Gå til innhold
  • Bli medlem

Orkelhøa -- dvs hvilke Rondetopper sees herfra

Anbefalte innlegg

Gjest Fjellfinn
Skrevet

Var på Orkelhøa i dag og feiret bursdagen med en alldeles utrolig frisyn over hele Midt Norge med bl.a Vassfjelle, Ilfjelle, Sylan, Elgpiggen, Rendalssølen, Tron, Storsølnkletten, Rondane, Gia, Knutshø (alle 3), Snøhetta, Sissihø, Storhornet, Okla, Hele Gjevilvvasskamman, Blåhø, Blåøret, Grythatt, Trollhytta og Resfjellet-- for å nevne de viktigste -- og det i solskinn og riktig sommerstemning!

Det som gledet vel så mye er at det kvite som kom ned nå er "borte", det lukter vår i fjellet ! (dvs nyfuktig Dryas hei)

Nuvel, Rondane, se på bildet:

Høgronden, Midtronden, Digerronden, begge smedene.

Ser jeg flere Rond? Ser jeg noe Jotunheim bakover til høyre tro?

post-511-133474493004_thumb.jpg

Annonse
Skrevet

Var på Store Orkelhø selv i slutten av august. Fin utsiktstopp!

Jeg er også glad for at mye av nysnøen som kom er forsvunnet, vi trenger litt høst for vinteren setter inn i fjellet.

Har satt navn på bildet ditt, er enklest å vise hva som er hva på den måten. Det som ser ut som ett eneste kjempefjell mellom Østre Midtronden og Digerronden er altså Vestre Midtronden foran med Rondslottet ruvende bak (på motsatt side av Langglupdalen, som ikke synes). Disse to fjellene går ofte i ett med hverandre når man ser Rondane fra den siden. Sagtinden kalles av mange for Trolltinden av en eller annen grunn, mulig du kjenner den under det navnet.

At man ser Jotunheimen fra Orkelsjøhø på gode dager kan man vel ikke utelukke helt, men det ligger jo mye høye fjell mellom som antageligvis sperrer. Fra topper litt nærmere Dovrefjell, som Søndre Knutshø, ser man imidlertid Jotunheimen godt.

post-436-13347449301_thumb.jpg

Skrevet
Ser jeg noe Jotunheim bakover til høyre tro?

På dette bildet ser du nok ingen Jotun-topper Fjellfinn. :D

Sagtinden kalles av mange for Trolltinden av en eller annen grunn, mulig du kjenner den under det navnet.

Det har vært en navneendring her. Søker du på "Sagtindan" på Norgesglasset, så havner du nå på det 1838 meter høye fjellet vest for Verkilsdalen. Det som før var Sagtindan, heter nå Trolltinden (2018 moh).

Blir fort en kilde til forvirring disse navnendringene! :oops:

Gjest Fjellfinn
Skrevet
Var på Store Orkelhø selv i slutten av august. Fin utsiktstopp!

Jeg er også glad for at mye av nysnøen som kom er forsvunnet, vi trenger litt høst.

Pussig at vi to ikke skal få til å støte borti hverandre en gang i disse trakter :oops:

Legger ved 2 oppforstørra utsnitt av bildet:

Jo, jeg mener at jeg så noe større bakom Digre ja, og videre er det de 2 smedene, men så var det der med Trolltind/ Sagtind da, den der svære egga nord for Storsmeden:

http://www.krovoll.net/Rondeslottet/slides/P12.htm

post-511-133474493016_thumb.jpg

post-511-13347449302_thumb.jpg

Skrevet

På det første bildet der er det faktisk nesten helt umulig å se at det ligger et fjell (Vestre Midtronden) foran Rondslottet, for de går så i ett med hverandre. Men tro meg, den ligger der. :wink:

Når det gjelder det andre bildet kan man såvidt se en høy fjelltopp stikke opp mellom Storsmeden og Sagtinden/Trolltinden. Dette skulle vel være Steet på 1996 moh. Foran 2000-meterne og Steet ligger det et sammensurium av lavere og mindre karakteristiske topper (Styggehøin, Smedhamrene, Vassberget,..?), men disse klarer jeg ikke plassere nøyaktig sånn i farten.

På ditt bilde P12 er vel Steet den toppen vi ser aller lengst til venstre.

Nils: Aha..så Sagtindan er egentlig de som heter Indre Bråkdalshøin på mitt kart.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.