Gå til innhold
  • Bli medlem

Jeg er livredd for å gå på .......


Sulafjellet

Anbefalte innlegg

låvetak....! Tror jeg faller ned....stoler ikke på sikringen....! Jo, jeg tror vel jeg er den eneste her som er litt...hva skal jeg si.... skeptisk til høyder...smil....

Men jeg venner meg til, jo det tror jeg nok!

Det jeg ikke venner meg til er HJORTELUSA.....!! Hjelp for et utrolig, ekkkelt, lite kryp - som innvaderer meg.....krisler og kryper, blir med meg hjem, gjemmer seg på badet, overalt.....

Her jeg bor er det nøyaktig 30 cm til åkerkanten, 15 meter til skogen og gode turstier, 3 km til stedet hvor det ble funnet fersk bjørnemøkk for en stund siden......fire rådyr sprang over jordet her i går, mens hundene bjeffet late fra trappa mi....

En god sti gjennom skogene her går forbi bjørnemøkka....ok det...han flytter vel litt på seg bjørnen også, men hjortelusa....den lurer på meg da jeg kommer gående...nå løper jeg mest...for å se om jeg kan løpe fra......den..

I går kom min sønn blid og fornøyd hjem fra elgjakt, hadde skutt en 9-tagger fortalte han stolt..

Joda, flink er han gutten, kjente igjen en due i lufta da han var fem år.....født , nesten i skogen....fått varig me`n.....

...men hva lå igjen etter ham i gangen da han tok med valpen og gikk bort til seg selv.....to levende og en halvdød...hjortelus....

Jeg vil ha igjen livet mitt....før hjortelusa innvaderte Østlandet for noen få år siden.....

jeg vil ha besøk av en glad elg-jeger-sønn uten å be ham dusje før han kommer inn.....og jeg vil gå tur i skogene med hunden løpende løs, en glad hund på tur....

Hvorfor går jeg på grusveiene og håper lusa ikke får øye på meg......?

Hvorfor er det pluteslig greiere å møte elg og bjørn enn dette frykltelig mini-dyret...?

Gode råd mottas med takk og en stor klem!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og skal du til Sulafjellet så må du igjennom flått områder.

Du har helt riktig. Jeg vil heller møte på bjørn enn hjorteflua. Jeg savner å kunne gå i skogen uten å tenke på disse motbydelige krypdyr. Savner da myggen var enerådene.

Vi får håpe på en kald vinter og håpe denne type flue tåler dårlig kulde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekk til hodet med Buff e.l. Når du kommer hjem tar du av det meste av klærne før du går inn i huset. Klærne rister du og la dem ligge ute til de vaskes.

Jeg nekter å la være å gå i skogen pga. fluene. Men morsomt er det ikke lenger. Jeg pleier å få i snitt 2-3 fluer opp i håret etter en løpetur i skogen, hvis jeg ikke løper med hele håret dekket til.

Det kan også hjelpe å gå i et annet skog noen km borte. Jeg har inntrykk at hjortelusene holder på veldig lokalt. F.e. i Kjekstadmarka er det riktig ille, mens jeg ikke har sett dem ved Semsvannet eller i Nordmarka. Men kanskje var det bare flaks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også hjelpe å gå i et annet skog noen km borte. Jeg har inntrykk at hjortelusene holder på veldig lokalt. F.e. i Kjekstadmarka er det riktig ille, mens jeg ikke har sett dem ved Semsvannet eller i Nordmarka. Men kanskje var det bare flaks?

Forhåpentligvis var det ikke bare flaks rundt Semsvannet Lindap. :D Vi har hatt et par runder rundt det vannet selv i sommer (moro for en utforskende 2-åring :cry: ), og har ikke merket noe til hjortelusa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhåpentligvis var det ikke bare flaks rundt Semsvannet Lindap. :D Vi har hatt et par runder rundt det vannet selv i sommer (moro for en utforskende 2-åring :cry: ), og har ikke merket noe til hjortelusa.

Du skal heller ikke se dem om sommeren. Flua kommer om høsten (ca. fra september). Jeg løp en tur rundt Semsvannet og en del gjennom skogen for en uke siden og da var det ikke der. Normalt finnes de ikke på brede grusveier. Du må som regel tett inn på trærne.

Men det er merkelig at det kan være så lokalt. Hvis elg og hjort kan bære på et par hundre stykker i pelsen sin, må flua jo spres ganske fort, skulle man tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal heller ikke se dem om sommeren. Flua kommer om høsten (ca. fra september). Jeg løp en tur rundt Semsvannet og en del gjennom skogen for en uke siden og da var det ikke der. Normalt finnes de ikke på brede grusveier. Du må som regel tett inn på trærne.

Ja da var det ikke så rart nei :D , men siste gang vi gikk der var i månedskiftet aug./sept., og det skjer nå rett som det er at det blir litt tusling inn i buskas og kratt pag 2-åringen som skal sjekke ut litt av hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.