lyst til å gi et lite innblikk i hvordan ting kan være på "den andre siden".

Jeg har jakta villrein i Rondane og Dovrefjell i flere år, gjerne med telt og full oppakning. Dette medfører tunge bører siden jeg må bære på ei rifle som veier 4-5 kilo, slakteutstyr og en god kikkert.

De første dagene i jakta føles dette som et sant helvete :D ! Jeg forbanner den tunge sekken og rifla, men når jeg kommer til et godt utkikkspunkt, er det veldig behagelig å kunne krype ned i Jerven-duken og koke seg en skikkelig kjele med kaffe, spise den alt for store nista og avslutte med en sjokoladebit. Dette innebærer at en dagstursekk gjerne veier både 13-14- og 15 kilo, minst!! Altså nesten like mye som svensken bærer på en ukestur eller mer.

Her får jeg massevis av god komfort og skikkelig god trening!! Ingenting er som en 14-timers tur i bratte reinsfjell med 15 kilo på ryggen. Da er man fullstendig kake når man kommer hjem, men formkurven stiger rett til værs. Og når bukken endelig er skutt, har man et utrolig godt grunnlag for å bære 40-50 kilo reinskjøtt i timesvis på hjemturen. Så om klokka mi veier 64 gram eller 300 gram - ja det driter jeg i!! Men så har jeg verken dårlig rygg eller kne - enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

I övrigt tror jag det är ointressant att jämföra semstervandring med

yrkesverksamhet som jakt. Semestern ska inte vara ett helvete, inte en enda sekund!

il C.

Jakt er slettes ingen "yrkesverksamhet" for min del. Det er rett så slett den beste ferie jeg kan tenke meg!! Betalingen kommer i form av god form og en drøss med store naturopplevelser, samt mye godt kjøtt... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Lette sekker?

Noen synes 20 kilo er for tungt. Jeg kjenner en jente, 20 år gammel, som nettopp har vært på en syv dagers vinterøvelse sammen med andre befalselever. De hadde alle ryggsekker på 70 kilo, inkludert blant annet seks kilo vann! Jenta selv veier 55 kilo. Ganglaget på ski med en slik sekk ble rapportert å være verken særlig raskt eller elegant.

Noen som tror forsvaret har ødelagt gleden med ryggsekkbruk og friluftsliv for en del folk oppgennom åra..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes INGEN befalselever i dette landet som bærer 70 kg sekk! Punktum finale...

LettMisilbatteri ved Kystjegerkommandoen har noen pakninger som veier 50 kg, men dette er et våpensystem som de bærer fra stridsbåt 90 og kanskje noen hundre meter før de setter det opp...

Så det pisspreiket om 70 kg sekk kan du MINST DELE PÅ TO!

Oppklaringsjegerne (og HJK/MJK) har tidvis oppimot 50 kg sekk når de skal ha utrustning for lang tid med seg...

Men dette er spesielle enheter, og til dags dato så er det heller ingen jenter som har vært i disse avdelingene...

God påske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Oiiii, tydelig at tunge sekker vekker sterke følelser...

Vel, da hun fortalte at sekken veide søtti, så purte jeg; -du mener vel førti? Men nei, det var visstnok nok ingen tvil om at det var søtti. Jeg pleier å gå ut fra at folk snakker sant, og spurte ikke etter bevis.

Dette er forøvrig elever som tidligere har gått lagvis gjennom en lang hinderløype med en hundre og søttikios telefonstolpe som "selskap", så jeg tror de er vant til litt av hvert.

Kanskje elevene har psyket sekken sin tyngre enn den var, eller befalet deres har tatt litt ekstra i for å få det til å høres bråtøft ut..? Uansett var visst vinterøvelsen en blytung erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakning for 14 dagers tur Oslo-Bergen

Jeg vet ikke om Peder K er blitt særlig klokere av de svarene han har fått på sine spørsmål. Ettersom jeg har ganske mange år bak meg med sekk på ryggen kunne jeg tenke meg å gi noen tips, men jeg savner mer eksakte opplysninger om hva slags tur du tenker på.

1. Skal du gå fra Karl Johan til Torgalmenningen med telt og kokeutstyr + mat for hele turen ? eller

2. Skal du være UNDERVEIS 14 dager og kanskje delvis bo i telt og delvis i hus (hytter) hvor du også kan kjøpe mat ?

DNT sier at en hytte-til-hytte vandrer ikke bør ha tyngre sekk enn 12 kg. Det er jeg enig i. Skal du ha med deg telt og sovepose kommer vekten av dette utstyret i tillegg. Min erfaring er at jeg over noen dager om sommeren kan greie meg med ca. 0,5 kg mat pr.dag. Du vil nok på en slik tur komme opp i 16-17 kg, men det bør du greie hvis du er "normalt fysisk utrustet" uten å være en Lars Monsen eller Børge Ousland.

