Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en av flere som har lett meg imponere av beretninger om tur ned nordflanken på Veotinden tidligere i sommer.

I september (11.09) dro vi med sikringsutstyr for å prøve oss. Fra laveste bandet mot Nørdre Veotindan var det lenge lettgått oppover til enkel hammer som vi kløv opp på venstre side, etterfulgt av en kvass egg med bratte sva på høyre side og stup på venstre side. Dog med mye gode tak og lister. Vi sikret likevel pga. nysnøen.

Litt lenger bortpå eggen var det uaktuelt å fortsette rett på. Kanskje (bare kanskje) under helt tørre forhold med klatresko, men det var snakk om meget utsatt og tilsynelatende vanskelig sikret klatring.

Vi kløv ned en kort bit og inn i et lite urbasseng. Ulike varianter opp mot lovende snøhylle lenger oppe så alle for vanskelig ut. Beretninger fra Mayhassen om løse vegeterte hyller så vi ikke noe til her. Kun blankskurte vegger.

Svaformasjoner så imidlertid ut til å føre på skrå ut til høyre mot vestveggen. Dog så vi ingen åpenbar vei. Klatringen på snødekt sva ble fort for krevende og for ikke å risikere å miste for mye tid (turplanen var hele runden rundt Styggehøbrean) returnerte vi.

På tur nå på mandag over Veobrean fikk jeg på ny anledning til å studere denne flotte tinden fra en annen vinkel. Nysnøen bidro også til å avsløre hyller og strukturer i fjellet og et stykke lenger til høyre åpenbarte det seg noe som så ut som en mulig vei opp "hyller" i vestflanken og opp på nordryggen litt under toppen.

Så mitt spørsmål til deg Mayhassen, kan dette være veien du gikk ned? Tenker spesielt på at du etter hvert kom ned mot Veobrean og traversen for å komme bort på ryggen igjen, samt detaljer rundt tren du skrev. I så fall vil dette være en primært en nedstigning i vestflanken. Ikke nødvendigvis mindre interessant av den grunn, men kanskje finnes det en vei opp med moderat klatring i tillegg til en mer krevende vei mer rett opp nordveggen?

Er meget interessert i denne tinden. Har andre noe informasjon hadde det vært veldig spennende.

Legger ved noen bilder.

post-3-133474500485_thumb.jpg

post-3-133474500497_thumb.jpg

post-3-13347450051_thumb.jpg

post-3-133474500524_thumb.jpg

Annonse
Skrevet

Hei

Etter en lengre tid borte fra forumet her er jeg nå for fullt tilbake :shock: Det vil si, nå har jeg børstet støv av karta igjen og er snart klar for nye turer, noe jeg trenger sårt nå!!

Skal prøve å svare så godt jeg kan, men er ikke helt sikker. En ting er at alt annet enn toppkrona på toppen vekker noen kjente minner, alt annet var bare en kamp for tilværelsen i tykk tåke og høy vind. Det røde an være en alternativ til veien ned, det jeg vet er at jeg hadde ved et par anledninger utsikt rett ned i sprekkene på breen.

Jeg surret mye rundt på hyller frem og tilbake og det var ganske mye forvirring i hodet når det gjelder retningsans og så videre. Det jeg vet er at det var styggbratt mange steder og disse "hyllene" på noen cm jeg beveget meg på noen ganger er ikke å anbefale.

Det vanskeligste var endel bratte fjellvegger mellom et par løse renner, her var også fjellet veldig løst med sånn skiferfjell som jeg rev store flak av hele tiden, noen ganger lagde jeg meg hyller pga dette og det var jo en positiv ting :roll:

Vegetasjonen det var snakk om i min skildring var litt mose i sprekker som du helt sikkert ikke kan se med den fine snøen som er nå, og den var også ganske langt oppe mot toppkrona om du vil.

Det som er ille er at jeg startet og klatre der hvor jeg har tegnet en liten flik på toppen mer mot sørvest (!) Når jeg ser bilde av hvordan egentlig toppen er må jeg si at det krøp noen grøsninger på ryggen her.

Også må jeg si at veivalget mitt er absolutt ingen anbefaling på noen måte, men jeg skal opp her til sommeren igjen for å sjekke litt nærmere på ting i pent vær, og ja kanskje fastbundet i en sele.

post-1657-133474501545_thumb.jpg

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.