Gå til innhold
  • Bli medlem

Betale for å besøke Finnmarksvidda...


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Jeg lå her på sofaen da det kom et nyhetsinnslag fra en kar som heter Tore Turi på NRK TV. Jeg ble litt nysgjerrig på dette her og søkte litt på dette og ganske riktig fant jeg noe om det på sidene til NRK:

- Om vi noen gang skal begynne å tjene godt i sameland, så må guiding i naturen bli påbudt og vi begynne å ta betalt av de som skal besøke Finnmarksvidda.

For regjeringen deltok Karl Eirik Schjøtt Pedersen.

Schjøtt Pedersen synes man absolutt skal satse på lokale guider.

- Å kurse lokale guider er en god ide. På den måten vil arbeidsledigheten gå ned. Jeg stiller meg positivt til det, sier Schjøtt Pedersen.

Han Turi hadde altså støtte av Sametinget (slik jeg skjønnte TV innslaget) og av Schjøtt-Pedersen fra regjeringen..

http://www.nrk.no/kanal/nrk_sami_radio/1.3744837

Så da blir det vel slutt på fri ferdsel på vidda da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han er vel stabssjef på Statsministerens kontor.

Men Turi og Schjøtt Pedersen seier vel to ulike ting her. Turi har fått den geniale ideen å gjere guiding påbode i følge sitatet ditt. Schjøtt Pedersen seier jo ikkje noko anna enn generelle frasar om at kursing av guidar er ein god ide. Og det er jo forsåvidt vanskeleg å vere usamd i. Men det er eit langt stykke frå å kurse guidar til å gjere guidar påbode.

Blei det nemnt kva poenget skulle vere, bortsett frå å tene pengar? Obligatorisk guiding kan eg ha forståing for i område som er spesielt sårbart for ferdsel, men det er fint få stader på Fastlandsnorge der det er aktuelt. På Finnmarksvidda er det ikkje folkeferdsel som er problemet, men ein reinbestand ute av kontroll og med tilhøyrande motorisert ferdsel like mykje ute av kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi i Norge friluftsloven med allemannsretten, så fri ferdsel i Finnmark kan ikke forbys så lenge den loven gjelder.

Uansett hva de måtte finne på i Finnmark, så kommer jeg fortsatt til å føle meg fri for å gå tur der uten å betale for guiding. Sjansen for å bli oppdaget er jo nesten lik null uansett. Eller skal de gjerde inn hele vidda med strømgjerde slik at ikke-betalende ikke kommer seg inn? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig Steggen, men allerede i 1985 ble jeg stoppet av tilfeldig forbipasserende politi, med spm om jeg var innbygger i Porsanger kommune?

Hadde ca 10 kg multer i bøtta, og sa som sant var: Nei!

Da ville han ta bøtta, det var faktisk ikke lovlig for utenforfylkesbeboere å plukke, selv om vi jobbet der.

Kvittering fikk jeg ikke, så multene ble med hjem:)

Finnmarkinger er som regel ålreite dyr, samene må snart lære seg folkeskikk!!!!!!........eller gi de hele vidda uten noen som helst støtte!

De kommer nok fort krypende tilbake da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi i Norge friluftsloven med allemannsretten, så fri ferdsel i Finnmark kan ikke forbys så lenge den loven gjelder.

"Allemannsretten" hindrer t.d. ikkje ferdselforbod i ein del naturreservat, så ein kunne vel ha kalla heile vidda for naturreservat og innført slikt ferdselsforbod. Dette skjer sjølvsagt ikkje, då det skal vera veldig gode grunnar for eit eventuelt forbod. Allemannsretten er vel hjemla i "Lov om friluftslivet": http://lovdata.no/all/hl-19570628-016.html. Slik eg har forstått det er det altså fleire andre lover som går over denne.

Forøvrig har eg ingen tru på noko påbod om guide, forutan kanskje visse område på Svalbard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig har eg ingen tru på noko påbod om guide, forutan kanskje visse område på Svalbard.

Kan du begrunne et "muligens" forbud/Guideplikt i enkelt områder på Svalbard Ragnar?

Jeg har Stor forståelse for guiding til Killimanjaro ol....

Vi Vestlige med såkalt god råd, har nòk til Guide/porters der etc.. og vi setter faktisk pris på særs god informasjon, såvel som støtte til de som ikke har mye der nede..

På Spitsbergen etc, syns jeg dokumentert kompetanse el lign må være nok!!!........... og ikke at du, jeg mfl skal lære opp en middels guide :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg guida turer over Finmarksvidda, det blir vel på på ATV !!!!!!

Her snakkes det om behovet for å ta vare på naturen.

Har funne festplasser på vidda fulle av tomflasker og hermetikkbokser.

