Gå til innhold
  • Bli medlem

Lausbikkjer i fjellet


langsom

Anbefalte innlegg

Det er båndtvang hele året.

Utenfor sommerperioden er det imidlertid unntak dersom du har full kontroll på bikkja. Har du ikke det gjelder båndtvangen. I sommerperioden er det absolutt båndtvang. Da må du bruke bånd selv om du har full kontroll på bikkja på annet vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er veldig irriterende med de som ikke respekterer båndtvang nede i lavlandet også. Bikkjer som går rundt og snuser overalt midt i hekketiden til endene, f.eks. Og det er irriterende for oss som har hund, for jeg aner jo ikke hva som kommer til å skje når en 60 kg tung hund løper bort og skal snuse på min på 6 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

En liten kommentar vedrørende båndtvang. Det var tidligere et kaos av kommunale vedtekter og egne politivedtekter irundt om i landet. Etter at den nye hundeloven trådte i kraft fra 1.1.2004 er det mye enklere. Nå gjeder båndtvangregelen 1/4 - 20/8 hele landet, med unntak for vernede områder. Der må man sjekke hvert enkelt sted. Lokal regler kan likevel gjelde innenfor den enkelte kommune, dersom hunde- og fritids- organisasjonene og kommunen har blitt enige om det.

Tidligere kunne kommunene eller politiet etter eget forgodtbefinnende vedta regler, men den muligheten er nå svært begrenset. Det er f.eks ikke tillatt å kreve båndtvang i alle lysløyper el.l. Hvis båndtvang skal innføres i en lysløype, så gjelder båndtvangen bare denne løypa. Det er også et krav om at vedtaket skal begrunnes før det kan godkjennes. Tidligere var det også slik at mange kommuner innførte båndtvang straks snøen kom med begrunnelse vansker for viltet. Det kan fortsatt innføres båndtvang i f.m. snømengder, men nå er kravet at snømengdene skal være vesentlig større enn normalt, og båndtvangen skal oppheves straks man har en normal vintersituasjon.

Den nye hundelovens §6 har faktisk presiert at man ved loven ønsker å ivareta rettighetene til de som ønsker å gå med hund løs, og det er en ny tanke 8) De som har hund bør lese loven.

Til de som hevder at det var båndtvang hele året i sin kommune. Jada det er riktig det. For de kommuner som hadde andre besemmelser enn hovedregelen, fikk de gjelde i tre år (frem til 1/1/2007). Fra da av gjelder hundeloven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jus.no.s vurdering av Hundelovens paragraf 3:

"Lovens § 3 fastslår et viktig generelt prinsipp. En hundeholder har plikt til å vise aktsomhet for å unngå at hunden volder skade på folk, dyr, eiendom eller ting. Hundeholderen skal også sørge for at hundeholdet ikke er til urimelig ulempe for folk, miljø eller andre interesser. Hundeholderen skal søke å avverge at hunden eller hundeholdet skaper utrygghet for andre. Også folks følelse av trygghet er altså vernet etter loven."

Dersom det er andre mennesker i nærheten som opplever det som problematisk at din hund går løs plikter du altså å ha den i bånd uavhengig av hvordan du selv vurderer situasjonen.

Det er viktig at hundeloven slår fast at det er eier av hunden som er pliktig til å hindre at hunden skaper ubehagelige situasjoner for andre. Man er ikke fritatt for ansvar for egen hund bare fordi den går i bånd. Blir for eksempel barn skremt at en knurrende bikkje er det hundeeieren som må forlate området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, problemet er som flere har vært inne på at hundeeiere ofte bryter loven vel vitende om at de ikke blir tatt.

Når noen så tar til orde for obligatorisk kursing av hundeeiere så er det blant annet fordi de ønsker at man skal kjenne regelverket som gjelder før man kjøper hund.

For folk som har allergier eller av andre grunner reagerer på hund er det et problem at så mange hundeeiere ikke tar hensyn til andre enn seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan i helvete kan du si at jeg ikke hadde oversikt over hva bikkja dreiv med? Hvis du skal være en slik tosk som vet bedre om mitt hundehold enn det jeg gjorde, så får jeg gå i detaljer om hvordan det hele foregikk.

Der det jeg fant det forsvalig og slippe bikkja gjorde jeg det. Den var svært opptatt av og ikke miste eier av syne og hunden var derfor ikke utenfor rekkevidde eller synsvidde.

Så da kan tro hva faen du vil, kjøp deg heller en nikkers hvis du skal være så bedrevitende. Hadde den drept noe så hadde den overlevert det til meg, så det hadde jeg visst.

