Gå til innhold
  • Bli medlem

Norge i 3d


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke hvor kjent det er og hvor lenge det har vært i bruk, men tipser allikevel om en for meg ny karttjeneste.

http://norgei3d.no/

Sitat"Programmet kombinerer forskjellige data for å lage 3D bildene. I kommunene Bærum og Kristiansand brukes høydedata fra henholdsvis laserhøydemålinger og kommunale kart. For Norge utenom disse kommunene brukes høyder fra N50 kartene."

Jeg synes fjell og formasjoner gjengis bedre med denne java applikasjonen enn Google Earth. Hva synes dere?

post-497-13347449317_thumb.jpg

post-497-13347449318_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette var kult. Fantastisk å fly igjennom Jotunheimen og faktisk se at det er såpass "ekte" Men det er en del som ikke er perfekt, men de er inne på noe som kommer til å bli skikkelig bra i framtiden. I en del områder virker det ganske uferdig, og en del av bebyggelsen fortoner seg som om det skulle vært tråkket ned, med unntak av de store byene der de har satt noen primitive klosser for å illsustrere bygningene i 3d. Programmet er også for tregt og vondt og styre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det tar tid å laste ned, savner en indikator som det Google-earth har, som viser hvor mange prosent som er lastet.

Men på det jeg ser er resultatet meget bra syns jeg. Et par eksempler fra Sunnmørsalpane. Bildet av Slogen har jeg piffet opp litt. Google-earth er ikke i nærheten av dette ifht slik det var sist jeg prøvde GE.

post-283-133474494061_thumb.jpg

post-283-133474494074_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det tar tid å laste ned, savner en indikator som det Google-earth har, som viser hvor mange prosent som er lastet.

Det savner jeg også.

En annen ting er at når man først tok inn kartdata fra N50 så skulle man tatt med navnene på fjelltoppene (alle navn egentlig) samtidig.

Tenk for et nyttig verktøy det ville blitt når man skal annotere bilder eller finne frem generellt. Litt rart at de ikke har det med, men det kommer vel kanskje. Google Earth har navn, men de er så feil som de kan få blitt.

I fremtiden treng vi ikke gå på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.