Trur ikkje det er turister som har dradd inn dette svineriet.

Norge På Langs folk må vel også ha guide for å finne fram det siste flate stykke.

Og må ikkje heller gløyme 71*nord deltakere...........................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det skal bli forbudt å labbe ut i guds frie natur uten guide høres ut som en dårlig spøk.

Jeg ser han vil at lokalbefolkninga skal tjene penger på guideplikten, men da betyr det vel at alle guidene må være født og oppvokst på vidda, ellers vil jo en turoperatør sørfra stikke av med gevinsten.

Jeg tror han kommer til å få en stri jobb med å stenge av Finnmarksvidda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du begrunne et "muligens" forbud/Guideplikt i enkelt områder på Svalbard Ragnar?

Jeg har Stor forståelse for guiding til Killimanjaro ol....

Vi Vestlige med såkalt god råd, har nòk til Guide/porters der etc.. og vi setter faktisk pris på særs god informasjon, såvel som støtte til de som ikke har mye der nede..

På Spitsbergen etc, syns jeg dokumentert kompetanse el lign må være nok!!!........... og ikke at du, jeg mfl skal lære opp en middels guide :roll:

I praksis er det påbudt med guide for turister i nokre løyper og område for snøscooter på Svalbard, det var dette eg sikta til. Påbodet om guide ved bruk av scooter gjeld hovedsakleg eit område på austkysten: http://www.sysselmannen.no/Snøskuter%20tilreisende.pdf

Forøvrig er det forskjell på ferdselsrestriksjonar for fastbuande og tilreisande, sjå http://www.sysselmannen.no/Snøskuter%20fastboende.pdf og http://www.sysselmannen.no/show.asp?page=goxpage00000063.html

Trur ikkje det har vore eit problem, då dei aller fleste turistar uansett ikkje kjører veldig lange turar utan guide. Det er også visse andre generelle ferdselsrestriksjonar, samt forbud mot å gå i land frå båt fleire stadar.

Når det gjeld vanlege turar utanfor forvaltningsområde 10 på Svalbard, så er det ingen spesielle krav om dokumentasjon av ferdigheter/kunnskap eller utstyr. Det er kun obligatorisk meldeplikt, dokumentasjon av søk- og redningsforsikring eller bankgaranti og at ein har med nødpeilesender som er kravet (forutan vanlege regler/forskrifter slik som beskyttelse mot isbjørn etc)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

För några år sedan var det några jeppar i Jämtlands län som vill reglera turismen i Sylarna - tältning skulle vara tillåtet endast

på vissa reglerade tältplatser, vissa dalar skulle stängas av utom för guidade turer, osv. Man talade självklart om "miljöhänsyn"

men det handlade naturligtvis bara om pengar. De otäcka turisterna kommer med sina tält och med mat för hela turen

och ingen i hela Jämtland tjänar ett öre på dem. Det kunde ha sagts rent ut. Och samtidigt är det ju faktiskt en rätt stor andel av

turisterna som övernattar i stugor, och Storulvån, som för många är själva ingången är rena rama hotellet med a la carte, och för säkerhets skull

ett stånd med lösgodis (vad det nu kan heta på norska). Mycket vill ha mer.

Självklart var förslaget dödfött p g a den svenska allemansrätten. Lika dödfödd var tanken från visa herrar i Norrbottens län som ville öka

tillrättaläggningen i Padjelanta, eftersom många idag är "utestängda" från den naturupplevelsen! Jisses, som om inte helikopertrafiken var nog!

Sen, vad är det för skitsnack om att Finnmarksvidda är det enda ställe i världendär man rör sig gratis? Undras om lappgubben varit mer än någon mil från sitt hemvist? Jag vandrar varje år fritt, oftast med tält, i stora delar av Sydeuropas berg, och de skandinaviska fjällen ska vi bara inte tala om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Nepal har det blitt sånn nå at man ikke kan ferdes uten guide eller porter. Det blir noe av det samme. Lokalbefolkningen skal tjene på turistene, og for å få mest mulig ut av det blir det forbud mot å ferdes uten guide. Jeg vet ikke om andre eksempler, men de finnes helt sikkert.

For de fleste av oss er det nok helt sikkert utenkelig å tro at et slikt påbud kan komme her i Norge, men jeg synes det er ganske fantastisk at et oppegående menneske kan mene noe slikt, og få sendetid på NRK for å profilere et slikt sært synspunkt! Når så vedkommende får støtte fra både den ene og den andre i systemet blir det nesten så man får kaffen i halsen!

