Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lyst til å dra på tur (ca 1 uke+-) på Hardangervidda rundt juletider. Noen som har noen turforslag? Vil gå fra A til B, vil helst slippe å gå fra A til B og tilbake til A igjen...ikke noe glad i å snu og gå tilbake samme vei som jeg kom! Kanskje noen vil være med? Tar gjærne imot forslag om andre områder også.

Sjøhilsen Sam

Annonse
Skrevet

Min klare anbefaling dersom du har bil er følgende:

Kjør opp til Tinn via Notodden. Ta av nordover opp Gausetdalen merket Kalhovd. Kjør langs grusvei til Stegaros, merk ikke mulig med senket bil.

Dag 1: Stegaros - Mogen

Parker ved Kalhovd eller Stegaros. Utpassering sørvest langs Kalhovdfjorden, øst forbi Nusstjern mot Stordalsbu (DNT hytte). Videre øst kryss Slettedalen over Torstjern ned mot innpassering Mogen (STT hytte).

Dag 2: Mogen - Sandhaug

Utpassering nord fra Mogen mot Gjuvsjå, gå sør og vest for denne. Videre nordvest gjennom Elsjådalen, runde vestsiden av Bjornesfjorden vest mot innpassering Sandhaug (DNT hytte). Dette er en lang etappe, dersom det oppstår uforutsette hendelser kan du søke tilflukt i nærheten av både Lågaros og Langebu langs denne ruten. Sandhaug er ganske sentralt på vidda og du har mange flotte elementer i nærheten.

Dag 3: Sandhaug - Rauhellern

Utpassering nordøst fra Sandhaug, kryss Eiriksbudalen over Vombsflatane, gå forbi Nilsbu og vest langs Langesjøen mot innpassering Rauhellern (DOT hytte). her har du fin utsikt omtrent alle retninger og også muligheter for spennende "utflukter".

Dag 4: Rauhellern - Mårbu

Utpassering øst rundt østenden av Langesjøen, sørøst kryss Geitvassdalen over Krossvasshøgda (spelling?) her har du også fin utsikt, videre ned sørøst gjennom Kosadalen og øst mot innpassering Mårbu (DOT hytte).

Dag 5: Mårbu - Kalhovd (Stegaros).

Utpassering sørøst langs Mårvatn og hold sørøst mot Mårsbrotet. Her kan du velge om du går mot Kalhovd eller Stegaros avhengig av hvor du parkerte.

Dette er en flott "runde" oppe på vidda. Du slipper å gå samme vei to ganger, men du ender alikevel uansett opp på omtrent samme sted som du startet (avstand Kalhovd - Stegaros kjapt estimert til 4-5km). Jeg vil si denne runden passer perfekt for folk som holder til i Søndre Buskerud/Vestfold/Telemark. Man kan feks. ligge under åpen himmel eller i telt i nærheten av hyttene, og på vinteren har også enkelte av disse hyttene mulighet for å ta seg inn i selve hovedhytten, eller evt. sikringshytte.

Skrevet

En bra tur hvis du har tenkt å gå fra A til B og vil være uavhengig av bil er å starte enten på Haukeliseter eller Finse og avslutte motsatt sted. Nor-Way bussene kjører til/fra Haukeliseter og NSB til/fra Finse. Jeg har selv gått denne ruta rett før jul. Det er en bra tur på denne årstida. Snøforholda kan varierer, men det er som regel alltid mer enn nok snø til å kunne gå på ski og vann og elver har vanligvis frosset. Har du tenkt å gå lange etapper må du ta hensyn til dagslyset, da det ikke er så alt for mange timer med lys. Du sier ingenting om du har tenkt å bo i telt eller benytte deg av DNT-hyttene. Rundt juletider er sjangsene gode for å få hyttene for deg selv.

Et rutevalg kan gå langs denne ruta:

Haukeliseter - Hellevassbu - Litlos - Sandhaug - Kjeldebu - Finse.

Her kan du velge å bo i telt hvis du ønsker det samtidig som du har muligheten for å kunne benytte hyttene hvis det skulle være ønskelig / nødvendig. Det skal sies at noen av etappene hvis du vil gå hytte til hytte kan være lange med det lille dagslyset det er. Været kan jo være ganske utfordrende på denne årstida, noe jeg selv synes bare er en bra ting da man kan få en ekstra utfordring.

Jeg vurderer selv en tur i dette området til rett over nyttår.

Skrevet

Hej Mattings.

Det lyder som en spændende tur. Min kammerat og jeg overvejer netop at gå denne tur. Hvad kræver det af erfaring? (Vi har tidligere gået en 4 dages tur i Jotunheimen med telt og pulk).

Mhv

Jakob

Skrevet
Hej Mattings.

Det lyder som en spændende tur. Min kammerat og jeg overvejer netop at gå denne tur. Hvad kræver det af erfaring? (Vi har tidligere gået en 4 dages tur i Jotunheimen med telt og pulk).

Det spørs når på året dere har tenkt å gå. Mars - april er vel beste tiden spør du meg, da slipper man å tenke på dagslyset noe særlig og værforholdene er vanligvis bedre enn tidligere på året. Alle vann og elver er også godt frosset da og de har vanligvis heller ikke begynt å tine opp noe særlig ennå, noe som gjør at man normalt sett ikke trenger bekymre seg for at de ikke er trygge. Har dere tidligere gått flere dager med telt og pulk og føler dere behersker det vil nok denne turen gå greit vil jeg tro. Jeg vet ikke hvor mange dager dere har til rådighet, men vil dere ha god tid er en uke ganske passelig etter min mening. Da slipper dere alt for lange dagsetapper. Skal dere bruke telt trenger dere heller ikke ta hensyn til hyttene når dere planlegger dagsetappene. Det er en del bakker man må slite pulken opp og kontrollere den nedover, men ikke verre enn at det fint lar seg gjøre. Det mest krevende stykket med pulk er nok strekningen mellom Litlos og Haukeliseter, der er det en del opp og ned.

• 1 måned senere...
Skrevet

Ser det er mange som har tenkt seg opp på vidda jul/nyttår.

Om noen tar med lavvo så kan vi jo sette oss rundt bålet, drikke pils og fortelle røverhistorier :D

Har selv planer om en lengre vintertur rundt juletider, men får se om det blir Hvidda. Gir en lyd om det blir tilfelle. I så fall håper jeg å se noen skispor der oppe :-)

Skrevet

Start på Finse og gå sørover. Ta en pils på Dyranut og fortsett til Haukeliseter. Har selv tatt turen to ganger, og det er en grei tur på 4-5 dager. Kommer jo helt an på vær og føre. Det tar av på Haukeliseter på nyttår, så det kan jo være greit å avslutte med en fest der?

:-) God tur!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.