Det var du som startet tråden og lurte på synspunktene til folk. Du får tåle at jeg til en viss grad er uenig med deg uten at du skal kverulere og ikke tro på meg, så får du heller komme med dine erfaringer med hundehold. Hvis du ikke har hund så skjønner jeg at du tenker annerledes. Det kan være et pes og mye arbeid og ha hund (derfor har jeg ikke hund lengre), og en blir såpass glad i dyret at man i blant får lyst til å gi hunden litt fri utfoldelse. Hvis man har god kontroll på hunden og det er et ommråde som er ganske dødt, så finnes det mange flere hundeeiere enn meg som har gjort det samme, det har jeg vært vitne til flere ganger uten at jeg har arrestert de på det, men jeg har og sett lausbikker jage rein og det er svært uansvarlig hundehold enten det er båndtvang eller ikke. Så bruker man hodet og har en lydig hund så er ikke dette verdens undergang.

Ut fra dine stadige og usaklige ukvemsord (faen, helvete, tosk m.v) mot folk som er av en annen oppfatning enn deg blir det tydelig hvem det er her som ikke tåler uenighet. Men du virker ikke overbevisende med dine kraftuttrykk, tvert imot. Tvert imot oser du av kjipe fordommer, jf "nikkers". Om du synes du har holdbare argumenter bare svekker du dem med den nedlatende stilen din.

Synes forøvrig det måtte være unødvendig å gi opplysninger om eget hundehold eller andre forhold som by/land etc for å gjøre sine synspunkter gyldige. Når det gjelder dine forsikringer om egen hund sine fantastiske evner til å holde seg i nærheten av eier, kan jeg bare si at det sier jo alle!! :wink: Men flott om det faktisk stemmer i ditt tilfelle :lol:

Poenget mitt er forsåvidt ikke at jaktbikkjer dreper ryper/rypeunger, men den forstyrrelsen det gir for fugleviltet når så mange hundeeiere slipper bikkja fritt og de snuser etter fuglene. Blir det for mye forstyrrelse vil mange fugler sky reiret så lenge at eggene kjøles ned og ungene ikke klekkes. Senere på sommeren gir det utslag i minsket vekst hos ungene og mindre motstandskraft påfølgende vinter.

Når du som forhåpentlig ansvarlig hundeeier lar bikkja fly er du med på å gjøre det greit for andre også: når den ene kan gjøre det, kan vel den andre også.

Du har rett i at det kan være et pes å ha hund. Men det er jo ett fritt valg her i landet, så da får en jo gå inn på konsekvensene av sitt valg. Og fint at så mange her på Forumet faktisk gir uttrykk for det.

Så til mitt grunnlag for "kred":

1. Har hatt engelsk setter. :lol:

2. Er opptatt av miljøvern og har vært fugletitter.

3. Har hatt småbruk med Katt :? Aldri sett den ta kråker, de er nok både for store og for smarte. Veit ihvertfall at katter passer seg for høner. Tror din opplevelse av katter som en trussel mot rypebestanden er overdrevet, men en kan jo aldri vite. Kanskje du har like mange leie opplevelser med lauskatter som jeg har med lausbikkjer (eller, for å være nøyaktig: med eierne deres) :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, bryr meg egentlig ikke så mye om hva du mener, men det var morsomt å krangle med deg. Banneord er ikke så veldig sterke uttrykk i min krets, men jeg ser at du ikke er like vant. Tror ikke du hadde vært enig med mine argumenter uansett språk. Mine fordommer mot nikkers kommer jeg til å beholde, dette er en av de fordommene jeg trivest mest med og klarer å se humoren i :wink: Når jeg ser byfolk i brun skinnikkers så ler jeg, jeg hater dem ikke. Dette med kattene mente jeg ikke som noen katastrofe mot fuglebestanden, på samme måte som hundene neppe er det. Siden jeg nå ikke har hund kommer du til å slippe å kjefte på meg til fjells, for jeg innrømmer gjerne at jeg har brutt båndtvangen, og det maaaaange ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes sånn generelt at bikkjer er noe dritt....særlig lausbikkjer.

Det verste du kan gjøre mot en bæring (forkortet uttrykk for en fra....bærum)...er kjefte på bikkja hans .

(kona kan gjerne få en omgang...spiller ingen rolle...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en trist realitet at hundeierer generelt, fuglehundeiere spesielt og jaktprøvehundeeiere i særdeleshet driter i båndtvangen.

Det er veldig trist og de(eierne) skulle hatt en god gammeldags runde med "spank"...

Jeg eier en Gordonsetter selv, og skjemmes....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her minner om scooter diskusjonen :D

Det er fortsatt noen tykkskalla som tror de er hevet over lov og regler :)

Kaller du meg tykkskalla Bjarne? kjenner du meg nok til å bedømme det? Båndtvangen er en av grunnene til at jeg ikke kommer til å skaffe meg hund igjen, sånn sett respekterer jeg nå loven selv om jeg synes regelen gir lite rom for untak. Hadde jeg vært tykkskalla hadde jeg ikke hatt behov for å ta hunden ut av bånd nedover bratte steinurder. Personlig ville jeg heller møtt ei lausbikkje enn en scooter i fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.