Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ref diskusjonen om Hettpiggen på en annen link:

Ned i skaret før Larstind er det et 10m strekk som rappelleres ned, retur er klatring gradert til 3. Noen som kan gi meg en sammenligning av denne vs 3'ern opp Hettpiggen? (østsiden ja)

Hvis man går alene regner jeg med det ikke skal være noe problem å legge ut et tau som man benytter på returen? Kommentarer? Evt. noen som har et bilde av partiet/skaret som viser 10m'n?

Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Tillater meg å skyte inn et spørsmål; er det noen som har gått renna opp til skaret?

Skrevet

Det er ikke noe strekk på 10 meter med sammenhengende klatring mellom LArstind N og Larstin.

Fra det dypeste skaret er det en flanke på en 3-4 meter som kanskje kan graderes opp mot 3 ellers er det greit videre ved å holde litt i siden ut mot Langvasstind.

For øvrig er det en fin rute rett fra Snøhetta Vesttopp. Vi fant en "grei" oppgang med et lite punkt 3-4 klatring.

Espen: Har ikke gått renna, men vet at den også gås om vinteren (riktignok med tragisk utfall en gang). Den så ikke så bratt ut, teknisk trolig den letteste ruta, men bratt klyving på sva, stedvis med løsmasser høres ikke så fristende ut, og du skal vel uansett gå på Larstind Nord også? Da kan du like gjerne droppe denne renna å gå opp den litt mer normale steinura lenger nord.

Se også turartikkelen fra vår tur til Larstind og Larstind N

http://www.etojm.com/Norsk/Topper/Toppbeskrivelser/Topperover2200/Snohettatur.htm

Gjest Anonymous
Skrevet

Men jeg har forstaatt det saann at man ikke trenger klatre fra hakket og opp til selve Larstind, haaper det stemmer

Gjest Anonymous
Skrevet

Har lest tidligere at ned i skaret rappelleres 10m og at det er 3'er opp igjen. Om det var sammenhengende klatring 10m husker jeg ikke.

OK, jeg tar med en "taustump" i sekken itilfelle det ser risky ut. Tror ikke jeg går ryggen mot vest-toppen. Da tar jeg heller med en av de andre jeg "mangler" :idea:

Gjest Anonymous
Skrevet

Det var meg ja...(får koble på igjen "aut.pålogging" :idea: )

Svein

Gjest Anonymous
Skrevet

Morten: Jeg ser du skriver om en tunnell og en sprekk og greier, er det stress å kravle opp her tror du?

Prøver bare å konkludere her: Kan man nå Larstind fra Svånådalen via renna og opp uten verre partier enn 2?

Skrevet
Morten: Jeg ser du skriver om en tunnell og en sprekk og greier, er det stress å kravle opp her tror du?

Prøver bare å konkludere her: Kan man nå Larstind fra Svånådalen via renna og opp uten verre partier enn 2?

Mener å huske at dersom man kommer opp renna så unngår man den toetasjes tunnellsteinen, men er ikke helt sikker. Uansett tunnellsteinen er bare morsom, men velger man øvre løp er det litt mer kronglete på nordsiden. Nedre løp er greit i begge ender, men er litt trangt. Fra skaret er det greit opp til Larstind. Klyving.

Renna vet jeg ikke. Den så ikke bratt ut og det ville overraske meg svært mye om det var noe mer enn en svak 2'er opp der.

Men du skal vel også opp på Larstind N? Da må du jo uansett opp den hammeren med mindre du vil ta disse to toppene på to turer?

Jeg lider av plutselig hukommelsestap, er det noen andre som husker bedre hvordan det er på hhv. søre og nordre side av tunnellblokka i skaret nord for Larstind? Begge sider har forholdsvis grei adkomst fra renna ned mot dalen? Men uansett må det vel være et stykke å gå ned siden vi (og de fleste) foretrekker tunnellpassasjen.

Gjest Anonymous
Skrevet

Okey, så tunnellsteinen er ikke verre enn "klyve-kravling"?

Hvordan er renna på andre siden da?

