Gå til innhold
  • Bli medlem

Soveposer uten glidelås vs soveposer med glidelås

Kongle

Anbefalte innlegg

Ser litt på soveposer nå om dagen..Er det noen som har erfaring med soveposer uten glidelås vs sovepose med glidelås??F.eks forskjellen i paktisk bruk eks varme og komme ut/inn av den?

Ser litt på den Jan Mayen fra Isbjørn..Er det noen som erfaring med Nanok soveposer? Hadde tenkt meg en vinterpose ama....

Takker for alle tips... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uten glidelås er litt varmere, litt lettere, litt billigere, en detalj mindre som kan gå i stykker, men med et mye smalere bruksområde ettersom det ikke kan luftes.

Isbjørnposene er bra de, spesielt i forhold til prisen, men de tar litt stor plass i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv litt skeptisk til poser uten glidelås - fordi man ikke kan lufte.

Har selv en Helsport Tempelfjorden. Posen har bare 90cm glidelås - noe som gjør den lett å komme ut og inn av

og man kan lufte. Denne posen er altfor varm når gradestokken går over -5. Men heldigvis er Tempelfjorden en

konstruksjon med to soveposer - blir det for "varmt" om vinteren tar man bare bort ytterposen å man står igjen med

en "vanlig" vinterpose.

Jeg tipper en Isbjorn Jan Mayen uten glidelås blir en smule for varm når gradestokken går over -10.

Ren gjetting selvfølgelig, men er redd at en pose uten glidelås er begrenset i bruksområdet.

Har aldri fått testen Tempelfjorden på temperaturer under -25. Men sov meget godt i den i -25.

NB! Posen er ikke til sekk - kun til pulk. Stort volum...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser litt på soveposer nå om dagen..Er det noen som har erfaring med soveposer uten glidelås vs sovepose med glidelås??F.eks forskjellen i paktisk bruk eks varme og komme ut/inn av den?

Ser litt på den Jan Mayen fra Isbjørn..Er det noen som erfaring med Nanok soveposer? Hadde tenkt meg en vinterpose ama....

Takker for alle tips... :D

Hei !

Jeg har to vintersoveposer av litt eldre modell. Den ene er en norsk dunpose. Jeg tror den heter "Tirich Mir" (Jeg har den ikke her hjemme. Den ligger på hytt). Den har ikke glidelås.

Den andre er en svensk "to i en" pose av merket Caravan Combi de Luxe. De to posene har lange glidelåser og kan, foruten å monteres den ene inne i den andre, også kobles sammen i sidene til en stor/bred pose som to kan ligge sammen i. (Det siste har jeg aldri prøvd).

Jeg har brukt begge posene i bl.a. snøhuler og det har godt bra.

Min erfaring og mitt råd er dog at en pose absolutt bør ha den utluftingsmuligheten som ligger i at glidelåsen kan åpnes når det blir for varmt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.