Gå til innhold
  • Bli medlem

Lindesnes ikke lenger det sydligste punktet på fastlandsnorge?


mattings

Anbefalte innlegg

Jeg kom over en liten notis i dag som skriver om en hendelse fra sommeren som jeg ikke har fått med meg tidligere.

Sitat: "Dette er nok en relativt sjelden foretéelse, men den 21. juni litt over klokken ni ble siste stengsel i den nye Spangereidkanalen gravd ut. Dermed ble Lindesneshalvøya med ett "forvandlet" til en øy! Og Norges sydligste fastlandspunkt ble med ett Odden på nordsiden av Skjernøysundet i Mandal kommune, ca. 4 km sørøst for Mandal by."

:wink:(Statens Kartverk) Endring i Norges ytterpunkter

Jeg har etter et lite søk også sett at det ble skrevet litt om saken i Dagbladet i fjor:

:wink:(Dagbladet) Blir dette fortsatt Norges sørligste punkt?

Om Lindesnes fortsatt skal regnes som det sydligste fastlandspunkt eller ikke blir vel bare et definisjonsspørsmål, eller? Kanalen er 2,5 meter dyp og mellom 12 og 20 meter bred. Det finnes garantert nok av øyer her i landet som skilles fra fastlandet med mindre enn dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenkte litt annerledes og beveget meg til Norges sydligste punkt som kan nås uten båt, svømming eller lignende en ettermiddag i slutten av august. I knallvær hadde jeg Skjernøy nærmest for meg selv. Kjørte ut til Farestad og gikk rundt Rossnesvågen og så langt syd som det går an å komme uten å bli våt. Det var en fin fottur på et noe kronglete sauebeite med spor etter avbrenning av einerkratt. Et lite bad der syd ble det også. Broen over til Rossnes som er merket som vei på kartet er en lang(ca 100 m) og smal(godt under metern) hengebro med maxbegrensning 5 personer og med motorsykkelforbud. Luftigere og mye lengre enn de fleste Dnt-broer i fjellet så det føltes nesten som en fjelltur. Forsøkte å få øye på det lille skjæret Pysen uti havgapet, men klarte ikke å lokalisere det fra land. Dette er det sydligste grunnlinjepunktet så vidt jeg vet. Dessverre intet kamera med på turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanalen er kunstig. Ergo burde den ikke telle i denne forbindelse. Det samme problemet har man ved høydemåling av et fjell. Man inkludere ikke menneskeskapte eller anbrakte innretninger som varder, tårn o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må det vel skiljast mellom kanaler med sluser og tilhøyrande høgdeskilnader (t.d. Panamakanalen har vel dette?), og kanaler som ligg i havnivå heile vegen gjennom (t.d. Korint/Peloponnes)? Har Suezkanalen sluser?

Dette er ikkje på noko vis lett eller eintydig logisk. Er Jylland nord for Limfjorden fastland eller øy??? Kva med "øyer" der ein kan gå tørrskodd over på fjøre sjø, samstundes som ein kan gå rundt med båt på flo sjø???

Eg har elles aldri heilt skjønt logikken i at folk absolutt skal gå frå Lindesnes til Nordkapp. Kvifor ikkje heller gå til Kinnarodden/Nordkyn???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må det vel skiljast mellom kanaler med sluser og tilhøyrande høgdeskilnader (t.d. Panamakanalen har vel dette?), og kanaler som ligg i havnivå heile vegen gjennom (t.d. Korint/Peloponnes)? Har Suezkanalen sluser?

Panamakanalen har mange sluser på begge sidene, og høydeforskjellen er 26 m.

Suezkanalen derimot har ingen sluser og forbinder Middelhavet direkte med Rødehavet. Men det er her en naturlig høydeforskjell på 1,2 meter som gjør at Suezkanalen er en tidevannskanal mellom disse havene.

Dette er ikkje på noko vis lett eller eintydig logisk. Er Jylland nord for Limfjorden fastland eller øy??? Kva med "øyer" der ein kan gå tørrskodd over på fjøre sjø, samstundes som ein kan gå rundt med båt på flo sjø???

FN definerer en øy på denne måten: "Ei øy er et naturlig dannet landområde, omgitt av vann, som er over vannflaten ved høyvann." (kilde)

Etter FN sin definisjon er øyer man kan gå tørrskodd over på fjøre sjø, samstundes som ein kan gå rundt med båt på flo sjø, øyer.

Ut fra definisjonen er også norddelen av Jylland i dag en øy. Limfjorden har ikke alltid vært et sund, noe som nok forklarer hvorfor Nordjylland ikke blir betegnet som en øy. Limfjorden var opprinnelig en fjord, men 3. februar 1825 brøt en stormflod gjennom den smale landstripa i vest og dannet et gjennomgående sund. Dette var en naturlig hendelse, ikke en menneskeskapt. Burde ikke da Nordjylland ha blitt omdefinert til en øy siden det var en naturlig prosess som stod bak "inngrepet"?

Noe liknende kan i fremtiden skje med Nordkinnhalvøya som i dag innehar det nordligste fastlandspunktet i Norge, Kinnarodden. Den henger i dag sammen med fastlandsnorge via Hopseidet som på det høyeste bare er et par meter. Stiger havnivået noen meter vil derfor Nordkinnhalvøya bli en øy.

I følge FN sin definisjon vil Lindesnes fortsatt være fastland. Men hva hvis også her havnivået stiger og lager en naturlig kanal mellom Lindesneshalvøya og fastlandet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da er det offisielt - Lindesnes er ikke lenger sydligste punkt.

Statens kartverk har bestemt at Lindesnes er en øy, og dermed mister statusen som Norges sydligste punkt.

Odden på nordsiden av Skjernøysundet, fire kilometer sørøst for Mandal, er nå Norges nye sørligste fastlandspunkt.

Dette vil ha ringvirkninger - blant annet på det omstridte Norges Midtpunkt, og jeg regner med at alle NPL farere nå går turen på nytt igjen :(

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2062903.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver jo bok om Vest-Agderkysten om dagen, og har valgt å omtale Linesnes som Norges sydspiss. Odden nord av Skjernøya er ikke spesielt spennende... :( Dessuten er det et flott øyrike utenfor her, mens Lindesnes ligger skikkelig utsatt til... I tillegg kommer jo fyrhistorien, og selv om Ryvingen er lenger syd - så er det ingen som kan slå Lindesnes fyr på alder. Tror det nok også som turiststed har befestet sin situasjon - brokaret ut til Skjernøya er som sagt ikke veldig publikumsvennlig... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo interessant at kartverket overstyrer FN sin definisjon av en øy som jeg siterte i innlegget ovenfor:

"Ei øy er et naturlig dannet landområde, omgitt av vann, som er over vannflaten ved høyvann."

Jeg tror ikke det vil ha noe å si for verken turister eller NPL'ere at Lindesnes defineres som en øy, de har jo i alle år gått (eller kjørt) til Nordkapp som uansett også er på en øy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo interessant at kartverket overstyrer FN sin definisjon av en øy som jeg siterte i innlegget ovenfor:

"Ei øy er et naturlig dannet landområde, omgitt av vann, som er over vannflaten ved høyvann."

Enig - det virker noe merkelig.

Jeg la i grunnen ikke merke til at du alt hadde linket til kartverket på ditt første innlegg. :( Så dette oppslaget i dag på Aftenposten og tok det som en nyhet, men det var jo gammelt nytt.

Spørs jo nå hva denne nye øyen skal hete :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.