Gå til innhold
  • Bli medlem

Toppturer på ski i Alpene vinter/vår 2008.


gi

Anbefalte innlegg

Kona og jeg har lyst til å dra ei ukes tid til Alpene i kommende skisesong. Hovedmålet er toppturer på ski.

Vi vil gjerne ha tips til reisemål der følgende er oppfylt:

- Fine skitopper for akklimatisering.

- Et hovedmål (gjerne en 4000 + topp) som i hovedsak bestiges på ski.

Ønsker også ha tips om :

-Normalt beste tidspunkt for turen

-Overnattingsmuligheter

-annet

På forhånd takk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis kona er med og du vil ha 4000 topper anbefaler jeg Saas Fee.

Ta gondolen opp til Mittelallalin på 3.500m. Stå på ski en dag for å bli vant til høyden.

Dag 2: Ta gondolen en gang til. Stikk oppom Allalinhorn. Kjempeenkel topp. Vanvittig nedkjøring til skisenteret. Kos dere på senteret hele dagen til heisene stenger. Etter det går dere ca. 15min til Britanniahütte. Derfra er det toppturer til Rimpfischhorn (middels vanskelig med en del klyving/småklatring på toppen). Dagen etter opp til Strahlhorn. Derfra er det en utrolig laaaang nedkjrøing til skianlegget i Zermatt. Du må ta en heis (koster ikke så mye) for å komme helt ned til Zermatt. Så er det litt kos i Zermatt (se på Matterhorn og dyre klokker) før dere må ta bussen tilbake til Saas Fee. Jeg har vært på mange 4000 topper på ski men den turen var nok den fineste.

Beste tid: Ikke før mars, helt spril for å kunne kjøre helt ned, ikke senere enn medio mai.

Annen mulgihet er Jungfrauregion. Mönch/Jungrau/Finsteraarhorn/Fiescherhorn kan alle tas på våren. Lange nedkjøringer til Wallis men lang togtur tilbake til bilen.

Gran Paradiso er også en fin mulighet. Val d'Aosta (Torino).

Vær forberedt at hyttene kan være sprekkfulle i påsken. Det beste er å dra etter påsken og ikke i helgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Takk for svar,

Jeg har vært på mange 4000 topper på ski men den turen var nok den fineste.

Mener du da Strahlhorn eller hele området ?

Vær forberedt at hyttene kan være sprekkfulle i påsken. Det beste er å dra etter påsken og ikke i helgene.

Må en bestille plass på hyttene midt i ukene etter påske ?

Hvordan er det i Monte Rosa - området ? Hvilke er de beste ski-/vårtoppene der ? Beste utgangspunkt ?

Er det slik at trafikken er stor på de fleste 4000-metringene, selv på den tiden av året? Finnes det områder som er mer "fredelige" ? Eller må en kanskje under 4000 da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Angående kart: Det finnes svært gode kart for alpene, 1:25.000. Spesielt sveitserne er fine kart, også veldig gode i 1:50.000 format. Mange kart har tegnet in randonee ruter.

Alt som er under 4.000 er mer fredelig, delvis er man helt alene. Hold deg unne klassikerne og du kan være i fred. Men man trenger da også mer kunnskap når man ikke kan tråkke i gamle spor.

Ja, Rimpfischhorn og Strahlhorn Überschreitung er helt topp

Bestill på hyttene hvis du er der i uka etter påske. Det holder med to dagers varsel eller sånt

Monte Rosa: Fra Alagna går det en hei opp til 3.200. Men jeg har hørt rykter om at den er stengt / lagt ned. Er ikke sikker. Derfra kan du i hvert fall gå hele runden med mange 4000er (Parrot, Vincent, Signalkuppe, Ludwigshöhe etc). Alt meget lette topper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.