Gå til innhold
  • Bli medlem

Utsikten fra Hjartfjellet - hjelp til navnsetting


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Hjartfjellet (1458) ligger for seg selv i nordenden av Røssvatnet og er prominent. Primærfaktoren er over 900 meter, og utsikten denne fine høstdagen var upåklagelig!

Nå sitter jeg med et par bilder som jeg prøver å navnsette og hadde satt pris på innspill på navnsetting mot nord, der jeg ikke finnes kjent.

Er det ikke noen tinder ved Saltfjellet der mon tro? Håper det er noen som er kjente i disse så svært sentrale strøk av Norge.

Likeldes er jeg i tvil om Oksskolten i det hele tatt vises - altså at mine navn er korrekt her ved Okstindan.

Så er jeg i tvil om navnene i mot Børgefjell, så her har jeg ikke satt noen navn. Og mot våre svenske naboer på det andre bildet.

Beklager ellers dårlig bildekant. Det blåste så sinnsvakt når bildene ble tatt på frihånd...

post-497-133474498157_thumb.jpg

post-497-133474498189_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likeldes er jeg i tvil om Oksskolten i det hele tatt vises - altså at mine navn er korrekt her ved Okstindan.

Utfra vinkelen mot Okstindan fra Hjartfjellet, skal Oksskolten (1916) ligge noe til venstre for Okshornet (1901). Det du har markert Oksskolten kjiver, er jeg rimelig sikker på må være Okshornet. Fjellet med den snødekte flanken ned mot venstre under der du har satt Okshornet, ligner veldig på 1872-toppen på kartet (mangler navn). Følgelig er toppen av Oksskolten (1916) så vidt ikke synlig, da den blir liggende rett bak 1872-toppen. Du ser vestskulderen på Oksskolten bakerst, til venstre for 1872-toppen. Etter hva jeg kan skjønne skal selve toppen av Oksskolten ligge rett under ”..ksh..” i Okshornet på ditt bilde.

Stilige fjell det der, som bør besøkes en gang! :)

EDIT:

Mine kommentarer i dette innlegget her gjaldt altså kjivers første bildeutgave. Han har nå byttet ut bildet jeg kommenterte, med et oppdatert et. Derfor blir det jeg har skrevet ovenfor noe feil nå! ;) Se evt. lenger ned i tråden, hvor kjiver og ods tar opp dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følgelig er toppen av Oksskolten (1916) så vidt ikke synlig, da den blir liggende rett bak 1872-toppen.
Tusen takk Nils.. Du har selvsagt rett! Jeg kjenner ingen som er så flink til å finne frem på "ukjente" fjellområder som du. Det kreves et spesielt talent og tålmodighet (som jeg ikke har nok av i hvertfall :D

Jeg suste inn en korrigert versjon - for ordens skyld...

post-497-13347449847_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kjell Iver.

To kommentarer til navnsettingen:

De snødekte svenske fjelltoppene "over" Olfjellet må være Norra Storfjället ved Hemavan. Jeg mener for øvrig at du har skrevet Blåfjellet på feil sted. Mener bestemt at Blåfjellet blir lenger sør, dvs. "over" nordspissen av Røssvassholmen. (Kjenner igjen profilen).

PS: sjekk mailen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!

Jeg klarte å slette filen fra Photoshop nå, så jeg må begynne helt på nytt igjen. Men nå er det meldt godvær så da får jeg prioritere annerledes som du vet. Har faktisk vært på både Norra Storfjellet og Blåfjellet. Legger ved et bilde av Hjartfjellet fra Blåfjellet (Storklumpen) for artighets skyld.

Det er egentlig enormt god utsikt fra denne toppen og det irriterer meg at jeg ikke hadde med en skikkelig linse denne gangen. Er det Tomskjevelen til venstre for litl Okstinden?

post-497-133474498747_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri villet legge meg ut med Nils for hans egenskaper til å kjenne igjen fjell er helt unik. Men denne gangen tror jeg faktisk han tar en smule feil. Etter mitt skjønn er kjivers navnsetting helt korrekt. Hvorvidt toppen av Oksskolten er synlig, kan nok diskuteres. Mitt program viser at siktelinjen mellom Hjarttinden og Oksskolten går bare 14 meter over 1872-toppen, men med de feilmarginer som kartdatabasen har, er det en viss sannsynlighet for at denne toppen skjermer for Oksskolten.

Ellers ser vi Stormdalsfjellet bakerst litt til venstre for venstre kant av Grasvatnet. Det snødekte fjellet over høyre kant av Grasvatnet er Ørtfjellet vest for Dunderlandsdalen. Før neste snøfjell på mellomdistanse mot høyre (som vel er Melkfjellet ved Umbukta), skimtes Ørfjellet (1752 m) vest for Saltdal. For øvrig skal flere Saltfjelltopper som Bolna og Semskfjellet være synlige, men oppløsningen på bildet er ikke god nok til å skjelne disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri villet legge meg ut med Nils for hans egenskaper til å kjenne igjen fjell er helt unik. Men denne gangen tror jeg faktisk han tar en smule feil.
Kan hende du ikke fikk med deg at jeg oppdaterte bildet sånn at den versjonen som nå ligger der oppe er korrigert i henhold til kommentarene fra Nils...?

Om du ser det bildet jeg la ut fra toppen av Oksskolten og mot Hjarttinden, så glimrer den med sitt fravær på det bildet, men det var jo litt disig..

Jeg kommer til å ta meg god tid til å navnesette bildene mine fra denne toppturen. Har notert meg de navnene du nevner der.

Jeg har speidet forgjeves etter Heilhornet på bildene men fant ut at Langskardnasen dekket det akkurat.. Stemmer det? Og den "durten" som er mørk til venstre for Litlokstind.. Er det Tomskjevelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende du ikke fikk med deg at jeg oppdaterte bildet sånn at den versjonen som nå ligger der oppe er korrigert i henhold til kommentarene fra Nils...?

Beklager, Nils. Nei jeg skjønte ikke helt dine kommentarer ut fra kjivers bilde og syntes ikke det var likt deg å ta feil. Skal kikke nærmere på spørsmålene dine, kjiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, Nils. Nei jeg skjønte ikke helt dine kommentarer ut fra kjivers bilde og syntes ikke det var likt deg å ta feil.

Jeg har nå lagt til en "EDIT" i mitt innlegg lenger opp for å unngå flere misforståelser. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har speidet forgjeves etter Heilhornet på bildene men fant ut at Langskardnasen dekket det akkurat.. Stemmer det? Og den "durten" som er mørk til venstre for Litlokstind.. Er det Tomskjevelen?

Ja, det stemmer at det er Tomskjevelen. Heilhornet derimot er ikke synlig fra Hjarttinden. Det dekkes av Kjelviktind (1088 m) syd for Tosbotn som er høyere enn Heilhornet. Ellers kan Heilhornet sees på lange avstander fra fjelltopper langt nord på Helgelandskysten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.