Jeg sendte en e-post til Turi med link hit, så kan vi se om han vil forklare nærmere hva han egentlig mente med innspillet sitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg leste om forslaget, ble det sagt at det ikke skulle gjelde Norske jegere og fiskere, bare utenlandske turister. Man ville legge mer til rette for dem. Antar at dette betyr enda mer kjøring av firehjulinger i form av turisttransport og bagasjetransport. Det kan sikkert tiltrekke seg en del turister av en viss slag (tenk på rikinger på Kolahalvøya som lar seg fly med hekikopter til gode fiskeplasser). I Finnmark kommer dette etter min mening ikke til å fungere så lenge det fiskes så mye med garn. Vi har selv erfart at det er noen steder med storfisk igjen, men bare på de stedene som er vanskelig tilgjengelige for kjøretøy. I tillegg tror jeg ikke turistene ønsker å se søppel. Dermed gjenstår det en jobb med å rydde opp søppel og verne elvene og vannene for garnfiske før man kan få inn turister som er villige til å betale mye.

Men så snart det åpnes seriøst for turistkjøring, er Finnmarksvidda ødelagt for oss som liker å gå til fots :roll: . Tviler på om de lokale synes det er et problem, man treffer dem aldri til fots. Men dette var vel å forvente da Finnmarksloven ble vedtatt. Det finnes sikkert andre plasser i Norge der det er fint å dra på tur istedenfor. Men vi får inderlig håpe at dette ikke utbreder seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et hån mot allemannsretten, den som har fremmet dette forslaget må jo være skadd! Dårlig reklame for Nord-Norge. Jeg har et mål om å en gang gå Norge på langs etappevis over noen somere, jeg kommer til å nekte å slepe på en guide over Finnmarksvidda bare fordi jeg ikke er fisker eller jeger, så får heller politiet komme med sine atv og helikopter og bøtlegge meg :roll: Høres ut som noe FRP kunne stilt seg bak. Tviler på at det finnes så mange erfarne guider i indre Finnmark også.

Han sier at Guidene vil gi en trygghetsfølese, tror det er få erfarne friluftsfolk som føler seg utrygge på den flate vidda eller som ønsker å ha guide. For de erfarne som mester slike turer selv, er et påbud om guide et hån og en belastning. At de har guider for de med mindre erfaring som ønsker det har jeg ingen problemer med å akseptere. Forslaget blir nesten som om en måtte ha med seg kjøreskolelærer lenge etter en har tatt lappen på bil. Respekt for allemannsretten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk å si noe slikt: - Finnmarksvidda er det eneste stedet i verden som er gratis, hvorfor skal folk kunne komme og være villmann i Finnmark? Jeg mener det er på tide med bedre tilrettelegging, og at folk betaler for det.

Han vet tydligvis ikke at hele Norge har allemansretten og hele norges Natur er gratis og ikke bare Finnmarksvidda. Være villmann på Finnmarksvidda!!! er dette en måte å rakke ned på de som ikke ønsker tilrettelegging, men et enkelt friluftsliv uten guide?

Argumentet med bedre sikkerhet er også latterlig. Hvor ofte hører man om døsfall eller ulykker på Finnmarksvidda? en sjelden gang stort sett i forbindelse med scooterulykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en mail fra han og han føler seg misforstått. Vedlagt fikk jeg leserbrevet som han skrev i avisen Karasjok. Jeg fikk tillatelse til å legge det her. Jeg var i tvil om jeg skulle gjøre det, men fant ut at jeg skulle det siden han hadde blitt så profilert med navn her.

Rett skal være rett, men det hadde vært best om han hadde lagt det inn her selv.

Regner med at han følger diskusjonen.

Innlegget jeg (Tore Turi) hadde i Karasjok 13.10.07 ang. ny satsingsområde ”Samisk reiseliv”

Hva bør en satse på her i Indre Finnmark:

Da må man snu seg rundt å se hva det er vi har her i Indre Finnmark som er lett omsettelig?

Ikke bare lett omsettelig, men vi må også se hva vi kan selge uten å måtte gjøre masse investering, for og etter arbeid.

Det er en kjensgjerning at vi mangler kapital og da må man se hva man kan finne på uten å måtte gjøre de store tunge investeringene.

Natur:

Uansett hvor vi snur oss, så har vi masse uberørt natur rundt oss.

Vi har god plass, frisk luft og vann.

Dette begynner å bli mangelvare ute i verden.

Tenk hele Finnmark og Nord Troms hadde gått samtidig inn i Wembley stadion.

Vi er så få mennesker som bor her i denne karrige naturen og verst av alt, mange av oss litt godt voksne trives her oppe, selv om ungdommen begynner å bli mer ”sugen” på bylivet. Dessuten finnes det få arbeidsplasser innen reiseliv for ungdom.

Hvordan skal vi da utnytte naturen best mulig uten å drive rovdrift, men samtidig tjene penger på den.