Jeg har her regnet med vanlig mat og vanlig norsk turutsstyr.

Går du inn for såkalt UL (ultra light) utstyr kan du vel knipe noe ned på vekten, men neppe så mye at du finner "investeringen" rentabel for en 14 dagers fottur i Sør-Norge. God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig noen andre som vet hva man snakker om...

Når det gjelder telefonstolpe på 170 kg så brukes slike ting under aspirantperioder, mestringsøvelser osv... Det er ikke noe man har med seg når man øver på noe, men når man tester motivasjon hos aspiranter eller bare skal slite ut folk...

Når det gjelder ryggsekk på 70 kg så kan det nevnes at for å bli marinejeger og spesialjeger i forsvaret (som er det tyngste som er) så er det i treningsprogrammet lagt opp til turer opp i mot 35 kg...

Patruljen "Bravo To Zero" i irak krigen hadde visst sekker oppimot 70 kg hver og norske spesialstyrker hadde denne tyngden på sekkene under enkelte oppdrag i afghanistan (har jeg hørt) men dette er IKKE befalselever, men profesjonelle yrkessoldater som har trent seg opp til dette over flere år med knallhard trening..

Dette med ryggsekker i forsvaret at de blir veid tyngre enn faktisk vekt, er ikke noe nytt. Har selv påstått at en sekk var mye tyngre enn den virkelig var. Fordi det virka slik da jeg var sliten, våt og trøtt... Men for å være helt ærlig så tror jeg ikke at et normalt menneske er i stand til å bære meg på ryggen i ei heil uke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Konge - skulle like å sett hun på 55 kg bli bedt av befalet å bære 70kg i sekken. Sprøyt fra ende til annen. Folk er lettlurte...

HJK hadde operatører i Afghanistan og de første patruljene ble bedt om å ta med ustyr (dette har jeg fra svært sikre kilder) som veide mer enn hva operatøren veide.

Eksemplet som ble nevnt var en operatør som veide ca 80 kg netto i adams drakt. Før han iverksatte oppdraget, gikk han på vekta for morro-skyld med alt stashet for han syntes det var jævlig tungt. Vekta viste ca 180kg.

Det betyr 100kg i stash (uniform, sekk, utstyr, ammo). Dette viste seg å være altfor mye i totalvekt, da fremrykking ble så til de grader "umulig" og ofte farlig for operatøren selv og oppdraget han var en del av. Deretter satte HJK maksvekt ned til rundt 65 kg (uniform, sekk, utstyr, våpen, ammo) foruten kroppsvekt. Dette har også britiske SAS - de fant ut under gulf krigen at så til de grader tunge sekker gjorde at operatørene fikk slitasjeskader og måtte ofte dimiteres p.g.a. nettopp dette. Har fått dette bekreftet fra en bekjent som har vært i SAS.

Regel i såvel HJK som SAS er å heller gå flere turer enn en sjebnesvanger tur ved beskytning.

.....så at en BS-elev ble bedt om å gå med 70kg i sekken - ja det skulle jeg like å sett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakning for 14 dagers tur Oslo-Bergen

Jeg vet ikke om Peder K er blitt særlig klokere av de svarene han har fått på sine spørsmål. Ettersom jeg har ganske mange år bak meg med sekk på ryggen kunne jeg tenke meg å gi noen tips, men jeg savner mer eksakte opplysninger om hva slags tur du tenker på.

1. Skal du gå fra Karl Johan til Torgalmenningen med telt og kokeutstyr + mat for hele turen ? eller

2. Skal du være UNDERVEIS 14 dager og kanskje delvis bo i telt og delvis i hus (hytter) hvor du også kan kjøpe mat ?

DNT sier at en hytte-til-hytte vandrer ikke bør ha tyngre sekk enn 12 kg. Det er jeg enig i. Skal du ha med deg telt og sovepose kommer vekten av dette utstyret i tillegg. Min erfaring er at jeg over noen dager om sommeren kan greie meg med ca. 0,5 kg mat pr.dag. Du vil nok på en slik tur komme opp i 16-17 kg, men det bør du greie hvis du er "normalt fysisk utrustet" uten å være en Lars Monsen eller Børge Ousland.

Jeg har her regnet med vanlig mat og vanlig norsk turutsstyr.

Går du inn for såkalt UL (ultra light) utstyr kan du vel knipe noe ned på vekten, men neppe så mye at du finner "investeringen" rentabel for en 14 dagers fottur i Sør-Norge. God tur!

