Gå til innhold
  • Bli medlem

Lomseggi


Erik

Anbefalte innlegg

Selvfølgelig bør man gjøre unna Lomseggi ved å gå opp fra Lom og så bortover alle Hestbrepiggene. Dette krever fint vær over lengre tid, telt og mye organisering.

Det jeg lurer på er alternativene dersom man vil gjøre unna de tre østligste 2000-meterne på dagsturer vinterstid. Hvor starter man fra? Hvordan er det å gå opp fra Skjåk, alternativt Krokstadteigen vinterstid og hvordan er i så fall snøforholdene – både i forhold til mengde/kvalitet og skredfare? Pleier det å være noe særlig snø på baksiden av Lomseggi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi besteg Lomseggi på ski i slutten av april for noen år siden, og startet fra Skjåk-siden.

Vi kjørte mot Lundadalen, men på østsiden av elva, til vi var ved Geitryggen. Der går det en sti oppover på kartet, med retning Lomseggi. Vi kom imidlertid inn på en nyanlagt vei som gikk opp der (ikke tegnet inn på kartet), og kom enkelt over skoggrensa. Så ganske slakt og fint til topps på Lomseggi. Nå nøyde vi oss med den toppen da, men er man først på Lomseggi er det fint videre vestover mot Moldulhø og Hesthø.

Snøforholdene kan det være så som så med i det området. Vi var der 30.april, og da var det skiføre helt opp fra 900 moh. Det er jo meget nedbørfattig der, så en må være forberedt på litt skibæring :D . I år er det meldt om svært lite snø i øst-Jotunheimen, og det lover ikke direkte godt for Lomseggi heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info. Har sjekket nedbørssatistikken og Lom har vanligvis bare en fjerdedel av nedbørsmengden på Sognefjell i perioden jan-mars. Er vel neppe den store snømengden iår heller. :idea: Det blir uansett en tur oppover Lomseggi, selv om skiene sannsynligvis må bæres et stykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på toppene på Kvitingskjølen 15.02.04. Defra skuer man hele Lomseggi, og snøforholdene så vesentlig bedre ut på eggi, enn det var på Kvitingskjølen. På Kvitingskjølen måtte vi periodevis bære skia til helt oppunder 1500m (fra Nordsætrin/Tesse), og sten lå i dagen helt til topps. Men som sagt, Lomseggi så helhvit og snømjuk ut...

Erik, har du en email-adresse, så sender jeg deg bilde av Lomseggen fra 15/2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Har sjekket nedbørssatistikken og Lom har vanligvis bare en fjerdedel av nedbørsmengden på Sognefjell i perioden jan-mars.
Men det er betyrdelig mer nedbør på Lomseggi enn i Lom pga høyden. Som hovedregel er det mer nedbør jo høyere man kommer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk for info. Jeg skulle egentlig på Lomseggi på lørdag, men det var for kaldt for bilen. Lundadalen er jo urdefinisjonen på skyggenes dal. Det var -24 da jeg ankom i 10-tiden :D og var ellers lite håp om sol der i løpet av dagen. Antageligvis ville det være kaldere når jeg kom ned igjen i 20-21-tiden og da ville bilen garantert nekte å starte. Jeg dro istendenfor til Soleggen (Kvitingskjølen) hvor det var sol hele dagen :?: og kun minus 15 ved ankomst og -18 i 20-tiden om kvelden.

Det er tydelig at veien brøytes et stykke oppover Lundadalen, men de hadde ikke brøytet det lille som har falt de seneste dager. Det så ut til å være en del snø oppover Lomseggi og uansett mye mer der enn ellers i nordøst-Jotunheimen. Det så forøvrig veldig bra ut fra Kvitingskjølen. Lomseggi bør absolutt være et bra skitopp denne vinteren - riktignok i litt mildere vær. :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt forundret over at det er så lite snø i Jotunheimen. Jeg har gått endel på Norefjell/Vikerfjell og det er mye snø der. Jeg går ut fra at det tørre klimaet i regnskyggen av Jotunheimen er hovedgrunnen til snømangelen der.

Et konkret spørsmål: Når er snøforholdene i Øst jotunheimen best ? Vil det normalt være mer snø i april enn nå f.eks ?

Lurer også litt på når det normalt vil være mulig å kjøre opp på Valdresflya og f.eks overnatte på ungdomsherberget der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er normalt bra med snø i området, og økende hele mars og mye av april. Problemet er at den har en lei tendens til å blåse av selve eggen og legge seg i sidene. Der det stikker opp stein får selvsagt også sola bedre tak utover i april ! Det gjør at en må regne med litt bæring av ski når en går eggen.

PS ! Ikke la deg friste til å gå ned fra eggen og ut i løssnøen som ofte ligger på siden uten at du vet hvor du er og hva du gjør !

Bregleppene kan være særdeles lumske også her !

Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt forundret over at det er så lite snø i Jotunheimen. Jeg har gått endel på Norefjell/Vikerfjell og det er mye snø der. Jeg går ut fra at det tørre klimaet i regnskyggen av Jotunheimen er hovedgrunnen til snømangelen der.

Et konkret spørsmål: Når er snøforholdene i Øst jotunheimen best ? Vil det normalt være mer snø i april enn nå f.eks ?

Lurer også litt på når det normalt vil være mulig å kjøre opp på Valdresflya og f.eks overnatte på ungdomsherberget der.

Ofte er snøforholdene akkumulerende i høyden i Jotunheimen til langt ut i mai. Ekstremeksempelet er 2003 hvor det var ekstremt lite snø så sent som i påska, men større snøfall tidlig i mai gjorde at skiføret til ut i midt i mai var glimrende mange steder i Jotunheimen.

Eneste problemet med mai er at enkelte litt lavere startsteder ofte blir bare, men litt skibæring skader ikke. Ingenting er som å svettes seg ned ei tett bjørkelig med goretexen på og ski og staver i nevene som stadig vekk henger seg fast i bjørkekratt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.