Skrevet

Espen: Jeg har tenkt å gå via nordtoppen, evt legge ut et tau som jeg bruker på returen dersom disse 3-4m blir tvilsomme uten sikring. Dette bør være en kurant affære.

Ellers satt jeg å fabulerte med en rundtur fra Snøheim, over Svånåtindane til Langvasstindane og tilslutt Larstindane. Etter hva jeg kan se bør den kunne gås, i bra vær, på ca. 10-12 timer??

Gjest Anonymous
Skrevet

Hadde vært kult å slippe dette taumaset da, tar jo Larstind N lett fra bunnen av renna etterpå :lol: .... (puhhh)

Skrevet

Hei !

Renna opp i skaret er relativt grei under gode forhold.

Vinterstid kan den være meget skredfarlig, jfr. tragisk ulykke. Umulig å komme ut av renna i øvre del ved ev. skred.

Sommerstid kan den kreve stegjern på snø/is dersom forholdene er vanskelige. fra dagboka:("20.09. Snøen var glatt og hard, burde hatt øks og stegjern, men OK ved å følge fjellet. Misslikte tanken på retur samme vei")

Hammeren ned i skaret fra nord er bratt, men med grei klyving. Problemet når en skal ned er at en har dårlig oversikt. Et 20 meters tau er en grei løsning. Motsatt vei tror jeg de fleste vil oppleve det som kort og relativt lett klyving (3-?). Videre til hovedtoppen er det morsom tunnel og lett men luftig klyving !

Går en renna opp kan en jo gå over hammeren på returen.

knut

Skrevet
Ref diskusjonen om Hettpiggen på en annen link:

Ned i skaret før Larstind er det et 10m strekk som rappelleres ned, retur er klatring gradert til 3. Noen som kan gi meg en sammenligning av denne vs 3'ern opp Hettpiggen? (østsiden ja)

Hvis man går alene regner jeg med det ikke skal være noe problem å legge ut et tau som man benytter på returen? Kommentarer? Evt. noen som har et bilde av partiet/skaret som viser 10m'n?

Svein: Jeg tok et bilde i bunnen av skaret/hakket som viser klatrepunktet opp mot nordre Larstind, de metrene som er gradert opp mot 3. Min kamerat sitter der på toppen av det bratteste punktet, så man får en viss følelse av hvor høyt det er :lol: . Kan få mailet det til deg... I tillegg tok jeg et bildet nedenfor den omtalte renna som leder opp i skaret, og øverst der ser man tydelig hakket.

Vi kom altså fra nordre Larstind, og ble veldig betenkte da vi tittet ned i skaret og de bratte metrene ned. Uten tau så det først nesten håpløst ut, men ved å studere takene nedover så godt det lot seg gjøre (det er jo verre å få oversikten nedover), så jeg at det var ikke så ille allikevel. Takene var veldig bra og forholdene helt topp. De siste 2 metrene ned var det imidlertid ikke så altfor mange steder å sette beina, bortsett fra en sprekk som gikk helt i bunnen. Det var bare å slippe seg ned etter armene...

Den omtalte steinen man må gå igjennom var morsom. Ikke ofte man må gå gjennom fjellet for å komme til topps :( . Ca halvmeteren bred er tunnellen i steinen, men grei å komme igjennom.

Da vi var nedenfor Larstind og tittet opp renna til skaret, syntes vi den så vrien ut høyt oppe. Som Knut Stabell er inne på, er renna bratt på sidene et stykke opp og umulig å komme ut av ved et ras. Nå var renna fylt av ei isfonn som så ut til å gjøre det neste uframkommelig for oss som ikke hadde sikringsutstyr.

Skrevet
Svein: Jeg tok et bilde i bunnen av skaret/hakket som viser klatrepunktet opp mot nordre Larstind, de metrene som er gradert opp mot 3. Min kamerat sitter der på toppen av det bratteste punktet, så man får en viss følelse av hvor høyt det er :lol: . Kan få mailet det til deg... I tillegg tok jeg et bildet nedenfor den omtalte renna som leder opp i skaret, og øverst der ser man tydelig hakket.

