Gå til innhold
  • Bli medlem

vandretur i oktober-november - hvor?


barre

Anbefalte innlegg

P g a jobb så kan jag inte komma ut på en tur förrän i sluttet av oktober!

Finns det överhuvud taget någonstans i fjellNorge som man kan vandra vid den tidpunkten? Jag håper att det skall finnas någonstans, kanske nära kusten, där vintern inte har fått fast grepp...

Kan det fungera i närheten av Stavanger eller Bergen? Stölsheimen?

Blir nog ingen mer Norgetur i år för min del är jag rädd. :(

Tacksam för svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
P g a jobb så kan jag inte komma ut på en tur förrän i sluttet av oktober!

Finns det överhuvud taget någonstans i fjellNorge som man kan vandra vid den tidpunkten? Jag håper att det skall finnas någonstans, kanske nära kusten, där vintern inte har fått fast grepp...

Kan det fungera i närheten av Stavanger eller Bergen? Stölsheimen?

Blir nog ingen mer Norgetur i år för min del är jag rädd. :(

Tacksam för svar :)

Det er mulig å få til en tur i området rundt Stavanger (Ryfylket, Sirdal/Hunnedalsområdet) i oktober/november.

Men det kan lett bli en våt historie. Det er alt kommet snø på toppene. Nå tror ikke jeg at snøen blir liggende, men det har hent før at snøen har kommet i oktober.

Det er folk ute på tur i de laveste liggende områdene til jul/nyttår.

Vil du bruke telt eller turistforeningshyttene? Telt på høgheia i oktober/november høres ut som ekstremsport.

NB, bruene blir normalt tatt inn i midten av oktober.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack för svar, ser ut som om det kanske kan bli en tur trots allt?! :lol:

Lite regn är jag inte rädd för, och jeg sover gärna i DNTs hytter. D

Däremot så är jag lite konfunderad angående hytternas öppettider...

På stavanger turistforening står det att "Stavanger Turistforening har 35 hytter spredt rundt om i Ryfylkeheiene fra Haukelister i nord til Sokndal i sør. De aller fleste hyttene står åpne hele året og er knyttet sammen med 1150 km merkede sommerløyper."

MEN - i DNT:s Turplanlegger står det att disse hytter är åpna kun för sommersäsongen, och/eller så står datumen 15 oktober eller 30 oktober som siste åpningsdag.

Vad tror ni, är det bara att åka dit, till tross mot vad det står för åpenttiden i Turplanlegger? De är ju ulåste da?

Jag begriper ingenting... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stavanger Turistforenings hytter er IKKE låst.

Noen få hytter lengst inne i fjellet er stengt i forbindelse med reinjakt og kalving, men dette er oppgitt i oversikten.

(På enkelte hytter fins det kort og greit ikke nøkkelhull...)

Når det oppgis sesonger, så gjelder det utstyr og proviant.

Utenom sesong kan det være "utsolgt" for enkelte matvarer.

Men det skal være lys, fyrstikker, dopapir, ved og gass. Det har hent at det er tomt for enkelte ting - også i sesongen.

Hytten får normalt leveringen en gang i året, før sesongen om våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper det er greit for trådstarteren at jeg spør i denne tråden.

Har en litt forsinka høstferie i år, og får ikke kommet meg på tur før i månedsskiftet oktober og november jeg heller. Hvordan er forholdene på Hardangervidda på den tida av året? Tenkte muligens jeg skulle starte i Kinsarvik, og ende opp i Åan. Er det et dårlig tidspunkt å ta denne turen på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke kjent med området, men vil tro at høyfjellet på vestlandet i månedskiftet oktober-november kan være relativt røfft. Har de siste åra hatt en fast fottur ifb med jobb i sørlige deler av Rondane området. Det har fungert helt fint 4 år på rad nå. Det kan selvsagt brått lave ned med snø i høyfjellet på den tida, men tror sjansen for ok føre er adskillig større i øst enn vest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.