For meg virker det slik at mange forventer at vidda skal være et rekreasjonsområde for alle ”by” folk som har et stresset daglig liv og trenger et sted hvor de kan avreagere og da selvfølgelig helst gratis.

Reiser du litt rundt i verden så ser du at de ønsker å ta vare på naturen og begrense motorferdsel. Du må bruke de aktører som er godkjent for å kunne dra rundt på safari for eksempel i Sør Afrika.

Vi som kommer dit og vil ta en dags safaritur er helt innforstått med deres krav og betaler mer en gjerne masse penger for en slik fantastisk opplevelse.

Dermed oppnår myndighetene flere ting:

- De får kontroll på at alle som ferdes der er i trygge og gode hender.

- De tjener penger som igjen kan brukes for å ta vare på parken. Infrastrukturen blir bedre og dette er ikke lenger en utgiftspost.

- Lokalbefolkning som driver med guidet turer tjener penger og dermed kan de betale skatt.

Hvorfor ikke forlenge denne tanken på bruk av Finnmarksvidda?

- Alle som ønsker å ferdes på vidda skal betale en avgift for å kunne bruke motorkjøretøy. (skal gjelde alle)

- Alle som skal høste noe fra vidda, skal bruke lokale sertifiserte guider som transporterer disse inn på anviste plasser.

- Lokalbefolkning slipper å følge denne regelen i sitt nærområde.

- Folk utenfra Finnmark skal alltid ha med lokal godkjent guide med seg hvis de skal bruke motorkjøretøy.

- Opprette faste baseplasser hvor det er tørr ved, Toaletter osv. Disse plassene kan også inneholde landingsplass for fly/helikopter. Dermed oppnår en flere støyfrie områder, samtidig som naturen blir spart for unødig barmarkskjøring

Hva ville vi ha oppnådd med denne modellen?

- Penger som en får inn kan igjen brukes til å preparere skuterløyper om vinteren

- Sommerløyper kunne settes i skikkelig stand.

- Alle løyper blir permanent merket.

- Lokalbefolkning fikk inntekter som igjen ga skattepenger tilbake.

- Bedre oversikt og dermed mer fordeling av rypejegere, fiskere, bærplukkere. Unngår overhøsting og at folk går etter hverandre i kø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprette faste baseplasser hvor det er tørr ved, Toaletter osv. Disse plassene kan også inneholde landingsplass for fly/helikopter. Dermed oppnår en flere støyfrie områder, samtidig som naturen blir spart for unødig barmarkskjøring

Så miljøvennelig :idea: De ønsker å lage en slags infrastruktur i naturen virker det som, noe som ville medføre frakt med kjøretøy, så argumenteres det så fint med at det kan man fikse med fly og helikopter :) OG at man da får flere støyfrie områder, skjønne det den som kan. Men lyden av et helikopter bærer godt og bråker langt mer enn en ATV. Det høres ut som Finnmarksvidda skal bli en slags Disney park, utrolig jalla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Preparering av skuterløype, ferdsel med motorkjøretøy, landingsplass for helikopter, tilrettelegging, infrastruktur??

Jeg synes motor ett-eller-annet er svært fremtredende i innlegget til Turi. Fra et miljøperspektiv tror jeg dette forslaget fort kan bli ris til egen bak. Økt tilrettelegging og turisme vil vel føre til langt større slitasje på vidda enn det som er tilfelle idag, særlig når det legges opp til utstrakt bruk av motorisert ferdsel.

Tilbud om guidete turer finner man overalt i landet, både til spisse tinder og flotte fiskevann, uten at det har vært snakk om å forby all annen ferdsel. Det vil sikkert fungere på vidda også. Ønsker man ikke guide går man bare ut i naturen på egen hånd. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore motsier selv sev i innlegget:

"Natur:

Uansett hvor vi snur oss, så har vi masse uberørt natur rundt oss.

Vi har god plass, frisk luft og vann.

Dette begynner å bli mangelvare ute i verden. "

Å tilrettelegge for mer motorisert ferdsel ødelegger presis den mangelvaren som er er snakk om. Hvorfor sier dette innlegget ingenting om å preparere fine skiløyper? Det er bare snakk om mer motorstøy. Det har ingenting med uberørt natur å gjøre.

Man er overhodet ikke ute etter å bevare den uberørte naturen og de turistene det tiltrekker. Man er bare ute etter de turistene som etterlater seg penger og som er for late til å gå på egne ben til fiskeplassene.

Forresten skjer "tømming av ressurser" bare av personer som kommer inn med motorisert transport. Jeg har sett folk kjøre på Finnmarksvidda med flere hundre kilo fisk fra garn (de har tømt et helt vann og tenker ikke langsiktig og forvaltning). Vi som går inn til fots tar ikke ut mer enn en fisk per dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.