Flott !!

adresse på profilen min

Skrevet

Takk for det Espen! :lol:

Det første bildet er altså tatt i bunnen av skaret og viser klatrepunktet opp mot nordre Larstind. Opp til kameraten min er det ca 5 meter. Sprekken i fjellet jeg skrev om i mitt forrige innlegg, kommer opp av skyggen nederst på bildet.

Bildet nr.2 er tatt nedenfor Larstind og rett under renna som kan brukes opp, men dessverre sees ikke så mye av renna pga mitt store hodet :wink: . Rett over meg sees snø og is i renna, og enda lenger opp det omtalte hakket/skaret. Klatrepunktet når man kommer fra Larstind er altså på venstre side av skaret, og steinen man går igjennom er til høyre. Der slipper man heldigvis å gå rett opp, som det kan se ut til nedenfra.

  • 7 år senere...
Skrevet

Kom nesten opp på Larstind i helgen, men regnværet gjorde alt fjellet såpeglatt - og i tillegg begynte det å bli seint, men nok om det...

På vei ned igjen til dalen hørte vi først nesten 30sek med "torden", og deretter så vi at det sprutet ut store steiner fra et sted langt opp i renna.

Raset varte i yttreligere 1 minutt og minst en av steinene landet bare ca 20m fra stien ned ved vannet...

Moralen er å holde seg unna renna en stund nå i hvert fall, for det er sikkert fortsatt VELDIG løst

  • 1 måned senere...
Skrevet

Jeg spør for å være helt sikker: Går det fint an å komme seg fra Nørdre Larstind til Larstind, alene, uten sikringsutstyr, om sommeren (juli, august)? Bør man i så fall ha svasko (klatresko) for å takle klatringen ned (og opp) i skaret før tunnelen?

Skrevet

Noen som vet om det går an å komme seg opp på Larstind fra Vesttoppen (Snøhetta), altså fra sør, og samtidig unngå klatringen? For eksempel ved å gå på østsiden av toppen?

Leste på http://tinderanglerne.blogspot.com/2010/08/snhettatraversen-og-larstinder.html om Snøhettatraversen: "At han (Sondre) hadde krefter til å jogge innom Larstindene for så returnere til Snøheim skjønner jeg ikke." Jeg regner derfor med at han har gått direkte i fra Vesttoppen og til Larstinden, og må derfor ha klatret uten sikring eller funnet en vei utenom klatringen. Noen som kan gjøre meg klokere?

Skrevet
Noen som vet om det går an å komme seg opp på Larstind fra Vesttoppen (Snøhetta), altså fra sør, og samtidig unngå klatringen? For eksempel ved å gå på østsiden av toppen?

Leste på http://tinderanglerne.blogspot.com/2010/08/snhettatraversen-og-larstinder.html om Snøhettatraversen: "At han (Sondre) hadde krefter til å jogge innom Larstindene for så returnere til Snøheim skjønner jeg ikke." Jeg regner derfor med at han har gått direkte i fra Vesttoppen og til Larstinden, og må derfor ha klatret uten sikring eller funnet en vei utenom klatringen. Noen som kan gjøre meg klokere?

Hei! Om du skal gå direkte på Larstind fra Vesttoppen må du klatre opp mot grad 3 (les: http://peakbook.org/tour/1423/Sn%C3%B8hettatraversen+pluss+Larstinden.html )

Ruta jeg gikk som du referer til i rapporten gikk ned til 1642-vannet og normalruta til nordtoppen og hovedtoppen. Se kart: http://1.bp.blogspot.com/_cBQMeuQg4lg/TI_fKO_bQHI/AAAAAAAAEmg/vm_RQzwqLFs/s1600/kart_sn%C3%B8hetta.jpg

Det går fint å komme seg fra nordtoppen til hovedtoppen uten svasko. Det vanskeligste partiet er en kort klyvehammer ned etter nordtoppen, kan være greit med en rappell der om man føler for det.

God tur!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.