Ang. DNT sine anbefalinger til sekktyngde på hytte-til-hytte synes jeg de er tullete. 12 til sommerbruk og 10 kilo til vinterbruk. Skal du ha med mat, drikke, klær og nødutstyr på vinteren kommer du IKKE under 10 kilo. I alle fall ikke om du er en mann på 90kg. Men er man det klarer man lett å bære mer. På sommeren derimot kommer man jo LANGT under 12 kilo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Andreas !

Jeg ser nå i DNTs sommerprogram (Fjellferie sommer 2004) at en hytte-til-hyttesekk "normalt" veier 8-10 kg men at "målsettingen" bør være "at du ikke skal bære mer enn 10 kg". Om vinteren blir sekken selvfølgelig mye tyngre. Selv har jeg båret 26 kg, men det var for mye (for meg) og mer enn det jeg egentlig trengte. Da den ble veiet, ved Abisko fjellstasjon i svensk Lappland (der har de en vekt som henger i en galge ute på tunet) var det imidlertid for sent å legge igjen noe hjemme. Bl.a. hadde jeg med et Primus gass smøremapparat (sic) som dog var et utmerket kokeapparat. "Man lærer så lenge man lever."

Nå bærer jeg (NB! på MINE turer) aldri mer enn 16-17 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både på denne siden og andre steder hører jeg om folk som får problemer med knærne sine. Selv merker jeg også tidvis at lengre økter gir ømme sener både her og der noen dager etter tur. Skal jo merke at man har gått tur da, men jeg har lyst til å være forsiktig slik at kroppen holder helt til mål og ikke begrenser livet mitt. Har vel kommet til (etter råd fra noen av dere) at det er hensiktsmessig å proviantere på DNT-hytter underveis. Dermed kan vekten av mat reduseres en del. Et annet, godt råd jeg fikk var å gå inn til et område og ha base der, for deretter å ta diverse dagsturer fra basen. En god ide synes jeg. Jeg sikter mot, som flere har nevnt 15-17 kilo. Gjerne mindre da, men jeg gidder ikke kjøpe nye plagg, etc. bare for å spare noen gram. Så rik er jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Pkt 1: Alle proffe fjellvandrere vil pakke så lett som mulig. De gutta som tror de er rå fordi de driter i vekta, har bare misforstått hele greia. Min erfaring er at det stort sett er litt late "skaufanter" som har denne holdningen: de ligger stort sett i ro rundt campen uansett, så for dem spiller det ikke så mye rolle hvor tung sekken er.

Pkt 2: For å pakke lett, må man ta noen sjanser. Det er lett å ta med seg en haug av med ting "i tilfelle" ditt og datt. F.eks ekstra klesskift. Mange nybegynnere tar med seg ekstra sokker osv. fordi de ikke vil gå våte på beina (de glemmer at skoene er fuktige uansett...).

Dersom en ting bare er med i nødsfall bør du drite i den, såfremt det ikke står om livet dersom utstyret svikter. På sommertur er det nær sagt ikke noe utstyr som er livsviktig. Mao: Du behøver nesten ikke ta med noe som helst. Alt er snakk om komfort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Interessant det du nevner om holdningene til vekt i Sverige.

I bunn og grunn dreier det seg veldig mye om erfaring og trygghetsfølelse i fjellet. Var på tur med noen tyskere en gang: jeg merket hvordan angsten for alle mulige underlige scenarier medførte at de skulle ta med seg veldig mye unødvendig utstyr.

Jeg bærer gledelig en svært tung pakning dersom det er nødvendig - det jeg ikke tåler er å bære med meg unyttige ting! Gir meg en følelse av rot og uorden jeg ikke takler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

il Camoscio (og andre grammere):

En av de tyngre tingene man bærer med seg er selve sekken. Man kan få relativt lette sekker, men med heller spinkle bæresystemer, og man kan få tyngre sekker (3-4kg) med gode bæresystemer. Ved å velge et bedre (og tyngre) bæresystem får man fordelt mer vekt på hoftene, som føles mer behagelig og lettere. Jeg så i listene dine il Camoscio at du hadde en sekk på 1.8kg. Har du funnet en såpass lett sekk med godt bæresystem, eller er du ikke så nøye med komforten?

Hva slags sekk er det du har ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ting som jeg har angret på etter å ha brukt mye penger på ryggsekk. Jeg kjøpte altfor stor sekk. Bergans Alpinist er en flott sekk, men noe tung og det er sjelden jeg har behov for all plassen ( kun når fruen lurer nede alslags vin og godsaker som jeg må bære ).

Skulle nok ha kjøpt en noe mindre sekk ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

en ting jeg ikke forstår er folk som kjøper seg små sekker, for så å feste store tunge ting som telt, utenpå sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.