Gå til innhold
  • Bli medlem

En fin tur (01.-02.10.07)


morten

Anbefalte innlegg

Er så morsomt å lese all den tiltakende kreativiteten som enkelte legger ned i utformingen av overksriften på sine turrapporter, jeg intet unntak enkelt ganger.

Dette var imidlertid rett og slett bare en fin tur.

Turen stod på en uformell gråliste av ønsketurer for høsten, og mandag morgen etter en titt på værmeldingen begynte tvilen å gnage skal, skal ikke? Værmeldingen var veldig halvvies. Litt skyer, litt nedbøer, men økende trykk. Joa, ta sjansen? Jeg tar sjansen. Kl. er 11 og jeg har bestemt meg. Julia hjelper til. Turrasket blir pakket i en pei, kamerabatterier hivd i ladern omgående og kvart over tolv sitter jeg i bilen.

Parkeringen i Veodalen litt før halv tre, og jo jeg glemte å skrive det kanskje - Glittertinden er målet.

To enslige biler står på parkeringsplassen, litt yr virrer i lufta og en kjølig vind trekker ned dalen. Høsten er her og turistsesongen er definitivt forbi, men det morsomme er at det er langt mindre vinterlig nå enn da jeg var her 04.09.07.

Sekken er blytung: Telt, Dunjakke, Teltstenger (en haug staver), Diger sovepose (man vil jo ikke fryse), to tunge kameraer med ekstra linser, pluss en del annet stæsj for komfortens skyld, bl.a. stormkjøkken, og selvsagt en spade :D

Mens jeg stabber i motvind og tiltakende nysnømengder begynner været å komme. Den siste sluddbygen sier takk for seg, mens enkelte topper gror ut av skygrøten. På Glittertinden danser de siste skyene lenge før jeg tar fatt på siste bakken og etter hvert er det bare fokksnøen som virvler rundt på toppskavlen.

Innen jeg er på toppen i kveldinga, er det bare fryd og gammen og en lav kveldssol i vest.

Fotografere, slå opp telt? Eller omvendt? Jeg knipser kjapt et par bilder og hiver meg over graverarbeidet. En lei ishinne i snøen gjør det litt vrient, men jeg får da til sist gravd ut ei litt mager plattform helt øverst på toppskavlen.

Inna jeg er i soveposen har vinden løyet helt. Det er litt uvirkelig å titte ned på fjellandskapet gjennom teltduken i blåtimen. Litt av en leirplass detta. Aldri har jeg teltet høyere i Norge. Riktignok sovet under åpen himmel på Galdhøpiggen, men den klumpete piggen er ugunstig for teltslagning.

Den nesten flate skavlen oppå Glittertinden er langt bedre egnet.

06:40 setter vekkerklokka i. En rask titt ut teltet: Å jada, her må man kle på seg i en fei. Dette blir fargerikt. Jeg blir stående å vente en hel liten evighet å vente på sola. Den har ikke noe hastverk nå i oktober nei. Selv koser jeg meg med utsikten og det tiltakende lyset og fargespillet som understrekes av tåka som fyller de fleste dalene. Men tærne murrer. Det litt kjølig ja. Heldigvis er i alle fall vinden nær fraværende.

Litt over syv dukker sola opp, og siden går det raskt. Litt over åtte er jeg ferdig med fotoshooten, og kan legge meg i teltet for en frokost og tåvarmeøkt. Allerede kl. ni er det godt og varmt på toppen.

Alt i alt årets fineste tur som avsluttes med en runde på Gråsubrean.

Nå skal jeg på en liten familietur oppe ved Beitostølen og når jeg kommer tilbake, skal jeg legge ut en håndfull bilder. Flere bilder kommer i bind II av Jotunheimserien vår.

post-3-133474498408_thumb.jpg

post-3-133474498423_thumb.jpg

post-3-133474498432_thumb.jpg

post-3-133474498441_thumb.jpg

post-3-133474498451_thumb.jpg

post-3-133474498457_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Morten!! Høres ut som om du fikk noen kjempefine blider på turen! Gleder meg til å se dem. Fotografering betyr mer og mer for meg også. Selv om bildene koster svette og slit er de verdt det når man virkelig får det været og lyset man ønsker!! :D Helt topp å bla i en bok med flotte bilder og drømme seg vekk... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

06:40 setter vekkerklokka i. En rask titt ut teltet: Å jada, her må man kle på seg i en fei. Dette blir fargerikt.

Litt over syv dukker sola opp, og siden går det raskt. Litt over åtte er jeg ferdig med fotoshooten, og kan legge meg i teltet for en frokost og tåvarmeøkt.

Alt i alt årets fineste tur som avsluttes med en runde på Gråsubrean.

Hah - det var en flott vri, Morten!

Kongelig camping der oppe, vil jeg tro.

Og at du konkluderer både med årets fineste tur, samt bilder i neste bind , det borger vel for en skikkelig god fotoøkt, skjønner jeg! ;)

Gleder meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhh, det så jo lite lekkert ut’a! :wink:

Den teltåpningsutsikten du har bilde av, og sistebilde med det rima teltet i snøhaugen, minner meg om bilder fra ekspedisjoner til langt høyere fjell andre steder i verden.

Dette må ha vært særdeles flott Morten, med et magisk lys og stemning. Bra treff med været, som tydeligvis, og forståelig nok, har resultert i ei temmelig full minnebrikke. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8-9 km fra bommen tipper jeg hver vei, altså ikke all verdens langt. ca. 3,5 km kan gjøres på sykkel.

Jeg har gått opp langs Gråsubekken på årets turer, men det er sikkert også greit å gå opp ved Bergenssbui og så rett opp Gråsubrean. Gråsubrean er så nær sprekkfri man kan komme. Er noen glepper oppe mot fjellet i sør enkelte steder. Men bare ikke kom for langt over mot Grotbrean så går det nok bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.