FranzJosef Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Jeg har hatt en hybrid i et par år nå, en Everest Discovery. Er veldig fornøyd med hybridsykkel som type, store hjul , ruller lett og greit. Nå ruster den litt her og der og lager litt lyder, dessuten brukte jeg ikke veldig mye penger på den. Tenkte på å skaffe en ny og kanskje spytte i littegrann mer penger denne gangen. Mine kriterier er følgende: - Jeg drar noen ganger på langtur med en del bagasje, så den bør kunne ha pakkvesker både foran og bak. - Gir og bremser bør være presise og solide, men ikke noe som lett går i stykker eller må ha ekstra mye vedlikehold! - Jeg er ganske høy (189 cm) så sykkel må kunne innstilles slik at den passer min høyde. - Sykkelen kan godt ha en del utstyr som pakkebærer, skjermer og støtte. Men det er ikke så farlig da jeg lett kan montere på dette selv ved behov. Har hatt Shimano Deore gir nå og veldig fornøyd med det, holdt seg presist og bra. Bør jeg satse på SRAM? De jeg har kikket på er Mongoose 850 som selges til nedsatt høstpris her og Nakamura Trekking. Spesielt Mongoose-sykkelen. Får man mye bedre sykkel for enda litt mer penger? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elgen Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Hei Hadde visst engang en Everest Discovery fra Oslo Sportslager??!! Men den imponerte meg nu ikke med sine lager i krank og bakaksling, hvor vekten jo ligger! Begge deler skiftet jeg efter få år og den døde likevel og ble overført til stasjonssykkel status. Der ble den ganske riktigt også straks rappet. Men det er mange år siden og det kan ha endret sig flere ganger underveis. Problemet med (rimelige) sykler er at det kan variere, hvor bra lager er montert. Fine merkevare navn er ikke nødvendigvis noen garanti. Jeg har nu et knirkende Shimano baknav, fordi kulene er slitt. Sønnen min har en Mongoose MTB, som er like gammel som avdøde Everest. Den har brakt lokalaviser ut og han startet terrengsykkel karrieren sin på den. Den har vært byggd om flere ganger - også den gang jeg var hovedsponsor, massør og mekaniker for ham. (Alle sportsfolk burde ha et sponsorlogo en plass, hvor det sto mama og papa på!) Kranken og muligens styrlager er faktisk de originale! Og tålt mye juling. Derfor har jeg tro på Mongoose, men mye kan ha endret sig siden!! Jeg er ikke kjennt med den nevnte modellen. Prøv å kjøre på den. Det får du lov til, hvis sykkelhandleren er noe tess. Det er han sikkert i Kristiansand. Hilsen Elgen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Anders Hvor får man kjøpt den sykkelen? Jeg har sett på bilder fra turen din. Jeg har aldri prøvd å sykle med vesker foran, men blir det ikke litt ubalansert å ha veske kun på den ene siden? Er det ikke bedre med veske enten på hver side, eller ingen vesker foran men mer oppakning på bagasjebrettet bak? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjarne Lindholdt Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Jeg har ikke merket noe balanseproblem ved å ha en veske foran og to bak. Har 2+2 vesker men liker å presse vekta ned så mye som mulig så på denne turen holdt det da med 3 vesker. Frontveskene er som regel mindre enn bak så i forhold til volum/vekt utgjør det lite eller etter mitt syn ikke noe i forhold til balansen. Det er klart en fordel å fordele vekta mellom for og bak, men også viktig at frontveskene er plasert så lågt som mulig Vedlegger bilde av tursykel min men mulighet for låg plassertert frontvesker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jankj Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Vedlegger bilde av tursykel min men mulighet for låg plassertert frontvesker. Jeg har vært på utkikk etter en slik løsning. Hvor kan man få tak i dette? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjarne Lindholdt Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 Jeg har vært på utkikk etter en slik løsning. Hvor kan man få tak i dette? Syklen på bildet mit er 20 år gl. men det fås andre modeller nå, f.eks. hos Dansk cyklist Forbund: http://dcf.verticportals.com/ Se under >cykeludstyr >bagagebærer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjøtt Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 KJØP TREK ---> "ikke bare en sykkel, men en Trek" heter det Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marcus Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 KJØP TREK ---> "ikke bare en sykkel, men en Trek" heter det Jævlig bra argument. Dette bare må jeg ha. Apropos Trek har de jo en interessant tursykkel som har vært på markedet i mange år, bare ikke her til lands virker det som. Jeg har i hvert fall aldri sett den i noen butikk. I Norge går det antakeligvis ikke an å forestille seg bukkestyre på andre sykler enn racere eller rustent ræl fra søttitallet. http://www.trekbikes.com/us/en/bikes/2006/archive/520 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjarne Lindholdt Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 I Norge går det antakeligvis ikke an å forestille seg bukkestyre på andre sykler enn racere eller rustent ræl fra søttitallet. Bukkestyret er å foretrekke på en tursykel, fordi det gir mulighet for flerr håndstillinger — noe som er relevant på lange ture når en blir sliten Ser syklen ikke har skjerme på hjulene; en tursykel bør ha skjerme så ikke syklisten blir oversprutet når det er vann på veien Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marcus Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Ser syklen ikke har skjerme på hjulene; en tursykel bør ha skjerme så ikke syklisten blir oversprutet når det er vann på veien Ja, man er nesten avhengig av skjermer på langturer. Det går sikkert an å få som ekstrautstyr, men jeg vet ikke hvorfor denne sykkelen ikke har det som standard. Kanskje de regner med, paradoksalt nok, at sykler selger bedre uten skjermer fordi det ser mer "fancy" ut. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjarne Lindholdt Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Det er klart en fordel å fordele vekta mellom for og bak, men også viktig at frontveskene er plasert så lågt som mulig Vedlegger bilde av tursykel min men mulighet for låg plassertert frontvesker. Jeg hadde ikke fått med en viktig detaljen: På grunn av svarte tunneler, spesiell på Vestlandet, er det kjekt å ha fast lys på syklen som kan opplyse veien skikkelig. I noen tunneler er det så mørkt at en ikke skjønner hvilken retning man skal kjøre Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.